МЕНЮ

Маєток художника: 26 років по тому

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
21 травня, 2019 - 10:18
У київській галереї The Naked Room відкрилася виставка робіт ключової постаті української «нової хвилі» 1980—1990-х рр. Олега Голосія — «Хлопець і комета»

Експозицію склали не тільки живописні полотна, а й графіка, ескізи, навіть сторінки зі щоденників, листи й особисті світлини із сімейного зібрання.

Олег ГОЛОСІЙ народився 31 травня 1965 року в Дніпрі (тоді Дніпропетровську), там же закінчив художнє училище, вчився й жив у Києві. Там же загинув за нез’ясованих обставин 1993 року. Його мистецтво було альтернативою як радянському академізму, так і експериментам багатьох його колег-однолітків і являє собою окремий, унікальний напрямок у живописі, близький до світового постмодерну. Олег вражав продуктивністю і швидкістю виконання. Проживши лише 27 років, створив понад 300 картин. Його вплив на подальший розвиток живопису в Україні важко переоцінити.

Відкриття виставки «Хлопець і комета» є лише початком серії подій, присвячених постаті Голосія в сучасному українському мистецтві. Продовження проекту буде представлено виставками та різними акціями в «Мистецькому Арсеналі» і в Національному художньому музеї України.

Презентація великих програмних полотен у The Naked Room є динамічною: упродовж чотирьох тижнів на центральній стіні галереї вивішуватимуться нова робота, яка представляє окремий період у творчості художника. Представлення кожної роботи — окремий захід за участю кураторок галереї Марії ЛАНЬКО та Лизавети ГЕРМАН і запрошених експертів.

Такий незвичний підхід до експозиції — алюзія на знакові прижиттєві виставки Голосія: «Самостійне мистецтво» в Центральному будинку художника в Москві (1991) та «Постанастезія» в Kunstlerwerkstatten Lothringerstrasse у Мюнхені (1992). Куратори тих подій Олег КУЛИК та Крістоф ВІДЕМАНН за допомогою особливого експозиційного дизайну обігрували характерні для Голосія стрімкість і перформативність виконання.

Як відзначили Марія Ланько та Лизавета Герман:

— Олег Голосій — це живописець свого часу. І мова не лише про бурхливі 1990-ті, коли Голосій міг за одну ніч створити декілька величезних полотен, кожне з яких сьогодні вважається за програмне. Сьогодні ми часто чуємо від різних митців нашого покоління, що картини Голосія їх «заряджають», слугують за орієнтир. Звісно, коли видається така можливість, адже в постійному публічному доступі його твори фактично відсутні. Картини Голосія мають карколомну образність, вони складні й утаємничені. Але водночас вони багато чого прояснюють.

Виставка «Хлопець і комета» також позначає відкриття першого в Україні офіційного Artist Estate («маєтку художника»). «Маєток художника» Олега Голосія в даному разі — інституція, заснована галереєю The Naked Room спільно з братом і спадкоємцем художника Денисом Голосієм. «Маєток» створюється для збереження й вивчення творів, архівних матеріалів із сімейного зібрання, каталогізації робіт із музейних та приватних колекцій, упорядкування інформації про Олега, популяризації його практики і промоції наукових досліджень.

Кураторки додають:

— Це велика честь, що наша молода галерея The Naked Room матиме можливість уважно працювати із сімейним зібранням родини Голосіїв, яке містить твори всіх ключових для художника періодів. Надмета роботи «маєтку художника» — повернути Голосієві чільне місце в історії новітнього сучасного мистецтва. А також сприяти присутності його робіт в експозиціях публічних інституцій. І не лише українських. Голосія ніби знають усі, хто цікавиться сучасним мистецтвом. Але насправді знання це дуже фрагментоване, ґрунтується переважно на доступних в інтернеті репродукціях і переказах про його блискавично коротке й яскраве життя. Яка ж насправді його роль у розвитку українського мистецтва, яке нерідко таврують як «живописоцентричне»? Це тавро видається не таким уже й поганим, якщо в розмові про «український живопис» у найширшої аудиторії на думку почне спадати саме ім’я Олега Голосія.

Виставка в галереї The Naked Room триватиме до 11 червня.