МЕНЮ

Діалог замість змагання

Учасники Kyiv Art Week говорили про наболіле мовою мистецтва

Подія відбулася за підтримки КМДА та комерційних спонсорів у комплексі «Торонто — Київ», галереях, музеях і навіть на ринку. Загальна тема цьогорічного тижня сучасного мистецтва — «Це не змагання». Такою фразою організатори ніби запрошують різні суспільні групи до діалогу на своїх майданчиках. Це цілком відповідає місії заходу — ініціювати різні взаємодії в культурному полі, демонструвати широким колам глядачів різні напрями сучасного мистецтва та розвивати художню інфраструктуру Східної Європи.

МИСТЕЦТВО НА ПРОДАЖ

Головна подія Kyiv Art Week — ярмарок. Минулого року її відвідало 20 тисяч людей — від звичайних киян до митців та арт-дилерів зі світовим іменем. Останні дуже цікавляться новими, майже неосвоєними ринками, які не мають жорстких меж — там легше знайти щось свіже та гідне уваги.

Цього разу на площі в 5000 м2 розмістилося чотири десятки галерей. Близько половини з них — кияни, долучилися також виставкові простори з Одеси, Хмельницького, Харкова, Львова, Тернополя, Івано-Франківська, Дніпра. Привезли свої «скарби» й кілька закордонних учасників: Meno Nisa (Вільнюс), Serge Sorokko Gallery (Сан-Франциско), DIEHL Gallery (Берлін), KWADRAT (Берлін), LP Art Gallery (Відень), Galerie Stanislas Bourgain (Париж), Sabsay (Копенгаген), LerNi Art Foundation (Тбілісі). Більшість цих галерей співпрацює з сучасними українськими митцями та популяризує їхню творчість за кордоном, представляли їхні роботи й на київському ярмарку.

Кожен із учасників обрав для себе різні фокус-теми в межах загальної концепції. Експонати спонукали під іншим кутом поглянути на політичні перипетії та релігійні догми, придивитися уважніше до зв’язків між сучасним мистецтвом та надбаннями з минулого. Піднімалися й ближчі до реальності теми, як-от комплекси та почуття, які ховаються за образом та обов’язками ідеального чоловіка чи урбаністичні проблеми Києва (знову ж таки в порівнянні з попередніми десятиліттями).

КОНТАКТ ІЗ ОТОЧЕННЯМ

Середовищу, в якому ми існуємо, присвячено одразу кілька спецпроектів. Так, 11-та версія проекту Footnote «окупувала» Володимирський ринок. Куратори Барбара Півоварська та Гійом Руло зібрали для цієї експозиції неонові вивіски зі зруйнованого варшавського ринку, інсталяцію про «товар у товарі», фотографії та фільм. Шматочки історій ринків із усього світу можна було побачити протягом арт-тижня, просто здійснюючи покупки.

Ще одну суперечливу тему на конкретному прикладі висвітлювала виставка «Чорний командир» у Музеї історії Києва. В центрі її уваги — пам’ятник Миколі Щорсу, який прихований із публічного простору, але не щез назовсім. Виставка ставить відвідувачеві запитання: як правильно боротися з міфом про «червоного командира» та його конкретним виявом, щоб не допустити підчищання історії, але й відновити справедливість? У цьому ж музеї працювала виставка Володимира Сая «ЖК», яка переносила глядача в новозбудовані житлові «стільники» і змушувала замислитися: а як же виживати під таким тиском оточення? Про те, як мистецтво впливає на публічний простір та його сприйняття людьми, під час своєї першої лекції в Києві розповідав усесвітньо відомий скульптор Жауме Пленса. Його роботи розміщувалися й на центральних вулицях мегаполісів, і на пагорбах над невеликими містечками, і на безлюдних островах. Кожне таке втручання не просто приваблювало туристів, а й змінювало ідеї, які домінували в цьому просторі. До речі, кілька років тому один із творів Жауме Пленси тимчасово виставлявся в Києві в межах скульптурного фестивалю.

У Національному музеї медицини України свою інсталяцію Phantom Model розмістив художник Крістіан Фогаріно, який працює з темами науково-технічного прогресу та його впливу на роботу мозку та зв’язок із психічними захворюваннями.

Виставка Маріанни Холленштайн «Стан людини», присвячена зокрема коханню й тоталітаризму в трагічних подіях ХХ століття, відкрила новий арт-простір Set на Ярославовому Валу. В програмі мистецького тижня також були заявлені персональні виставки Олександра Сухоліта, Валерії Трубіної, Ігоря Гайдая.

Потужна складова мистецького тижня — презентація робіт із приватних колекцій одразу на двох виставках. «Твій портрет» — картини українських художників із колекції Олега Сосніна. В Інституті проблем сучасного мистецтва функціонувала виставка робіт 1985 — 2004 років із приватних колекцій «Довгий шлях».

У межах Kyiv Art Week Платформа культурних ініціатив «ІЗОЛЯЦІЯ» представила свій проект «Гуртобус». Команда перетворила великий рейсовий автобус на культурний хаб, який протягом наступних півроку курсуватиме усією Україною. Він привезе сучасне мистецтво у віддалені населені пункти та підтримуватиме тамтешні культурні ініціативи. Автори проекту вважають його продовженням традиції авангардної музеології та практики пересувних виставок, які були започатковані зокрема й українськими художниками на початку XIX століття.

Дар’я ТРАПЕЗНІКОВА, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»