Непізнаний світ – над нами

Відеопроєкт про космічний простір Івана Ончева міг би стати доповненням до шкільного курсу астрономії

Що пам’ятаєте зі шкільного курсу астрономії? У мене — загальні риси про зорі, планети, сузір’я... Загалом, аби розповісти дітям щось цікаве, довелося б сідати за книги, шукати новини у Google або ж просити підказок у науковців, котрі порадять цікавий і доступний дітям контент. Власне, історія цього матеріалу почалася якраз із новин від  відомого популязитора української науки, провідного наукового співробітника Інституту фізики Антона Сененка, що до свого переліку наукпоп-ресурсів додав нещодавно ще один — YouTube-канал «Всесвіт UA». За словами науковця, відеоролики — це готовий курс шкільної астрономії. Або ж додаток до нього.

«Як утворилася Сонячна система? Чи структури галактик або пульсація Цефеїд, чи Титан і таке інше — автор розкриває кожну тему так само завзято, як журналісти-розслідувачі колупають корупцію в оточенні Зеленського», — коментував у FB Антон Сененко. Додамо, серед інших тем — розміри планет Сонячної системи та відстані між ними, темна матерія, галактики, змінні зорі, квазари, екзопланети...

Оскільки «День» підтримує ентузіастів, котрі за власною ініціативою намагаються розширювати кругозір кожного з нас, мотивувати суспільство до пізнання чогось нового і мудрішання загалом, розшукали автора відеопроєкту «Всесвіт UA» Івана ОНЧЕВА та дізналися з перших уст, як це — розвивати канал, присвяченій науці.

Іване, напередодні розмови ви зазначали, що саме зараз монтуєте чергове відео, можемо розповісти аудиторії, про що йтиметься?

— Я готую відео про так звані вітри квазарів, це потоки частинок високої енергії, які рухають за собою біогаз та пил з Галактики, через це припиняється зореутворення в Галактиці, тобто це негативний вплив на неї. Але є й позитивні для Галактики моменти, про це вже докладніше розповім у ролику.

Яке це вже за рахунком відео?

— Це вже, чи точніше лише — 25 ролик. На жаль, не можу щотижня їх робити, чого б хотілося. За місяць вдається створити приблизно три ролики, бо готую їх у проміжках між основною роботою.

Розкажіть, як виникла ідея готувати просвітницькі матеріали на тему космосу, з доступними поясненнями, ще й українською мовою, за що вам, бачу, окремо дякують глядачі?

— Якось з колегою спілкувались на космічну тематику, зійшлися на тому, що такого відеоконтенту дуже мало. Хоча YouTube зараз важлива платформа, що розвивається, і в Україні теж. Поговорили, а вночі не міг заснути, ідея не давала спокою. Я обмірковував плани, що і як модна робити, мав бачення, про що будуть ролики, який буде формат відео. Навіть надумав майбутні формати, які буду впроваджувати на майбутнє. А наступного дня я був впевнений, що буду цим займатися, хотілося посприяти розвитку українського YouTube та суспільства загалом.

Про що був ваш перший ролик?

— Вирішив зробити просто відео про космічний простір, подати загальну інформацію про те, що таке космос, що це у фізичному плані. Поступово почав знімати про зорі, потім люди просили робити відео про чорні діри. На той момент я тільки напрацьовував формат, не дуже розумів, про що саме буду знімати, наскільки складний буде матеріал, сумнівався, можливо, це буде не дуже доступна подача. Стараюсь брати одну тему і максимально її розкрити. Для цього спочатку намагаюся її самостійно зрозуміти у повній мірі, наскільки це можливо, і розкрити у відео.

За освітою ви близькі до свого хобі?

— Взагалі далеко. Космос — це моя пристрасть. Було дуже багато сумнівів, чи я достатньо компетентний у цьому плані. І це була основна перепона, за освітою я інженер-теплоенергетик. Але я ніколи не працював за спеціальністю, врешті, проглянув, що взагалі є на YouTube, у тому числі на англійському, і російському також. Виявляється, навіть неспеціалісти можуть вести такі рубрики, подивився приклад каналу «Клятий раціоналіст», який теж веде не науковець, і зрозумів, що коли ретельно ставитися до написання матеріалу, до підбору, його порівняння, пошуку дійсно надійних джерел, можна робити гарний контент.

А які основні джерела інформації використовуєте, щоб вивчити тему від «А» до «Я», перш ніж її подати аудиторії?

— Спочатку обираю цікаву тему. Вся інформація, на 99%, шукається на англомовних ресурсах, зокрема, це офіційні сайти НАСА, Південно-європейської обсерваторії, Європейської космічної агенції. Викладені тут матеріали можна використовувати, вони мають статус суспільного надбання. Головна робота — порівняти інформацію, яку я вичитав, наприклад, швидкість певного об’єкту — треба перевірити, чи дійсно це так. Також перевіряю автора статті. Насправді кожне відео передбачає дуже багато роботи з пошуку інформації. На один ролик іде десь півтора тижні, найбільше часу займає пошук інформації, її систематизація. Все інше, зйомки, монтаж, це три дні максимум.

Все робите самостійно чи маєте помічників?

— Роблю я, але частіше думаю, чи не залучити якогось колегу. У мене є знайомі, які займаються професійно астрономією.

До речі, якось реагували на ваш канал науковці?

— Зізнаюся, дуже боявся, як відреагують саме вчені. Буквально після виходу першого відео, перший коментар якраз був від професійного астронома, Василя Пріца, він побажав успіху, а ще багато в чому допоміг, підказав, що і як краще робити, де шукати інформацію, бо зараз всесвітня наука — англомовна. І це дійсно так. Астрофізикиня Дар’я Добричева теж допомагала поліпшити контент, вказувала, які є огріхи.

Науковець Антон Сененко писав, що це готовий курс астрономії для школи, чи була реакція шкіл, бо це могло б дійсно стати доповненням до підручників?

— Мені писали і вчителі, бачив своє відео на сайті з каталогом україномовних ресурсів з астрономії. Цей сайт веде український вчитель. Тобто деякі педагоги рекомендують учням перегляд цих відео та інших каналів, зокрема, на дистанційному навчанні. Я б не сказав, що це курс шкільної  астрономії, як доповнення — можливо. Це швидше загальна інформація, щоб учні розуміли, про що взагалі мова, а детальніше тему вивчали у школі.

Яка ваша мотивація, я так розумію, це ваш власний інтерес до теми космосу, яким ви хочете поділитися з іншими?

— Мені подобається ця робота, коли цим займаюся, по-справжньому радію. Мене підтримує дружина, а коли отримую зворотній зв’язок, коментарі, відгуки, це ще більше мотивує. Я сам чекав, коли з’явиться подібний канал. Врешті, втомився чекати.

Ваше гасло, яким звершуєте кожен ролик — світ набагато цікавіший, ніж вам здається. Наскільки цей девіз близький, на вашу думку, широкій аудиторії?

— Під час спілкування з друзями чи знайомими іноді пропонував поговорити на тему космосу — слухали з інтересом та захопленням. Бо всесвіт для більшості обмежується нашою планетою, якимись зірками на небі із Сонцем та Місяцем. Але це більше, ніж здається. Це дещо неймовірне і цікаве. Хочу вірити, що мій проєкт допоможе людям розширювати власний кругозір. Це ще й підвищує інтерес до науки в цілому і до захоплюючого світу, що знаходиться просто над нами.

Непізнаний світ – над нами

Непізнаний світ – над нами

Відеопроєкт про космічний простір Івана Ончева міг би стати доповненням до шкільного курсу астрономії

Що пам’ятаєте зі шкільного курсу астрономії? У мене — загальні риси про зорі, планети, сузір’я... Загалом, аби розповісти дітям щось цікаве, довелося б сідати за книги, шукати новини у Google або ж просити підказок у науковців, котрі порадять цікавий і доступний дітям контент. Власне, історія цього матеріалу почалася якраз із новин від  відомого популязитора української науки, провідного наукового співробітника Інституту фізики Антона Сененка, що до свого переліку наукпоп-ресурсів додав нещодавно ще один — YouTube-канал «Всесвіт UA». За словами науковця, відеоролики — це готовий курс шкільної астрономії. Або ж додаток до нього.

«Як утворилася Сонячна система? Чи структури галактик або пульсація Цефеїд, чи Титан і таке інше — автор розкриває кожну тему так само завзято, як журналісти-розслідувачі колупають корупцію в оточенні Зеленського», — коментував у FB Антон Сененко. Додамо, серед інших тем — розміри планет Сонячної системи та відстані між ними, темна матерія, галактики, змінні зорі, квазари, екзопланети...

Оскільки «День» підтримує ентузіастів, котрі за власною ініціативою намагаються розширювати кругозір кожного з нас, мотивувати суспільство до пізнання чогось нового і мудрішання загалом, розшукали автора відеопроєкту «Всесвіт UA» Івана ОНЧЕВА та дізналися з перших уст, як це — розвивати канал, присвяченій науці.

Іване, напередодні розмови ви зазначали, що саме зараз монтуєте чергове відео, можемо розповісти аудиторії, про що йтиметься?

— Я готую відео про так звані вітри квазарів, це потоки частинок високої енергії, які рухають за собою біогаз та пил з Галактики, через це припиняється зореутворення в Галактиці, тобто це негативний вплив на неї. Але є й позитивні для Галактики моменти, про це вже докладніше розповім у ролику.

Яке це вже за рахунком відео?

— Це вже, чи точніше лише — 25 ролик. На жаль, не можу щотижня їх робити, чого б хотілося. За місяць вдається створити приблизно три ролики, бо готую їх у проміжках між основною роботою.

Розкажіть, як виникла ідея готувати просвітницькі матеріали на тему космосу, з доступними поясненнями, ще й українською мовою, за що вам, бачу, окремо дякують глядачі?

— Якось з колегою спілкувались на космічну тематику, зійшлися на тому, що такого відеоконтенту дуже мало. Хоча YouTube зараз важлива платформа, що розвивається, і в Україні теж. Поговорили, а вночі не міг заснути, ідея не давала спокою. Я обмірковував плани, що і як модна робити, мав бачення, про що будуть ролики, який буде формат відео. Навіть надумав майбутні формати, які буду впроваджувати на майбутнє. А наступного дня я був впевнений, що буду цим займатися, хотілося посприяти розвитку українського YouTube та суспільства загалом.

Про що був ваш перший ролик?

— Вирішив зробити просто відео про космічний простір, подати загальну інформацію про те, що таке космос, що це у фізичному плані. Поступово почав знімати про зорі, потім люди просили робити відео про чорні діри. На той момент я тільки напрацьовував формат, не дуже розумів, про що саме буду знімати, наскільки складний буде матеріал, сумнівався, можливо, це буде не дуже доступна подача. Стараюсь брати одну тему і максимально її розкрити. Для цього спочатку намагаюся її самостійно зрозуміти у повній мірі, наскільки це можливо, і розкрити у відео.

За освітою ви близькі до свого хобі?

— Взагалі далеко. Космос — це моя пристрасть. Було дуже багато сумнівів, чи я достатньо компетентний у цьому плані. І це була основна перепона, за освітою я інженер-теплоенергетик. Але я ніколи не працював за спеціальністю, врешті, проглянув, що взагалі є на YouTube, у тому числі на англійському, і російському також. Виявляється, навіть неспеціалісти можуть вести такі рубрики, подивився приклад каналу «Клятий раціоналіст», який теж веде не науковець, і зрозумів, що коли ретельно ставитися до написання матеріалу, до підбору, його порівняння, пошуку дійсно надійних джерел, можна робити гарний контент.

А які основні джерела інформації використовуєте, щоб вивчити тему від «А» до «Я», перш ніж її подати аудиторії?

— Спочатку обираю цікаву тему. Вся інформація, на 99%, шукається на англомовних ресурсах, зокрема, це офіційні сайти НАСА, Південно-європейської обсерваторії, Європейської космічної агенції. Викладені тут матеріали можна використовувати, вони мають статус суспільного надбання. Головна робота — порівняти інформацію, яку я вичитав, наприклад, швидкість певного об’єкту — треба перевірити, чи дійсно це так. Також перевіряю автора статті. Насправді кожне відео передбачає дуже багато роботи з пошуку інформації. На один ролик іде десь півтора тижні, найбільше часу займає пошук інформації, її систематизація. Все інше, зйомки, монтаж, це три дні максимум.

Все робите самостійно чи маєте помічників?

— Роблю я, але частіше думаю, чи не залучити якогось колегу. У мене є знайомі, які займаються професійно астрономією.

До речі, якось реагували на ваш канал науковці?

— Зізнаюся, дуже боявся, як відреагують саме вчені. Буквально після виходу першого відео, перший коментар якраз був від професійного астронома, Василя Пріца, він побажав успіху, а ще багато в чому допоміг, підказав, що і як краще робити, де шукати інформацію, бо зараз всесвітня наука — англомовна. І це дійсно так. Астрофізикиня Дар’я Добричева теж допомагала поліпшити контент, вказувала, які є огріхи.

Науковець Антон Сененко писав, що це готовий курс астрономії для школи, чи була реакція шкіл, бо це могло б дійсно стати доповненням до підручників?

— Мені писали і вчителі, бачив своє відео на сайті з каталогом україномовних ресурсів з астрономії. Цей сайт веде український вчитель. Тобто деякі педагоги рекомендують учням перегляд цих відео та інших каналів, зокрема, на дистанційному навчанні. Я б не сказав, що це курс шкільної  астрономії, як доповнення — можливо. Це швидше загальна інформація, щоб учні розуміли, про що взагалі мова, а детальніше тему вивчали у школі.

Яка ваша мотивація, я так розумію, це ваш власний інтерес до теми космосу, яким ви хочете поділитися з іншими?

— Мені подобається ця робота, коли цим займаюся, по-справжньому радію. Мене підтримує дружина, а коли отримую зворотній зв’язок, коментарі, відгуки, це ще більше мотивує. Я сам чекав, коли з’явиться подібний канал. Врешті, втомився чекати.

Ваше гасло, яким звершуєте кожен ролик — світ набагато цікавіший, ніж вам здається. Наскільки цей девіз близький, на вашу думку, широкій аудиторії?

— Під час спілкування з друзями чи знайомими іноді пропонував поговорити на тему космосу — слухали з інтересом та захопленням. Бо всесвіт для більшості обмежується нашою планетою, якимись зірками на небі із Сонцем та Місяцем. Але це більше, ніж здається. Це дещо неймовірне і цікаве. Хочу вірити, що мій проєкт допоможе людям розширювати власний кругозір. Це ще й підвищує інтерес до науки в цілому і до захоплюючого світу, що знаходиться просто над нами.