Кухар Кробіл

Посуд розбивається на щастя, і, коли греки, бувало, поб'ють між собою горшки, кожен житель отримує по черепку й розпочинається щастя загального голосування. На черепку писали ім'я людини, котру потрібно було вигнати з Афін чи, як вони висловлювалися, піддати остракізму.

Яке становище африканського обивателя? Він живе за видатних античних часів, проте сам він не видатна людина, а якщо й видатна, то в цілком протилежний бік. І раптом йому надається можливість. Вручається доля видатної людини.

Дурень, звісно, проголосує проти розумного. Тому що від цих розумників немає життя, і, якщо на одного розумника стане менше, козирі дурнів підвищаться.

Посередність проголосує проти таланту, сподіваючись за його відсутності зійти за талант. Злодій проголосує проти чесної людини.

Однак, припустимо, людина з черепком не злодій, не дурень, не посередність. Вона просто є обивателем. Наприклад, кухар Кробіл. І він десь почув, що кожен кухар може керувати грецькою державою.

Можливо, це сказав справедливий Аристід. Можливо, мудрий Фемістокл. Але кухар Кробіл, звісно, це запам'ятав. І отже вже він неодмінно використає нагоду проголосувати проти цих діячів, щоб їх швидше вигнали, прибрали з його шляху і він, нарешті, вже зможе керувати державою.

Такий голос народу. Він складається не тільки з розумних, тверезих, справедливих голосів, тому що голосує й дурень Полідор, і п'яниця Діотім, і кухар Кробіл, котрому не подобається працювати кухарем.

Так греки вигнали Аристіда й Фемістокла. Так вони вигнали видатного скульптора Фідія. Так вони вигнали найбільш гідних людей і все тому, що кухареві Кробілу дуже хотілося керувати державою.