«Знаю» = «вмію»

У 44 вищих навчальних закладах стартував пілот із провадження дуальної освіти

У жовтні цього року за сприяння організації Міністерства освіти і науки України й за підтримки Представництва німецького Фонду імені Фрідріха Еберта в 44 закладах вищої освіти розпочався пілотний проект впровадження дуальної освіти. Це — новий для України спосіб навчання, який передбачає поєднання здобуття теоретичних знань у вишах з практикою на виробництвах та установах. Ця форма освіти передбачена в Законі України «Про освіту».

Така форма навчання характерна для Європи, особливо Німеччини, — вона одразу дає підготовлених фахівців. В Україні проект розпочався п’ять років тому, за цей час у Міносвіти була підготовлена концепція розвитку дуальної освіти в Україні. Сьогодні на часі — створення положення про дуальну освіту в Україні й, зокрема, тристороннього договору про співпрацю між університетом, студентом і роботодавцем. Адже дуальна освіта — це не просто гарна практика на виробництві.

«МОН приділяє дуже велику увагу впровадженню цієї форми освіти в Україні й хотіло б застерегти спільноту від сприйняття дуальної освіти як добре організованої практики. Тому що вона передбачає реальну інтеграцію трудової діяльності здобувача освіти в його навчальний процес. Сьогодні законодавче поле дуальної освіти — на стадії формування. Вперше законодавчо визнана ця форма навчання 2017 року, зараз необхідно напрацювати законодавчу базу. Повинна запрацювати система «роботодавець — університет — здобувач освіти». В університетах, які беруть участь в експерименті, представлені різноманітні моделі. На основі цих моделей буде викристалізоване положення про дуальну форму освіти, — зазначив генеральний директор Директорату вищої освіти і освіти дорослих МОН Олег ШАРОВ.

За словами члена робочої групи із розробки концепції дуальної освіти при Міносвіти Андрія ЛУКАСЕВИЧА, нині в Україні існує розрив у вимогах ринку праці й навичках випускників вишів та професійно-технічних училищ. А дуальна освіта надасть роботодавцям можливість зі студентських лав готувати собі майбутні кадри — це шлях задоволення кадрового попиту.

Фахівці стверджують, що практик запровадження дуальної освіти в Європі дуже багато, але не можна сліпо копіювати. Директор навчально-наукового інституту фінансів, економіки та менеджменту Сумського національного університету Тетяна ВАСИЛЬЄВА вважає, що слід враховувати особливості України. «Сьогодні назріла необхідність розробки та ухвалення самого положення про дуальну освіту в Україні, оскільки не можна копіювати модель іншої держави. Пілотні проекти допоможуть з часом виявити слабкі й сильні сторони такого навчання. Поєднання навчання в закладах освіти з навчанням на робочих місцях дасть змогу напрацьовувати конкретні практики, якими університети зможуть ділитися, щоби згодом запровадити по-справжньому дуальну освіту в Україні», — наголосила вона.

Тетяна Васильєва додала: традиційно вважається, що дуальна форма освіти більше підходить до технічних спеціальностей, пов’язаних з набуттям навичок певних операційних процесів, але, як показує європейський досвід, ефективні практики є в різних галузях економіки, у сфері підготовки спеціалістів із маркетингу, торгівлі, у сфері міжнародних відносин тощо. Але, як зазначають фундатори цієї форми, вона дійсно має галузеву специфіку — тобто для кожної сфери мають бути прописані свої особливості.

При цьому роботодавці наголошують, що не потрібно плутати дуальне навчання із заочною чи вечірньою формою освіти. Наприклад, якщо взяти лише пропорцію теорії та практики, то для професійно-технічних закладів найкращий варіант — 30% і 70% відповідно. В інших сферах можуть бути інші вимоги і потреби.