МЕНЮ

Революція «надувного матраца»

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
30 січня, 2019 - 10:29
Чому варто прочитати книжку «Історія Airbnb_ Як троє звичайних хлопців підірвали готельну індустрію»

Раннього листопада 2015 року журналістка журналу Fortune Лей Галлагер, сидячи в оксамитовому кріслі з по-королівськи високою спинкою у барі в холі готелю Fairmont у Сан-Франциско навпроти співзасновника Airbnb Браяна Ческі, зробила йому пропозицію, від якої він не зміг відмовитися. Галлагер висловила бажання написати книжку про інтернет-платформу Airbnb. Ческі ідея сподобалася, за винятком того, що сам він, як, власне, й більшість амбіційних бізнесменів його віку, які зробили свої статки на комунікації, такий інструмент донесення інформація, як книжка, оцінював доволі скептично. «Хай би що вийде у світ 2017 року про цю компанію, — сказав Браян, — на час виходу з друку інформація про неї вже застаріє, натомість у пам’яті читачів вона відкладеться саме такою, як змальована в часі», — пригадує про ту зустріч Галлагер. Ческі вважав, що засоби масової інформації завжди плетуться на великий крок позаду реального стану справ. «Той етап, на якому нині бачить Airbnb суспільна думка, — згадує слова, які тоді сказав Ческі, журналістка, — ми завершили два роки тому».

Але та десятихвилинна зустріч для Галагер закінчилась успішно. Ческі взяв з неї слово, що вона достовірно переповість їхню історію входження у вищу лігу бізнесу, і... «розтанув у метушні мегаполісу...»

За два роки після цього світ побачив бестселер з претензійною назвою: «Історія Airbnb_Як троє звичайних хлопців підірвали готельну індустрію».

А ще за два роки книжка про те, як «надувний матрац» здійснив революцію у світовій готельній індустрії, вийшла українською мовою.

«Історія Airbnb_Як троє звичайних хлопців підірвали готельну індустрію» — новинка бізнес-серії «МІМ рекомендує». Із 2017 року в межах спільного проекту бізнес-школи з видавництвом BookChef український читач уже отримав можливість прочитати рідною мовою вісім революційних видань. Це — «Думай поза шаблонами: інноваційна парадигма креативності в бізнесі» Люка де Брабандера та Алана Айні; «Нездоланні. Про збільшення кількості технологій, які призводять до звикання, і про бізнес, який тримає на гачку» Адама Альтера; «Девайс №1 Таємна історія iPhone» Браєна Мерканті; «Управління змінами для досягнення найліпшого результату» Іцхака Адізеса; «Адаптивні ринки. Фінансова еволюція на швидкості думки» Ендрю Ло; «21 урок для XXI століття» і «Homo Deus: за лаштунками майбутнього» Ювала Нойя Харарі. І ось восьма — «Історія Airbnb_Як троє звичайних хлопців підірвали готельну індустрію» Лей Галлагер.

«Майже кожна сторінка цієї книжки є кейсом для підприємців. Бізнес-планування, залучення венчурних інвестицій, брендинг, комунікації, конкурентна боротьба — все це ви знайдете тут», — пише віце-президент Бізнес-школи МІМ Олексій ВИНОГРАДОВ у передмові до видання.

Джон Гебб, Нейтан Блечарзік і Брайан Ческі — троє друзів, які запустили стартап із цікавою назвою «Airbnb» 2008 року. А вже через три роки його вартість досягла мільярда доларів! Ще за три роки його вже оцінювали в десятки мільярдів доларів. А історія заснування сервісу стала легендою «шерінгової економіки». Практично всі, хто цікавиться темою бізнесу, про Airbnb знають лише те, що першим об’єктом, який троє хлопців із «силіконової долини» здали в оренду, була їхня власна кімната, а в якості ліжко-місць — надувні матраци. І практично мало кому відомо, що від цього моменту до капіталізації в 30 мільярдів доларів був шлях із «крові й поту»: сотні відмов і невдалих переговорів, а ще — тисячі годин наполегливого навчання азів бізнесу. Так, співзасновники Airbnb були зразковими студентами школи бізнесу Y Combinator. Ческі та Гебб щотижня літали в Муантін-В’ю й усотували все, чого їх там навчали. Вони приходили на заходи Y Combinator серед найперших, інколи — відразу з літака із Нью-Йорка, тягнучи за собою валізи.

Це вже зараз історія трійці із Сан-Франциско, як і всі історії успіху, обросла купою міфів, які зводяться до того, що юнакам просто пощастило опинитися в потрібному місці в потрібний час і з доречною ідеє. Це, звичайно, правда. Але не вся.

Галлагер, як вона сама зізнається, вперше почувши про Airbnb, сприйняла хлопців за байкарів, які не втримаються на плаву і рік. Та в книжці вона пише, що дещо помилилася, адже не врахувала ключового тренду, з яким працювали хлопці.

По-перше, «компанію створили невдовзі після світової фінансово-економічної кризи, також відомої як Велика рецесія, яка розпочалась у грудні 2007 року й досягла піку у вересні 2008 року. Тоді costs (видатки) різали всі. А стартап Джона Геббіа, Нейтана Блечарзіка і Брайан Ческі запропонував одним підзаробити на власному житлі, а іншим — мандрівникам — зекономити на видатках у подорожах».

По-друге, цільовою аудиторією та адептами Airbnb стали міленіали — молодь, яка народилася між 1987 і 2004 роками, до ключових характеристик якої належить мобільність і жага до вражень та пригод. «Для тих, хто виріс у середовищі цифрових взаємодій і почувається в ньому як риба у воді, оселитися в будинку незнайомої людини, з якою познайомилися в інтернеті, не було чимось екстраординарним чи небезпечним, — пише Галлагер у книжці.

Без сумніву, історія Airbnb не просто мотивує. Вона вчить дивитися на речі ширше. Аналізувати й шукати ринкові ніші.

Книжка Галлагер наочно демонструє, що бізнес світового масштабу — це не лише успішний збіг обставин і наявність стартового капіталу. Перш за все — це здатність бачити можливості там, де їх не бачать інші. І бути готовим рухатися швидко й упевнено попри будь-що. А ще вчитися бізнесу — наполегливо багато і у кращих.