Чому Кабмін постійно програє?

Таке запитання ставить собі багато хто. За період незалежності України від штурвала держави достроково відійшли один Президент, Верховна Рада 12-го скликання і шість прем'єр-міністрів. Сьомий перебуває на поки що незрозумілій грані. Якщо суто символічно перевести такий результат на футбольний рахунок, то виходить 6:2 на "користь" президентської та законодавчої влади. Чим пояснити постійний програш уряду?

Звернемося до методу моделювання. За спосіб візьмемо відомі ігри в карти, в яких є поняття "козир" (преферанс та ін.). Гравців троє: Президент, Верховна Рада (в особі її голови) і прем'єр-міністр. Оцінимо гравців за наявністю у них головних козирів, що встановлені правилами гри (та чинним законодавством). Головні козирі Президента і Верховної Ради - вибірність на певний строк. Крім того, Президент - керівник держави, а Верховна Рада (в особі її Голови) - представник народу.

Прем'єр-міністр - посада, на яку призначають. Чи має він козирі в державній грі? Та майже жодних. Єдиний - і той суто потенційний (але його на руках не мав поки що жодний прем'єр). Йдеться про економічне зростання та підвищення життєвого рівня. Причому "здати" такий козир урядові можуть лише Президент і Верховна Рада. Тому, якщо уряд програє, то в цьому є певна частка програшу керівника держави й представника народу.

Президент і Верховна Рада, як стверджує практика, під час гри (розробка та ухвала нової Конституції, бюджету держави на 1997 рік та ін.) можуть міняти не лише масть карт, а й правила гри. А прем'єр може лише пропонувати змінити масть, але його пропозицій, здебільшого, ні Президент, ні Верховна Рада зазвичай не приймають. Якби ми знали справжні (не для преси) теми розмов між Президентом, Головою ВР і прем'єр-міністром, їх тональність та інші нюанси, то наше уявлення про єдність у трикутнику гілок влади дуже змінилося б.

Елементарне моделювання, як версія, однозначно вказує: посада прем'єр-міністра поки що приречена на програш. І виникають одвічні запитання: "Що робити?" або "Що в прикупі?"