Тенденції літературного 2019-го

Відомі лауреати цьогорічної премії «ЛітАкценту»

Церемонія нагородження переможців цієї відзнаки традиційно пропонує значно ширший аналіз сучасної української літератури, що не обмежується книжками, які увійшли до короткого списку, аналізуючи також основні теми й тенденції.

Зокрема, щодо номінації «Поезія» член журі Ростислав Семків зауважив, що цього року були і розчарування від нездійснених очікувань щодо певних збірок, і відкриття. Короткий список літературознавець схарактеризував так: «Це поезія часів війни, часів глобальної невпевненості. Єдина відмінність, напевно, в тому, що в Мирослава Лаюка — це поезія тривання Апокаліпсису, тобто це те, що відбувається довкола нас. А в Ії Ківи й Катерини Калитко — це вже постакаліптична поезія». Переможцем у номінації стала Катерина Калитко зі збіркою «Ніхто нас тут не знає, і ми нікого», а спецвідзнаку «ЛітАкценту» здобула Ія Ківа (збірка «Перша сторінка зими»).

Член журі премії Тетяна Трофименко розповіла про основні тенденції української прози, представляючи відповідну номінацію. Серед головних тем — війна, переосмислення історії (зокрема номінантка премії Оксана Луцишина у книзі «Іван і Феба» чи не вперше в українській літературі звертається до теми Революції на граніті), а також історії звичайних людей. Переможцем у цій номінації стала Гаська Шиян. За словами Тетяни Трофименко, її книжка «За спиною» є дуже реалістичною і дає можливість відрефлексувати ті проблеми, які маємо нині. Спецвідзнаку здобула Тамара Горіха Зерня за книжку «Доця», що, як зазначає член журі Ярослава Стріха, показує Україну як суб’єкт історії (у романі йдеться про жінку, яка в окупованому Донецьку стає осердям руху спротиву). 

За словами члена журі Богдани Романцової, номінація «Літературознавство, есеїстика й художній репортаж» була однією з найсильніших, а отже, поступово долається проблема саме українського нон-фікшену. Це підтверджують книжки номінантів: Олега Криштопи «Останні українці Польщі», якому вдалося поговорити з тими, хто ще пам’ятає операцію «Вісла», Максима Нестелєєва «Лабіринти американського постмодернізму», а перемогла Діана Клочко з книгою «65 українських шедеврів. Визнані й неявні», що повертає українське мистецтво в європейський контекст.

Цього року премія відбулася уже вдванадцяте, але вперше пройшла без автора її ідеї — відомого літературознавця, друга «Дня» Володимира Панченка. Проте, як зазначила Ірина Троскот, головна редакторка «ЛітАкценту»: «Я дуже вірю в те, що поки живуть справи людини, ми про неї пам’ятаємо. На цій церемонії також».