МЕНЮ

В ім’я Пінзеля та України

Діана КОЛОМОЄЦЬ. Фото Євгена ЧЕРВОНОГО
29 серпня, 2019 - 10:30
у Годовиці під Львовом рятують храм Всіх Святих

У селі Годовиця під Львовом відбувся грандіозний мистецький проєкт «Пінзель. Ukrainian Live у Годовиці» в межах урядової програми «Малі міста — Великі враження» за підтримки Міністерства культури України. Виставка картин, концерти класичної музики, модний показ, мистецький лекторій, арт-пікнік біля унікального пам’ятника архітектури — храму Всіх Святих, який ще можна врятувати.

ПЕРЛИНА БАРОКО З ДЕРЕВАМИ ЗАМІСТЬ ДАХУ

Шедевр архітектора Бернарда Меретина, де були фрески Алєксандра Ролінського, був споруджений 1758 року. Храм знаний тим, що вівтар для нього творив геній українського бароко Йоган Георг Пінзель. Фігури з вівтаря у Годовиці «Жертвопринесення Авраама» стали центром експозиції робіт Пінзеля, які завоювали 2012 року Лувр. Нині зберігаються у Львівській галереї мистецтв.

1974 року в приміщенні костелу сталася пожежа. За словами місцевих, троє хлопців залізли в будівлю покинутого костелу, розвели багаття, щоб зігрітися після купання у ставку. Вигоріли всі дерев’яні частини, страшну пожежу не змогли загасити. Невдовзі обвалився дах і склепіння. Уже майже півстоліття дивовижної краси храм руйнується.

За ці роки було кілька спроб знайти меценатів і зібрати кошти на відновлення або хоча б консервацію храму. Але поки всі вони були марними.

ЦЕНТР СИНЕРГІЇ МИСТЕЦТВ

Зробити так, щоб про Годовицю заговорили, взялася громадська організація «Collegium Musicum». У межах свого проєкту Ukrainian Live, що популяризує українську класичну музику, Львівським органним залом та Арт-студією Івони Лобан вони задумали і втілили в життя свято мистецтва.

«Ми хотіли зробити подію, яка стане вибуховою сумішшю яскравої української класики, живопису, моди та синергії людей, яким не байдужа доля української культури! — розповів директор Collegium Musicum Тарас Демко. — Подалися на ґрант у межах урядової ініціативи «Малі міста — Великі враження», яка реалізується за підтримки Міністерства культури України, і перемогли».

На два дні Годовиця стала місцем взаємодіїї мистецтв. Львівські митці привезли під стіни храму виставку картин «Натхненні Пінзелем», влаштували «сушку» фотографій, арт-пікнік і нетворкінґ. Перший день завершував виступ струнного квартету на заході сонця.

Під стінами барокового храму заграв електронний орган. Солістка Львівського органного залу Надія Величко виконала відомі твори з епохи, співзвучної Пінзелю. Лекцію про великого скульптора прочитала Леся Банах, завідувачка музею Йогана Георга Пінзеля.

Вечір продовжив показ мод «Пінзель. Львів. Бароко» від дизайнерки Івони Лобан, яка надихалася на створення своєї колекції саме храмом у Годовиці.

«УКРАЇНСЬКЕ НАЖИВО»

Головною подією свята став великий симфонічний концерт української музики «Українське наживо» від Ukrainian Festival Orchestra під орудою Івана Остаповича.

Програма концерту складалася виключно з творів українських класиків, забутих або заборонених. «Це музика, яка дуже рідко звучить у концертних залах або взагалі ніколи не виконувалася раніше», — розповів диригент Іван Остапович.

Сенсацією для багатьох стала світова прем’єра Другої симфонії Петра Сениці, яка була похована в архівах майже 100 років. Скрипаль зі США Орест Смовж виконав поему «Присвята» Євгена Станковича для скрипки з оркестром. Київський піаніст Сергій Ковальов солював у Фортепіанному концерті Фа-дієз мінор Станіслава Людкевича. А соліст Львівського органного залу Дмитро Микитин виконав Концерт для фортепіано з оркестром Романа Сімовича. Унікальна музика чудово доповнювала унікальну архітектуру.

Успіх проєкту надихнув організаторів на подальші плани щодо Годовиці. Уже створено ініціативну групу, яка збирає експертні думки щодо можливого відновлення цього місця. Можливо, маленька Годовиця стане центром тяжіння великих митців, а перлина архітектури бароко нарешті отримає шанс на порятунок.