Бурштиновий «фронт»

Голова Житомирської ОДА Віталій БУНЕЧКО про боротьбу з нелегальними копачами

8 серпня 2019 Президент України Володимир Зеленський призначив нині 47-річного Віталія Бунечка керівником Житомирської ОДА. На цій позиції він замінив Ярослава Лагуту. Бунечко закінчив Волинський університет ім.Лесі Українки та Академію СБУ. Відтоді, як лаконічно інформує сайт Житомирської ОДА, «працював у органах СБУ», а перед самим призначенням обіймав посаду заступника начальника Головного управління регіонального органу СБУ (м.Маріуполь). Ключовими темами нашої розмови з паном Бунечком стали — тема боротьби з копачами бурштину, вирубка лісів, децентралізації та COVID-19.  

ОБЛАСНА ТЕМПЕРАТУРА

— У пресі обговорюється, що ви посіли нинішню посаду завдяки знайомству з представниками «95 кварталу», зокрема, з нардепом від «Слуги народу» Юрієм Корявченковим. Чи знайомі ви з «Юзіком» і яким чином ви отримали пропозицію очолити Житомирську ОДА?

— Так, із Юрієм ми давно вже знайомі, та я ніколи не робив із цього таємницю. Пропозицію очолити Житомирську ОДА я отримав точно не від нього. Мою кандидатуру розглядали в Офісі Президента України, проводили співбесіди та бачили мене на той час у керівництві Служби безпеки України. Проте щось змінилось, і мене запросили й запропонували очолити ОДА. Це було неочікувано, але часу на роздуми ніхто особливо не лишав. Тож я прийняв це рішення та погодився.

— Як виглядала Житомирська область з-поміж усіх інших, коли вас призначили її керівником? Тоді детальніше — що вас влаштовувало і що ні?

— Це була середньостатистична українська область. Мені подобався хід реформи, яка визнана в країні, як найуспішніша, — децентралізація. Від самого її початку область була серед лідерів, і ми не втратили цей темп і завершили реформу першими. Перспективний план регіону уряд затвердив першим. Сьогодні ми маємо 66 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), більшість із них — з високою спроможністю. Крім того, маємо чотири нові райони. Отже, якщо говорити про Житомирщину, то реформа децентралізації відбулась у нас так, як треба.

Не влаштовувало неефективне використання коштів ДФРР (державного фонду регіонального розвитку) при будівництві. Зіткнулись з тим, що роботи в більшості об’єктів профінансовано майже повністю, а ступінь будівельної готовності іноді не перевищував і половини від передбачених проєктами фронтів робіт. Довелося розірвати частину контрактів із недобросовісними компаніями, переглянути та оптимізувати проєкти, шукати нових підрядників, щоб не лишати довгобуди без джерел фінансування, адже кошти ДФРР можна використовувати лише 4 роки. Питання, куди ж поділись гроші та чому не виконано роботи? Ми провели низку внутрішніх аудитів по розірваних контрактах, матеріали яких передано до правоохоронних органів. Триває слідство, очікуємо на процесуальні рішення.

— «Наші гроші» свого часу звинувачували вас у тому, що після вашого призначення на ринок ремонтів регіональних автошляхів прийшли два новачки — ТОВ «Будстандарт ЛТД» та ТОВ «Комфорт буд сервіс». Вони жодного разу не брали участі в держзакупівлях на Житомирщині, але одразу почали вигравати тендери департаментів ЖОДА. Як ви це поясните?

— Поясню. Безвідповідальні підрядні організації, неналежна якість виконання робіт та не виправдана їх вартість. Ми розірвали майже 30 попередніх контрактів, провели аудити, скерували матеріали до правоохоронних органів. Звичайно, хтось залишився без очікуваної вигоди. Але лишити довгобуди ніхто не збирався. Тому структурні підрозділи ОДА оголосили нові прозорі конкурсні закупівлі та обрали переможців, які відповідали кваліфікаційним вимогам. Я жодним чином не втручався та не планую втручатись у питання роботи конкурсних комітетів.

Якщо говорити про ці фірми, то про те, що вони з 2017 року нібито «мандрують» за мною з Луганської області, мені стало відомо з місцевих ЗМІ. Так от, хочу нагадати, що я, коли був на посаді першого заступника ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях, відповідав виключно за Донецьку область із кінця 2018 року та до середини 2019 року. Моє управління базувалось у Маріуполі, і я жодного разу не відвідував Луганську область. Отже, такі інсинуації та підтасовка фактів, напевно, комусь вигідні.

Продовжу далі. В області впродовж багатьох років не можуть добудувати знаковий об’єкт — стадіон «Полісся». На Житомирщині взагалі немає жодного аналогічного спортивного об’єкту.

Початкова вартість реконструкції стадіону стартувала з 7 млн грн; коли я обійняв посаду, вже витратили 152 млн. «Полісся» перетворилося на пам’ятник-довгобуд корупції. Стадіон узагалі будувався без будь-якої дозвільної документації для об’єктів такої категорії складності, напевно, з порушенням усіх існуючих вимог і стандартів. Хто думав про безпеку та життя будівельників, мені важко відповісти. Звичайно, цей факт викликав обурення. Нині ми на фінішній прямій: уже отримали всі дозвільні документи і виділили 15,2 млн грн із обласного бюджету для будівництва. Наш ФК «Полісся», який вийшов у першу лігу українського футболу, гратиме на цьому стадіоні. Маю надію, що в середині вересня ми введемо цей стадіон у експлуатацію.

Крім того, є амбітні плани побудувати другу чергу (перша черга — це «чаша»). Зокрема, друга черга включала б розвиток спортивної інфраструктури навколо «чаші», але потрібне фінансування в розмірі 70 млн грн.

БОРОТЬБА З COVID-19

— Деяких державних менеджерів є традиція оцінювати за 100 днів. Що вам вдалось і що — ні?

— Вдалося — далі розвивати Житомирщину попри всі наявні ризики. Перший і найбільший виклик — COVID-19. Житомирська область першою зіткнулась із цією хворобою. Річ у тім, що на будівництві об’їзної дороги в Житомирі працюють підрядники з Китаю. І коли весь світ говорив про хворобу, що йде звідти, ми отримали від СБУ інформацію, що після святкування китайського нового року саме з провінції Ухань до нас повернуться 24 людини. Як поводитись із цими робітниками, в Україні тоді не знав ніхто. Ми комунікували з МОЗ та розробили план обсервації китайських робітників: як їх евакуювати з аеропорту, де розмістити і як попередити їхні контакти з оточенням, як годувати та як виявляти і контролювати перебіг можливої хвороби. ПЛР-тестування в той час були недоступними. Отже, цих робітників ми ізолювали на 15 діб — на щастя, всі виявились здоровими. Питання та алгоритм обсервації для громадян, що прибувають з-за кордону, започатковано на Житомирщині.

На жаль, на Житомирщині сталась і перша смерть від цієї хвороби. Вже після першого летального випадку від COVID-19, разом із патологоанатомічною службою України, область розробляла процедуру поховання померлих від цієї інфекції. Крім того, ми перші, хто організували карантинні блокпости на в’їздах-виїздах (у Радомишлі) і вимушено обмежили роботу закладів дозвілля, громадського харчування, ринків. Досвід Житомирської області брала за основу вся Україна. Ми першими скасовували рух громадського транспорту і проводили скринінги, поліцейські та медики працювали цілодобово. Одними з перших придбали для обласної лікарні новітній апарат для ПЛР-тестувань, який дав змогу за 40 хвилин отримувати результат.

На жаль, поки Житомирщина не вільна від коронавірусу. Щодня ми проводимо максимально допустиму кількість ПЛР-тестувань — 400. Зараз працюємо над розширенням пропускних спроможностей обласного лабораторного центру.

Чи готова Житомирська область до другої хвилі епідемії?

— Завантаженість ліжко-місць у області зараз доволі невисока, на відміну від західних регіонів. Дякуючи соціально відповідальному бізнесу, апаратів ШВЛ теж вистачає, інакше б довелося працювати на приладах з 1980 — 1990-х років. Ми знайшли варіанти, як шити засоби індивідуального захисту в нас на Житомирщині. В Новоград-Волинському працює підприємство «Леся», яке виробляє одяг на експорт. Після перемовин вони повністю перепрофілювали своє виробництво і почали шити халати та бахіли. Я їм щиро вдячний за це.     

Зараз готуємось до другої хвилі коронавірусу. Міністр охорони здоров’я доручив забезпечити киснем лікарні першої та другої хвилі. Перша — це 920 ліжок (забезпечено на 47,6%), друга — 543 (на 42,3%). Порівняйте: середній відсоток по Україні — 20 — 25%. Системно створюються нові кисневі точки, що дасть можливість найближчим часом виконати доручення МОЗ. Крім того, в нас 95% лікарів застраховані від коронавірусу, вони отримують премії 300%. Це — герої нашого часу.

Але повернусь до вашого питання про результати роботи. Другим за розміром викликом для мене стали квітневі лісові пожежі в Овручі — найпотужніші, за оцінкою ДСНС, за останніх 35 років. Практично кожна область дала нам своїх пожежників; три тижні займання гасили майже 1500 людей. Жертв не було, але люди втратили оселі, вигоріли цілі села. З резервного фонду для людей, які постраждали від наслідків пожеж, ми виділили 1,2 млн грн. Люди без зволікань одразу отримали по 41 500 грн (це максимально доступна сума). Крім того, після нашого звернення КМУ виділив нам кошти для відновлення будинків 12 постраждалих із селищ Магдин і Личмани. Цікаво те, що люди просять не відновлювати їхнє житло, а видати по 300 000 грн компенсації на руки. Готуємо відповідні зміни до розпорядження КМУ. 

Чи вже підраховані збитки від пожеж?

— Так, попередня цифра — понад мільярд гривень.

ЩО В ДЕКЛАРАЦІЇ

— Із вашої декларації легко дізнатися, що ви не маєте ані автівки, ані житла. Лише два годинники. Водночас на вашу мати, пані Світлану, в період вашої служби в СБУ зареєстрована понад 100-метрова квартира на Русанівці та Mercedes-Benz GL за понад мільйон гривень. Як ви це пояснюєте?

— У таких питаннях мають бути морально-етичні маркери. Не подобається, коли мене намагаються звинуватити в чомусь через згадки про моїх батьків. Вони люди похилого віку, які кожного дня відстежують мою діяльність та будь-які звинувачення «пропускають» через себе. Мій батько — людина з 50-річним трудовим стажем, із яких 20 років він присвятив дипломатичній роботі за кордоном. Чи може заслужений дипломат за всю свою трудову діяльність дозволити собі помешкання та авто? Думаю, цієї відповіді достатньо.

Ваш брат є керівником юридичного підрозділу «Укрнафти». Він представляв інтереси компанії з орбіти Ігоря Коломойського в судових тяжбах з НАБУ. Чи має «Укрнафта» якісь інтереси в Житомирській області?

— Так, у мене є молодший брат. Так, він працює в «Укрнафті». Напевно, представляє інтереси цієї компанії в судових інстанціях України. Хіба це злочин? У нас, звичайно, теплі родинні та дружні відносини. На жаль, зустрічаємось не так часто, переважно в батьків. Наш батько привчив нас, що робота та робочі питання мають закінчуватись ще до входу в дім і не впливати на родинні стосунки.

Чи має «Укрнафта» якісь інтереси в Житомирській області, ви скажіть? Крім автозаправних станцій, які я бачу вздовж автошляхів під час робочих поїздок по області, про інші мені не відомо.

ПРО БІЗНЕС ТА СИЛОВИКІВ

— На річній звітній пресконференції в Житомирі ви заявили, що, попри епідемію коронавірусу, в області не зафіксували скорочень робочих місць. Чому?

— Навпаки кількість робочих місць зросла. Зокрема, завдяки проєкту «Велике будівництво». Видобувна галузь зросла на 12% (порівняно з минулим роком). Інші підприємства, як-от компанія з італійськими інвестиціями «Ферпласт-Україна», навпаки збільшують експортні потужності. Наше ключове завдання — не заважати бізнесу. Бізнес сам знає, що робити. Багато підприємців мають мій номер телефону і можуть напряму повідомляти про «палки в колеса» з боку фіскальних та контролюючих органів. Боротись з бюрократами іноді доводиться в ручному режимі.

— Раніше ви працювали в Головному управлінні регіонального органу СБУ в Донецькій області. Бізнесмени кілька років скаржаться, що департамент «К» у СБУ системно тисне на бізнес і йому заважає. Новий голова СБУ Іван Баканов пообіцяв ліквідувати функцію «фінансової поліції», але цього не зробив. Чи скаржаться підприємці на Управління СБУ в Житомирській області?

— Я вже рік як відійшов від справ у СБУ, але стежу за роботою своїх колег. Точно можу сказати, що жодного тиску з боку житомирських правоохоронців — Нацполіції, СБУ, прокуратури, фіскалів — немає. Я їх добре розумію, вони — мене; на нараді з силовиками мені комфортніше, ніж на апаратних нарадах. Коли ж виникають якісь непорозуміння, підприємці звертаються до мене напряму.

БУРШТИН: ОСОБЛИВА УВАГА

— На звітній пресконференції ви також заявили, що в області повністю ліквідували незаконний видобуток бурштину. В це доволі важко повірити.

— Почну трохи здалека. Чому Президент Володимир Зеленський представив мене саме в Олевську? Тому що Олевський район був одним з тих, де бурштин викопувався хаотично і незаконно. Як ми ліквідували такий видобуток? Координацією системної роботи правоохоронного блоку. Відбулася не одна зустріч та нарада, на яких ми визначили механізми, як має виглядати боротьба з нелегальним бурштиновим бізнесом. Нині цього «бізнесу» в Житомирській області не існує.

Ми також співпрацюємо з Державною службою геології та надр України, яка готує для продажу на аукціоні 23 ділянки, на яких можна законно розробляти поклади бурштину. Дві ділянки, які вони продали на Рівненщині, за 40 млн грн. Продаж цих ділянок «буксує» через реорганізацію Міністерства екології. Сподіваюсь, цей процес стартуватиме в цьому місяці.

Як саме відбувалося припинення видобутку?

— Представники Нацполіції доповідали мені про протистояння з озброєними «охоронцями», про нічні патрулювання, засідки та навіть погоні з перестрілками. В Олевському районі вони виявили злочинне угруповання, яке очолював один із керівників управління лісового господарства. Ці «ділки» працювали на себе, але точно не на нас із вами. Проте системна оперативно-розшукова робота, кримінальні провадження, арешти, обшуки й вилучення незаконно добутого каміння, обладнання та техніки не дають злочинцям видобувати та продавати наші з вами національні скарби.

Чи є судові вироки копачам?

— Не готовий зараз говорити про кількість. Можу точно сказати, що чимало «сонячного каміння» вже вилучено і передано для зберігання до СБУ та Нацполіції.

— Скільки грошей на рік недоотримували місцевий та загальний бюджети через нелегальних копачів?

— По-перше, потрібно відштовхуватись від тих грошей, за які можна продати бурштинові ділянки для законного виробництва. Нагадаю, що лише дві ділянки в Рівненській області продали за 40 млн грн. Легко порахувати, скільки коштів приблизно може принести продаж 23 ділянок на Житомирщині.

«Білий» бізнес цікавиться легальним видобутком?

— Так, безумовно. Правоохоронці розповідають, що ті, хто раніше займався нелегальним видобутком, зараз міркують про легалізацію. Знаєте, ці «ділки» настільки «нахапались» незаконного бурштину, що цілком можуть собі дозволити «реінвестувати» кошти в законний бізнес і не знищувати таким чином наші ліси.

ЛІС, АВТОЗАПРАВКИ: ЛЕГАЛІЗАЦІЯ

— Вирубка лісів: що з цим зроблено в області? Які суми грошей не надходили до бюджетів? Скільки надходить сьогодні?

— Ми легалізуємо цей бізнес (так само як і гральні заклади та автозаправки — з останніх закрили понад 200). Постійно проводяться перевірки, в т.ч. машин, і працюють патрулі в лісі та на дорогах. Наша головна мета полягає в тому, щоби лісники могли законно обробляти та продавати деревину.

Розповім також про автозаправки. Коли тільки ми починали боротьбу з цим нелегальним підприємництвом, до мене приїхала людина попросити «дозвіл» на роботу його власної автозаправки. Я йому сказав, що так і що треба поїхати «домовитись» до поліції, СБУ, прокуратури та фіскальної служби. Людина сказала, що це складно. Я відповів йому пропозицією спробувати попрацювати легально. Він пішов та за годину зателефонував попросити про відкриту зустріч із керівником Державної служби України з питань праці в Житомирській області (бо з цього органу потрібно починати легалізацію бізнесу). На сьогодні заправка працює легально — нікому не потрібно нічого «заносити». Податки сплачуються, працівники захищені. Отже, в головах людей має відбутись трансформація, що краще працювати законно та наповнювати місцевий бюджет.  

Станом на зараз ви бачите, що надходження до бюджету від деревини збільшились?

— Вони точно не зменшились, а окремі лісничі господарства цьогоріч збільшили сплату податків до минулорічних показників на рівні 8 — 13%. Виходить, галузь поступово виходить із «тіні». Головний ефект такий: буде розвиватись легальний бізнес, з розвитком якого відповідно і з’являться інвестори; створюватимуться робочі місця, сплачуватимуться податки. Коли не має з ким домовитись за «копійку» або щоб вкрасти, приходить розуміння, що легальний бізнес набагато привабливіший, безпечніший, якщо хочете.

Як реагував криміналітет й ті, хто через безробіття добував бурштин та рубав ліс, на зусилля Житомирської ОДА навести лад у цих сферах? Ви особисто отримували погрози? Медійні кампанії?

— Ні, погроз не було. Напевно, ті люди одразу зрозуміли, що далі працювати, як раніше, більше не вдасться. Приїзд Президента в самісінький центр бурштинового безладу показав усю серйозність державних намірів. «Домовитись» не вдасться. Втім, для деяких людей візит Президента означав лише те, що триває перенаправлення фінансових потоків через нового керівника. Вони намагались вийти на мене в ОДА, але марно: йдеться не про перенаправлення, а про повну легалізацію. Також ті «бізнесмени» робили спроби «домовитись» з правоохоронцями, але отримали відмову.

ОПЕРАЦІЯ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ

— У області триває процес добровільного створення територіальних громад — їх має бути 66. За вашим прогнозом, коли вони охоплять 100% території?

— Наші ОТГ доволі збалансовані. Ми зберегли ті 57 успішних ОТГ, які були створені раніше. Об’єднали лише чотири громади в двох районах. А останню громаду ми створили 12 червня о 17.00 — це був дедлайн.  

Чи вдалось вам вибудувати взаємини з місцевим самоврядуванням? Із мерами великих міст ви партнери?

— Так. Ми вибудували конструктивну комунікацію з усіма органами місцевого самоврядування. Взаємодію з мерами Житомира, Бердичева, Новоград-Волинського, Коростеня та Малина. Знаю практично всіх голів місцевих ОТГ. Особливо ця взаємодія важлива в контексті проєкту «Велике будівництво», який ми спільно фінансуємо.

— У чому Житомирська область перспективна для інвесторів?

— Наша область має величезний транзитний потенціал, нині ми відновлюємо та будуємо автошляхи, маємо амбітні плани на перспективу оновити всю існуючу мережу, що дасть потужний поштовх для розвитку вантажних перевезень та будівництва відповідної транспортної інфраструктури. Ці шляхи також мають об’єднати туристично привабливі місця Житомирщини й, відповідно, перезапустить цю галузь економіки.

Зі свого боку, обіцяємо, що не заважатимемо роботі інвесторів та бізнесменів.