МЕНЮ

Розкуті та сміливі

У Центральному будинку художника демонструють IV Трієнале книжкової графіки

Цей проект представляє кількасот творів знаних майстрів і молодих художників із усіх куточків України. Серед учасників найбільше студентів і випускників Львівської академії друкарства й майстерні книжкової графіки Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури (НАОМА).

Мета виставки — показати ключові стилістичні напрями в сучасній українській книжній графіці. Тут представлено переважно «свіжі» роботи, виконані за останній період. Виняток становлять твори високої художньої якості, які не були раніше експоновані. На відбір митці подавали й один-два твори, і десятки робіт із серії чи циклу. Формат трієнале (виставка-фестиваль, що відбувається кожні три роки) передбачає не лише масштабну координаційну, а й складну експозиційну роботу, адже об’єднати різноманітні теми й покоління в цілісну оповідь-звіт про сучасну книжкову графіку України — достатньо складне завдання. Вже вчетверте організацією проекту опікувався народний художник, академік НАМ України Василь Перевальський.

Лейтмотив цьогорічної трієнале — книжкова графіка до дитячої книжки. Це можна пояснити тим, що наразі це найбільший сегмент на ринку. Видавництва приділяють найбільше уваги ілюструванню творів саме дитячих письменників, як класиків, так і сучасних. Виставка рясніє темами, присвяченими дітям: казки, фольклор, повісті та оповідання, поезія для дітей. Це показує, що дитяча книжка переживає новий злет, є багато цікавих і нових тенденцій.

Серед художників дитячої книжки зауважимо цікаві, витончено зроблені графічні твори Катерини Станко, а також ілюстрації її сина Володимира Станка. Талановитий художник буквально нещодавно закінчив академію, але вже має неабияку популярність у видавництвах Києва та Львова.

Василь Перевальський із сумом відзначає, що видавництва мало приділяють уваги ілюструванню книжок для дорослих, тут є прогалина щодо того, як було раніше. Так, він згадує, що багато ілюструвалася поезія Івана Драча, Ліни Костенко, а відтак був контакт письменників і художників. А сьогодень сучасна література ілюструється значно менше, а значить і такого творчого контакту немає. Проте лишається надія, що ситуація скоро зміниться на краще.

Серед усього розмаїття художників-графіків відзначимо кілька імен. Галина Галинська, очільниця майстерні книжкової графіки НАОМА, що стала навчителькою для багатьох поколінь випускників цієї майстерні, представила твори на тему Шевченка й жіночої долі. Її персонажі жіночих образів за мотивами поезій Шевченка глибоко психологічні, портретного характеру. Роботи Валентина Гордійчука в техніці гуаші звучать дуже актуально, на виставці можна побачити його великоформатні роботи, присвячені подіям на Донбасі.

Віктор Гукайло представив ілюстрації до творів Ф.Кафки в техніці монотипії. Цікава молода художниця Поліна Дорошенко, що відома працею в царині дитячої книжки, запропонувала нове трактування драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».

Особливістю IV Трієнале книжкової графіки є те, що вперше вона включає по суті ще одну виставку — понад 30 робіт класика української графіки Михайла Дерегуса. Представлено твори з колекції родини в техніці офорт із монотипією, а саме ілюстрації до «Катерини» і «Наймички» Т.Шевченка, до творів Марка Вовчка, Миколи Гоголя та інших письменників. На думку В.Перевальського, ця виставка у виставці наче камертон для художників молодших поколінь: бачимо, що дещо здобуто сучасною графікою, але дещо й втрачено. Сучасні молоді художники розкуті та сміливі, їхні роботи технічно досконалі, але подекуди втрачена скрупульозність, психологічність і повага до стилістики автора літературного твору. Таку практику представлення творів визнаних класиків поряд із здобутками нових поколінь планують продовжити в наступних проектах.

IV Всеукраїнська трієнале книжкової графіки працюватиме до 12 травня.

Надія ПАВЛІЧЕНКО, мистецтвознавець. Фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»