Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Вишиванка як бренд

Як українці відзначають свято в умовах карантину
21 травня, 20:27

Уся стрічка соцмереж — заквітчана вишиваними сорочками! Вже традиційно 21 травня українці відзначили День вишиванки. І хоча цьогоріч карантин вніс свої корективи й масових урочистих заходів в українських містах не відбувалося, українці успішно відсвяткували цей день в онлайн-форматі. Під хештегами #VyshyvankaDay, #Національний код тощо українці масово публікували світлини й селфі у традиційному національному вбранні.

День вишиванки не є офіційним святом, воно не прив’язане до жодної релігійної чи державної дати. Традиція святкування налічує вже 14 років й вона була започаткована в студентському середовищі. Нагадаємо, ідею Дня вишиванки у 2006 році запропонувала Леся Воронюк, тоді — студентка факультету історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Надихнувшись прикладом одногрупника Ігоря Житарюка, який регулярно вдягав вишиванку на пари, вона закликала колег до популяризації вишиванок й запропонувала один день у році присвятити українській вишитій сорочці. Так народився День вишиванки, який наступного року підхопили і в інших містах. Дуже швидко ініціатива поширилася по Україні, а тепер її активно відзначають і за кордоном.

Щороку список країн, що долучаються до акції, збільшується. Та у зв’язку з пандемією цьогоріч всі заходи відбувалися онлайн. Заходами в соцмережах, як і зазвичай офлайн, опікувалася громадська організація «Всесвітній день вишиванки», серед засновників якої є і вже згадана Леся Воронюк. Активісти закликали українців одягати український традиційний одяг вдома й викладати свої фотографії. Крім того, вони провели онлайн спілкування з українцями з усього світу «День вишиванки єднає». Також до програми відзначення було включено спільний перегляд фільму «Спадок нації» та дискотеку-онлайн («Укротека»), яка містила запальні українські електронні хіти.

Також під хештегом #пам’ять_жива спільнота закликала у карантинний період українців досліджувати свій родовід. «Формування дерева роду — не тільки захоплива справа, це також вкрай важлива складова повернення історичної пам’яті народу. Розпитайте у старших родичів, звідки вони родом, ким були і які насправді мали прізвища. Ви відкриєте для себе багато несподіваних фактів про примусові переселення, зросійщення, участь у визвольній боротьбі, репресіях, втратах родини під час голодоморів», — наголосили активісти спільноти.

Приємно потішила українців й пошукова система Google, яка присвятила свою стартову сторінку Дню вишиванки. Тематичну ілюстрацію з орнаментами, які нагадують вишиванку, створила українська художниця Тетяна ЯКУНОВА. Вона розповідає, що найбільшим етапом цього проєкту стало саме дослідження орнаментів вишивки. «Це безкінечне джерело візуального натхнення! Кожен елемент на ілюстрації натхненний якимись реальними традиційними патернами вишивок з різних регіонів України: від геометричних гуцульських орнаментів до рослинних мотивів у кримських татар. Вишиванка традиційно створювалась жінками, ремесло передавалось від матері до дочки, тому головна героїня ілюстрації — дівчина. Кольори теж не випадкові —  це традиційні кольори української вишивки з різних регіонів», —  ділиться задумом ілюстраторка.

Тетяна Якунова розповідає, що в процесі творчої роботи надихалася й традиціями свого роду: «Найбільше традиційної вишивки в побуті бачила в оселях своїх прабабусь. Тому для мене День вишиванки — передусім нагадування про історію моєї родини». Українська вишиванка, поряд із іншими національними та державними символами (прапор, герб, гімн), є важливим елементом української ідентичності. Підтримка та популяризація цього символу сприяє зміцненню нації. З нетерпінням чекатимемо наступного року, щоби, як зазвичай, стрункими шеренгами вийти у вишиванках на вулиці міст!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати