МЕНЮ

Ланцюгова реакція

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
26 лютого, 2019 - 18:17
Хто ж все-таки поїде на Євробачення?

Скандал після Національного відбору про участь українського учасника на Євробаченні-2019 та непідписання угоди переможниці конкурсу MARUV із Суспільним мовником (ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України») — це ланцюгова реакція на те, що організатори ще до початку цього пісенного змагання не розставили всі крапки над «і». Є контракт, з яким конкурсантів заздалегідь не ознайомили. Хоча складається враження, що частина співаків живе ніби у вакуумі, не чуючи і не бачачи, що п’ять років ллється кров, анексовано Крим і триває війна сході, розв’язана Кремлем. Якби спочатку в НСТУ розказали про деталі контракту, то це стало б своєрідним фільтром, який не допустив би до пісенного змагання тих артистів, які гастролюють у РФ. Бо ці «голуби миру», а насправді «інструмент» російської пропаганди, навіть не потрапили б у шоу. Не слід забувати й про те, що державна політика в цьому питанні у нас теж провисає. Через хронічний брак коштів Суспільному доводиться співпрацювати з приватним каналом, зокрема з СТБ (за інформацією «Главреда», нині один із найбільших українських медіахолдингів — StarLightMedia В. Пінчука перебуває під російським впливом), а «хто платить, той і замовляє музику»... Бо саме СТБ організовувало відбір конкурсантів! Тобто держава (НСТУ) фактично віддала на відкуп конкурс приватному телеканалу.

Обурення українців у соцмережах викликала також звістка про те, що правами на пісню «Siren Song», з якою MARUV мала виступати на конкурсі, володіє російська компанія Warner Music Russia...

До речі, за словами голови НСТУ Зураба Аласанії, договір підписують всі учасники, які представляють країну (за стандартами Європейської мовної спілки). Угода стандартна для всіх країн, але до неї юристи ПАТ «НСТУ» дописали один суттєвий пункт про те, що «на час конкурсу виконавець стає культурним амбасадором України і доносить не лише власну музику, але також стає виразником думки українського суспільства у світі». Саме це й стало каменем спотикання... «Як раніше я казала, відмова від концертів у Росії не була для нас принциповою. Основні розбіжності викликали інші пункти договору, які, якщо я підпишу, стають для мене кабальними. Я — громадянка України, сплачую податки і щиро люблю Україну. Але не готова виступати з гаслами, перетворюючи своє перебування на конкурсі на промо-акції наших політиків. Я — музикант, а не бита на політичній арені», — написала MARUV на своїй сторінці у Facebook.

«...Відбір викрив ще одну велику суспільну проблему, яка лежить у політичній площині, а не в музичній: концертну діяльність багатьох артистів у країні-агресорі. І це викликало негативний резонанс у частини суспільства. І водночас — обстоювання результату, разом з обстоюванням такого права іншою частиною суспільства, — наголосив Зураб АЛАСАНІЯ у Facebook. — А завданням Суспільного мовника зовсім не є розкол суспільства. Саме для уникнення надмірної політизації конкурсу (що є й вимогою Євробачення) НСТУ прописала в Угоді умови (для всіх учасників), які сприяли б урегулюванню цього болючого питання. Зокрема, відмову представника України на міжнародному конкурсі від гастролей у РФ (три місяці після конкурсу), а також уважне ставлення до публічних висловлювань виконавця щодо територіальної цілісності України або будь яких висловлювань, які можуть зашкодити Україні на міжнародному рівні (решта умов, наприклад щодо прав, — це стандартні умови головного організатора конкурсу, Європейської мовної спілки). Саме НСТУ несе відповідальність за будь-який негативний прояв представника України на Євробаченні. Як у середині країни, так і ззовні. Але... Не всі гарні українські виконавці готові бути гарними культурними дипломатами...»

«Необхідно чітко передбачити у правилах проведення відбору на Євробачення від України, що артисти, які гастролюють чи гастролювали на території держави-агресора, не мають права брати участь у Нацвідборі. Про це в ефірі телеканалу «Прямий» заявив віце-прем’єр-міністр України з гуманітарних питань В’ячеслав КИРИЛЕНКО. Він додав, що представник України на Євробаченні повинен відповідати високому статусу представника країни, а не лише самого себе. На думку віце-прем’єра, тому й виник конфлікт навколо цьогорічного відбору на пісенний конкурс. «Якщо внаслідок вимоги суспільства, щоб представник України не гастролював на території держави-агресора, ймовірний представник каже: «Я не буду підписувати такий пункт у договорі між мною і Суспільним телебаченням, — то у Суспільного телебачення виникає запитання: чи воно справді суспільне телебачення, чи просто має поставити галочку і заплющити очі?» — сказав Кириленко.

Отже, хто представлятиме нашу країну на Євробаченні у Тель-Авіві? НСТУ знову тримає паузу: рішення про виконавця поки не прийнято, але навіщо мудрувати — другу сходинку отримав київський гурт Freedom jazz за виконання  веселої пісні «Cupidon» (шість балів від суддів та чотири бали від глядачів). Чи у «кредитній історії» Freedom jazz теж щось пропустили?