Дитяча радість

Який рік нам пообіцяв новорічний телевізор

«Дизель шоу» на каналі ICTV виявилося беззаперечним лідером телеефіру у Новорічну ніч-2021. Серед фаворитів також опинилися «Вечірній квартал» студії «Квартал 95» та Президент Володимир Зеленський зі своїм виступом.

Святкові концерти - «Місце зустрічі. Новий рік» на «Інтері» та «Новорічна ніч на каналі «Україна“ - не змогли випередити гумористичні програми конкурентів, хоча і забезпечили своїм каналам місце в п’ятірці новорічних лідерів за рейтингом перегляду.

Коментуючи новорічне меню центральних українських телеканалів, можна було вказати на сумнівний рівень запропонованого глядачам гумору, на реванш російської мови на телебаченні, на просування у вітчизняний музичний простір російських зірок, і на черговий прояв пропаганди «совкових ідеалів»… Всі ці складові новорічного телеефіру дійсно мають місце. Але давайте будемо оригінальними і зробимо політтехнологічний аналіз того, чому українцям о це все показують, чому українці таке дивляться, і чого після цього всього нам чекати в Новому році.

ФАБРИКИ ДЛЯ ВИКЛИКАННЯ СМІХУ

Гумористичні шоу, які стали лідерами новорічного перегляду, розраховані на аудиторію, яка хоче «розслабону» та веселощів. Навіть в будні і «Дизель шоу», і «Квартал», є лідерами симпатій глядачів – на телебаченні та на концертах. На свята абсолютна більшість співгромадян хоче максимально відпочити, розслабитися, і або взагалі ні про що не думати, або думати лише про щось хороше та радісне. Тому ICTV та «1+1» зі своїми «фабриками для викликання сміху» виявилися на верхівці телерейтингу у Новорічну ніч-2021.

Бажання глядачів «відпочити на повну» пояснює і лідерство саме «Дизель шоу». Ця програма позиціонує себе як «шоу без політики», і коли будь-яка згадка про політику напружує або просто «бісить», неполітичний, «побутовий» гумор «дизелів» «заходить» аудиторії краще, ніж іноді дуже політизовані жарти колишніх колег нинішнього Президента з «Кварталу».

Але і «Дизель шоу», і «Квартал», і інші подібні проекти не займаються ані просвітою, ані розвитком – вони лише розважають та смішать. Дослідники давно виявили, що сміх в сучасному світі шоу-бізнесу виконує вузьку утилітарну функцію - доставляє людині позитивні емоції, які, у свою чергу, викликають появу у людини короткострокового відчуття щастя.

Судячи з телерейтингу, цього року технологія штучного викликання в українців штучного щастя за допомогою сміху виявилася більш ефективною, ніж навіть традиційна новорічна технологія навіювання щастя за допомогою трансляції ностальгії за «совком». Тобто, методи впливу на громадян від українських медіа-олігархів, власників ICTV та «1+1», виявилися більш дієвими, ніж засоби керування електоратом від власників «Інтеру».

ДИТЯЧЕ ПРИВІТАННЯ

Новорічне привітання Зеленського мало – за форматом - потрапити мейнстримний розслаблений святковий настрій електорату і дуже органічно стати частиною новорічного ефіру «без напрягу». Спрогнозувавши, що глядачі «хочуть свята», Президент вирішив не «вантажити» їх нудними промовами, а привітати так, щоб і дитина не заснула. Але спічрайтери цей задум або проігнорували, або просто не витягнули. В підсумку замість веселої казочки для малюків вся країна почула класичне і досить нудне звернення офіційної особи, але яке вона чомусь вирішила проголосити перед малюками.

Когнітивний дисонанс – сказали б дорослі. А дітлахи б нічого не сказали, а пішли б спати – чи біситися під ялинкою. Бо особисто для них Президент не пообіцяв нічого. Ані відміни денного сну в дитячому садочку, ані тістечка на обід замість супу, ані гарантованої поїздки на море…

Зрозуміло, що ніхто і не планував сподобатися дітям. Головне завдання «дитячого» привітання Зеленського було іншим. Президентська команда просто хотіла за допомогою дітлахів «замаскувати»  політичну суть промови, просунути необхідні електоральні меседжі в момент, коли країна занурена в атмосферу веселощів та дитячої безтурботності – завдяки малюкам в кадрі та гумористичним шоу в ефірі.

Рік-2021, очевидно, принесе нам ще багато усміхнених дітей – але в якості фону для політиків (боюся, тепер всі почнуть повторювати президентську технологію). Сміху теж буде багато – але, на жаль, більшість посмішок, судячи з усього, буде штучно викликана вправними політтехнологами та талановитими шоуменами.