МЕНЮ

Традиції українського меценатства продовжуються

Цінну колекцію графіки видатного українського художника Федора Кричевського передали до фондів NAMU!

У Національному художньому музеї України (NAMU) спільнота Alumni kmbs (випускники славновідомої Києво-Могилянської Бізнес-Школи) та друзі передали музею надзвичайно цінну колекцію графіки видатного українського художника Федора Кричевського. 29 людей об’єднали любов до українського мистецтва, небайдужість і віра в добрі та правильні вчинки.

Твори були викуплені з приватної колекції родини Гершуні, яка отримала архів художника від Наталії Павлівни Кричевської, його вдови. Наталія Кричевська дожила останні роки під опікою Аріадни Гершуні, а та згодом передала архів своїй доньці Ользі.

Роботи Федора Кричевського добре знають у світі ще після успіху на Венеційській бієнале 1928 року його триптиху «Життя». Колекція з 222 графічних робіт майстра містить, крім іншого, ескізи до цього твору. Чи могла така збірка з успіхом бути розпродана на європейських та американських аукціонах і розпорошитись, назавжди осісти в приватних колекціях за кордоном — питання риторичне. Але довгі і не найбільш легкі роки Ольга Гершуні берегла спадок одного з найвидатніших мистців України ХХ століття, поки знайшлись небайдужі люди, які допомогли зберегти наше надбання й залишити його для наших дітей і онуків. До речі, документальну частину архіву родини Кричевських пані Ольга подарувала NAMU ще 2018 року, а твори графіки неодноразово передавала на виставки, востаннє вони експонувались у межах проєкту «Федір Кричевський. Майстер і Час» 2017 року.     

ТАТАРКА. КОШОВИЙ. ЕСКІЗИ КОСТЮМІВ ДО ОПЕРИ «ТАРАС БУЛЬБА» М. ЛИСЕНКА В ПОСТАНОВЦІ ХАРКІВСЬКОГО ТЕАТРУ ОПЕРИ І БАЛЕТУ. 1933 РІК. ПАПІР, ГРАФІТОВИЙ ОЛІВЕЦЬ, АКВАРЕЛЬ, ГУАШ

Директорка музею Юлія Литвинець зазначила: «До нас повернулись традиції меценатства, які, здавалось би, в радянський час були повністю втрачені. У складний період, коли державі часто не вистачає на музей ні часу, ні сил, ні коштів, ми не залишились самі. Як показала ця акція — меценати розуміють, як важливо залишити для прийдешніх поколінь частинку пам’яті, як вона формує нашу націю і суспільство». В фондах NAMU вже було 35 одиниць графіки, 55 живописних робіт, архів художника і навіть його мольберт, але відтепер музей має найбільшу і найбільш репрезентативну збірку творів Федора Кричевського. Головне: можна бачити не лише еталонні речі, а й яким був творчий шлях художника, як він працював, шукав ту лінію і той колір, що зроблять фінальний твір неперевершеним.   

Про ініціативу своїх зіркових випускників декан Києво-Могилянської Бізнес-Школи Олександр Саврук на церемонії передачі творів до музею висловився дуже схвально: «Найбільше приємно, що наша спільнота долучилась до цього самостійно, самоорганізувалась. І ця спроможність до дії та відповідальність у сьогоднішньому нашому світі — це те, що варте уваги як зразок».

За словами одного з ініціаторів проєкту Андрія Мельника, до участі в благочинних акціях його наштовхнуло одне питання: чому певні нації можуть підтримувати свою країну в порядку, а інші не можуть? «Шукаючи відповідь на це питання, я зрозумів — що з одного боку це в мисленні, а з другого — це культура, на яку спираються люди. Україна — це з одного боку молода країна, а з другого — країна з тисячолітньою культурою, але видозміненою за часів радянського союзу. Багато чого знищено, історія написана не нами, а сусідами. І ми живемо в міфах, які руйнують нашу культуру. Тож наше з вами завдання — ці підвалини віднайти. Ми з іншими випускниками kmbs зрозуміли, що коли ми об’єднуємось — стаємо більшою силою, ніж були окремо», — стверджує Андрій Мельник.

ВАРІАНТИ КОМПОЗИЦІЇ КАРТИНИ «ГУЦУЛЬСЬКЕ ВЕСІЛЛЯ». КІНЕЦЬ 1930-Х. ПАПІР, ГРАФІТОВИЙ ОЛІВЕЦЬ, ГУАШ

Завідувач відділу графіки Данило Нікітін зауважив: «Це був унікальний митець. Він поєднував здібності колориста, який бачить колір дуже специфічно й може відобразити це в полотнах, із дивовижною майстерністю рисувальника. Таке поєднання в історії мистецтв трапляється дуже рідко... А тепер, завдяки меценатам, до тих шедеврів, які є в нашій збірці, ми отримали надважливе доповнення, з точки зору як історичного, так і естетичного аспектів. Тобто, за цією збіркою можна досліджувати творчість автора». Ця інтенція залишиться не просто побажанням. Меценати не лише передали музею твори, але потурбувались про подальше дослідження колекції та видання монографії за його результатами. На офіційних каналах NAMU та спільноти випускників і друзів kmbs уже проанонсовано, що 1 березня оголосять відкритий конкурс для дослідників/дослідниць колекції. Хоча останнім часом NAMU все частіше отримує твори мистецтва від меценатів (про багато з них газета «День» писала), це перший випадок в українській практиці, коли забезпечується і наукове опрацювання подарованого культурного надбання.

Близько 50 творів із подарованої меценатами збірки можна побачити в аванзалі музею на тимчасовій виставці.

Надія ПАВЛІЧЕНКО, кандидат культурології, фоторепродукції Миколи ТИМЧЕНКА, «День»