МЕНЮ

«У нас достатньо депутатів для того, щоб приймати закони, але ми відкриті до співпраці»

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
26 липня, 2019 - 11:53
Галина ЯНЧЕНКО – про коаліцію та філософію кадрових рішень найбільшої фракції наступного парламенту

П’ятому номеру виборчого списку партії «Слуга народу» Галині Янченко – 31.  У великій політиці вона вперше. Але має амбіційну мету - зробити те, що не вдавалося попереднім 8-ми скликанням українського парламенту – перемогти корупцію. «Корупція краде можливість досягнути успіху у звичайних українців», - вважає Галина. 

Вона народилася й виросла в Житомирі. Закінчила Києво-Могилянську академію за спеціальністю "соціологія". Із 2013 року співпрацювала із Центром протидії корупції, була депутаткою Київради, заснувала громадську організацію "Антикорупційний штаб", у 2018 році очолила Раду громадського контролю НАБУ.

У інтерв'ю «Дню» вона розповіла, що саме планує робити команда Зе, аби нарешті поставити крапку у війні з клептократією українських політиків, як каратимуть у «Слузі народу» за порушення партійної дисципліни та чому фракція досі не має рішення щодо складу майбутньої коаліції.

- На скільки мені відомо, твоя сфера відповідальності в «команді Зе» – це антикорупція. Чула навіть, що твою кандидатуру розглядають на посаду голови відповідного парламентського комітету. Учора Руслан Рябошапка –претендент на посаду генпрокурора -  написав у Фейсбук, що новий парламент закінчить Антикорупційну реформу. Поясниш, що це означає?

- Антикорупційна команда Зеленського (політичної партії «Слуга народу») – це досить сильна команда, зібрана із фахівців, які останні п’ять-вісім років займалися розробкою і впровадженням антикорупційної реформи.

Ми розуміємо, що частина антикорупційної реформи була не повність імплементована, а по деяких нормах  відбувся відкат назад – наприклад щодо відповідальності за незаконне збагачення. Тому нашим завданням буде, по-перше, виправити помилки, які були допущені за попередню п’ятирічну  каденцію парламенту. По-друге, прийняти  низку важливих для ефективного  впровадження антикорупційної реформи законопроектів.

- Про що йдеться?

- Ми готуємо кілька пакетів законопроектів.

Перший стосується реформи Верховної Ради. Цей пакет законопроектів направлений на підвищення ефективності та відповідальності народних депутатів. Сюди входять такі законодавчі ініціативи як скасування депутатської недоторканності, впровадження відповідальності за депутатські прогули та  кнопкодавство, плюс готуємо зміни до регламаменту.

Друга частина законопроектів, направлена на вдосконалення антикорупційних законів. Повернення поняття відповідальності за незаконне збагачення, і ми посилили цю норму пунктом про цивільну конфіскацію. Уточнення підсудності Вищого антикорупційного суду.  Ми пропонуємо обмежити юрисдикцію Вищого антикорупційного суду винятково справами, які розслідуються НАБУ, інакше з вересня туди передатуть 7 тис справ на розгляд 37 суддями, що може заблокувати швидкий розгляд справ і ефектину роботу цього суду. Третя ініціатива в цьому пакеті – законопроекти, направлені на інституційне підсилення та  збільшення незалежності НАБУ та САП. Четверта ініціатива – зміни до кримінально-процесуального кодексу, зокрема скасування так званних «правок Лозового».

Велику частину цих законопроектів вже напрацювали наші колеги з Офісу Президента. Зокрема там робота по цьому напрямку веде людина з величезним досвідом і глибоким розумінням антикорупційної політики -  Руслан Рябошапка.

- Про корупцію у самому парламенті українці чули багато: як приймалися рішення по бюджету, наприклад, або як скупалися голоса за той, чи інший потрібний фінансово-промисловим групам закон... Зараз ЗМІ обговорюють новий склад вашої найбільшої парламентської фракції. Наприклад, що в парламент під прапором «Зе команди» пройшли люди з мінімальним досвідом роботи та незначними фінансовими та матеріальними статками. Одна відома журналістика в екстравагантній формі пояснила, чому  вона вважає це загрозою. Розкажи детальніше про ваші правила «партійної дисципліни», чи обговорювалася відповідальність депутата від фракції «Слуги народу», якщо він буде викритий у підозрілих діях, наприклад в його законодавчих ініціативах будуть закладені корупційні дії, або ж він не голосував через те, що його попросили за це неголосувати за винагороду?

- Команда «Слуги народу» дійсно прийняла рішення не брати у свої списки і не виставляти кандидатами на мажоритарні округи депутатів чинного або попередніх скликань Верховної Ради. Але вимоги до кандидатів, які розглядались, все-таки були. По-перше. це мали бути фахівці у своїй сфері, які розбираються в тому чи іншому питанні. По-друге, якщо говорити про мажоритарних кандидатів, вони повинні були підготувати концепцію законодавчих змін, які хотіли б прийняти у Верховній Раді.

Якщо говорити про те, як ми плануємо забезпечити ефективну роботу фракції, то щоб підготувати до роботи в Парламенті  наших депутатів, вже з наступного тижня ми починаємо велике навчання для всієї майбутньої фракції. Це навчання партія проводить спільно з Київською школою економіки. Спільно була розроблена досить серйозна та ґрунтовна програма.

Другий момент полягає в тому, що кандидати, які йшли по списку,  вже більше місяця готують законопроекти, які вони мають подавати. Ми запропонували кандидатами від Слуги Народу розбитися по тематичним групам, які багато в чому нагадують парламентські комітети. Вони більше місяця проводять засідання в таких комітетах, обговорюють концепції законодавчих змін, пишуть тексти законопроектів.

Ми вирішили, що у нас будуть максимальні відкриті і демократичні внутрішньофракційні дискусії, але ми очікуємо, що фінальне рішення фракції буде підтримуватись нашими народними депутатами одноголосно.

- А якщо хтось із членів фракції проголосує не так як вирішила фракція? Він буде виключений?

- Сподіваюсь, саме внутрішньофракційне обговорення буде полем для дискусії, дебатів і висловлювання аргументів за та проти, щоб назовні ми виходили зі спільним рішенням і таких випадків не траплялось.

- Ви ведете переговори про коаліцію, чи все ж вирішили брати одноосібну відповідальність?

- Обговорення ще триває. Загалом у нас достатньо депутатів для того, щоб приймати закони. У нас є президентська і партійна програма, яка відповідає запитам українського суспільства, але, звичайно, ми би хотіли співпрацювати з іншими політичними силами в парламенті для того, щоб законодавчі ініціативи, які ухвалюватиме наступне скликання Верховної Ради презентували максимально широке коло українського суспільства.

Також ми сподіваємося, що інші політичні сили будуть проявляти таку ж політичну волю до змін і  політичну відповідальність, як і наша партія. Я кажу про ті законодавчі ініціативи, про які ми говорили раніше -  антикорупційні закони та реформи. Сподіваюсь, що інші сили їх також будуть підтримувати, тому що це зміни, які потребує суспільство.

- Чи можна говорити, що тематичні групи, про які ти говорила, стануть основами комітетів майбутнього парламенту? Чи є уже кадрові рішення, хто яким комітетом буде займатися?

- Ми пішли трішки далі, і запропонували майбутнім депутатам, на їхній вибір, долучатися від одного до кількох комітетів. Це було зроблено, з одного боку, для того, щоб краще між собою інтегрувати людей, а також для того, щоб майбутні кандидати в депутати могли зрозуміти, який порядок денний буде у тому чи іншому комітеті, і відповідно до початку роботи ВР остаточно визначилися в якому комітеті хотіли б працювати.

Кадрові рішення будуть озвучені найближчим часом, але це однозначно буде публічно.

- Президент озвучив кого він розглядає на посаду ген-прокурора. Як ти прокоментуєш кандидатуру – Руслана Рябошапки. Ти готова підтримати його на голосуванні?

- Якщо Президент надішле у ВР подання про призначення Руслана Рябошапку на посаду генерального прокурора, я думаю, що Верховна Рада підтримає його.

Я вважаю його хорошим кандидатомна цю посаду. Він має серйозний досвід роботи в центральних органах влади, в Мінюсті та антикорупційних органах. Це людина, з одного боку, з досвідом, моральними цінностями, стержнем, а з іншого боку, він не є частиною «системи», яку треба змінювати,  відповідно, може мати волю для реформування цієї структури.

- З огляду на це, мушу запитати: підхід до кадрових рішень в команді «кращі», професіонали, чи все ж перевагу матимуть «свої», члени команди ?

- Під час парламентських виборів ми вже продемонстрували, що для нас важлива професійність людини.

У свої списки і на мажоритарні округи ми запрошували не лише тих людей, які пройшли з нами президентську компанію, а й тих, які могли раніше не поділяти наші погляди.

Я думаю, що такий підхід збережеться і далі, але основним критерієм буде відповідність досвіду, професійних навичок і бачення тій посаді, на яку людина претендує.

На деякі посади з великою імовірність у нас буде кілька кандидатів. Нам буде з чого обирати.