МЕНЮ

«Труш відомий і невідомий»

Тетяна КОЗИРЄВА, Львів. Фото Андрія КУБ'ЯКА.
22 грудня, 2018 - 14:24
У Львові представили широкомасштабну виставку з нагоди 150-ліття митця

Грандіозний мистецький проект відбувається у Національному музеї ім. Андрея Шептицького й об’єднує три розділи: «Ретроспектива», «З мандрів» та «Постаті».

Оглянути полотна видатного художника-імпресіоніста, майстра пейзажу і портретиста, також – речника новітньої мистецької ідеології, критика, редактора, видавця, організатора й активного учасника культурно-громадського життя Львова Івана Труша (17 січня 1869 – 22 березня 1941), а їх – понад триста (!), можна в Історичному комплексі НМЛ (вул. Драгоманова, 42) та у головній будівлі музею (просп. Свободи, 20).

У показі, куратором якого є заступник директора з наукової роботи НМЛ Оксана Біла, – і програмні, і маловідомі твори Майстра, що висвітлюють все багатство його жанрово-тематичної палітри.

Виставка збірна – у ній роботи художника не тільки зі збірки Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького. Для демонстрації у Львові роботи Івана Труша надали  Національний художній музей України (Київ), Львівський літературно-меморіальний музей Івана Франка, Закарпатський художній музей ім. Йосипа Бокшая (Ужгород), Харківський художній музей, Історико-меморіальний музей Михайла Грушевського (Київ), Літературно-меморіальний музей Василя Стефаника (с. Русів, що на Івано-Франківщині), Львівська галерея мистецтв ім. Бориса Возницького, Музей етнографії та художнього промислу (Львів), Наукова бібліотека ім. Василя Стефаника (Львів), також –колекціонери.

За словами куратора показу, мета проекту – з позицій дня нинішнього показати значення індивідуальності Івана Труша як знакової постаті в історії українського та світового мистецтва кінця XIX – першої третини ХХ століття: «Експозиції виставкових розділів дають змогу простежити еволюцію образно-пластичної мови митця: від академічних форм до пошуків в імпресіоністичній манері та до остаточного утвердження неоромантичної поетики образів».

Варто додати, що Національний музей у Львові вперше  в такому обсязі представляє доробок Івана Труша. «Востаннє така широкомасштабна виставка відбувалася 1941 року і була посмертною», – говорить Оксана Біла.

«Іван Труш завжди мав захоплення, наснагу подорожей, якими, як і кожна людина, відкривав для себе світ, який його оточував, щось відоме і невідоме, що його очікувало, чого він не передбачав, – зазначив на відкритті експозиції генеральний директор НМЛ Ігор Кожан. – Але Труша завжди оточували люди, починаючи від найближчих (його батьків, родини), також – шкільні товариші, професори Краківської академії мистецтв, однокурсники, з якими він пізнавав світ. Пізніше до кола друзів долучилися видатні особистості – родина Драгоманових, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський, також – визначні особистості з «Просвіти», з якими запізнався і портрети яких створив. І з цими роботами ви маєте можливість ознайомитися на нашій виставці».

«Мандри» Івана Труша – це аж п’ять експозиційних залів, де представлені, за висловом Оксани Білої, висліди численних мандрівок художника Гуцульщиною, Наддніпрянської Україною, Кримом, Італією, країнами Близького Сходу: «Нові мотиви, типажі, що постали на полотні під експресивним пензлем митця, лягли в основу розгорнених тематичних серій. Показані на виставці на прикладі найхарактерніших творів, вони якнайкраще промовляють про Труша як про творця української версії імпресіонізму на теренах Галичини. Виконані здебільшого на пленері, ці композиції демонструють вирішення митця своїх малярських завдань через пошук нових прийомів художньо-образного вислову».

Чималенька й експозиція «Постаті». У ній – чотири десятки портретів відомих громадських та культурно-громадських діячів Наддніпрянської України та Галичини, також – членів родини митця.

«У своїй творчості Іван Труш віртуозно трансформує творчо переосмислені ідейні засади імпресіонізму, модерну (сецесії) та символізму, – говорить Оксана Біла. – Його композиції позначено глибоким психологізмом, виразним філософським контекстом і, звісно, яскравим національним забарвленням. Ці й інші прикмети долучають доробок Івана Труша до найдосконаліших зразків українського та європейського мистецтва першої половини ХХ століття».    

Оцінити творчий доробок видатного українського художника, простежити еволюцію образно-пластичної мови митця встгнуть всі охочі – всі три розділи експозиції «Труш відомий і невідомий» («Ретроспектива», «З мандрів» та «Постаті»), розгорнуті  в Історичному комплексі Національного музею ім. Андрея Шептицького (вул. Драгоманова, 42) та у головній будівлі НМЛ (просп. Свободи, 20), чинні два місяці – до 24 лютого.