МЕНЮ

Діалог із... квітами

Олена ШАПІРО, мистецтвознавець
13 листопада, 2014 - 16:26
Осіння нудьга? Ідіть на виставку Миколи Гроха «Віддзеркалення світлої душі» в галереї AVS-art

Осінню похмуру погоду та мінорний настрій легко можна перетворити на феєрверк радощів: упродовж листопада галерея AVS-art знайомить глядачів із творчістю заслуженого художника України Миколи Гроха.

Головна тема виставки — урочистий гімн королівству кольорів. Тут ми побачимо  майстерно написані акварелі з розкішними і таємничими ірисами у поєднанні з  насиченими літнім сонцем фруктами.  Натюрморти випромінюють світло і радість, акварельні мазки нанесено легко і прозоро, соковито і реалістично точно змальовані квіти, частково схожі на розсипи коштовного каміння. Живописати квіти так делікатно, ніжно і романтично спроможний лише той майстер, хто  істинно молодий душею. Микола Грох, за його ж власним визнанням,  завжди розмовляє з кольорами під час сеансу малярства. Він ставиться до творчості філософськи: неквапом стежить за процесом розкриття тугого бутона, його трансформацією на чарівну квітку, а потім і за  повільним в’яненням.  Автор  усвідомлює  свою модель-квітку як крихітний, але надзвичайно ємнісний мікросвіт: відразу ж виникають асоціації і паралелі зі світом людей... Прагнучи розкрити таємницю краси, митець продумує свою картину як театральну постановку, яка розгортається перед глядачами, де рух, світло і колір, додаткові аксесуари служать одній меті — розкрити красу крихкої квітки.

Організатори виставки розповідають, що в пошуках максимальної виразності Микола Грох багато експериментує: поєднує акварель з  акварельними олівцями,  вощаною та олійною пастеллю, покриває  папір білилами, присипає вологу поверхню солями, і продряпує контури форми. Композиція вишиковується в процесі руху: динаміка поворотів голівок квітів, ліній складок драпіровок, влаштована спеціально так, щоб усередині картини було справжнє життя: відчувався час, стрімка швидкість росту квітки, її розквіту і в’янення. «Віддзеркалення світлої душі»  — дуже вдала назва для виставки, яка залишає в глядачів  дивовижне і радісне враження, шедевральність картин безперечна, адже натюрморти з пишними ірисами, гладіолусами, півоніями  і трояндами, а іншим разом — і з ляльками — улюблений жанр  досвідченого і шанованого маестро.


«НАТЮРМОРТ ІЗ НІМЕЦЬКОЮ ЛЯЛЬКОЮ ТА ГРАНАТАМИ»

Примітним є і те, що в залах галереї представлено також малу графіку Миколи Гроха — первинні начерки і  форескізи. Зустріти такі начерки  (майже інтимні, адже митець їх робить для себе, а  зовсім не для того, щоб вони потрапили на наші очі) — велика рідкість. Проте,  на думку галеристів,  саме в цих роботах зафіксовано «графічні думки, які проявляють душевні рухи і суб’єктивні міркування автора».

Міркуючи про віддзеркалення свого внутрішнього світу в творчості, майстер вважає: «Митець завжди пише свій портрет. Навіть якщо це пейзаж або натюрморт, уважному глядачеві не дуже складно зрозуміти, якою людиною є автор. Митець у своїй творчості не може обдурювати».

Микола Грох йшов у мистецтво не найлегшим шляхом. Він народився в Ленінграді 1936 року, дитинство провів на поліському хуторі Петрівськ Київської області.  Захоплення мистецтвом збіглося з повоєнним часом, Микола згадує що бажання малювати було величезним, а ось художніх матеріалів — папери, полотен, фарб —  не було зовсім. Першими кроками  в творчість стали портрети загиблих односельців, намальовані з пожовклих світлин на уривках старих газет, а першими матеріалами —  вугілля і папір, в який було загорнуто міни. Найбільш хвилюючою подією юності став вступ до училища на території Лаври. Саме тут, під дзвін церковних дзвонів,  у холодному студентському гуртожитку, непомітно пройшли п’ять  років навчання.  «Лавра для мене — не просто святе місце... це абсолютно особливе явище в моїй долі», говорить митець. 1957 року Микола закінчив відділення художнього текстилю училища прикладного мистецтва, де викладали видатні майстри (Сергій Колос, Ангеліна Вовк, Тетяна Флору, Євген Святський, Сергій Нечипоренко). Після армії 1960 року він поступив до Київського державного художнього інституту на графічний факультет. Вечірня форма навчання дозволяла рівнобіжно працювати в Художньому фонді України, а пізніше й у видавництві «Мистецтво».

За свій більш ніж півстолітній стаж, майстер займався не лише малярством, але й станковою графікою, ілюстрував книги, створив  серію чудових пастелей «Українськими місцями», і безліч віртуозних офортів на теми українських пісень. Юним талантам Микола Грох добре відомий як засновник і керівник художньої студії при Центральному будинку художника в Києві.

Фото картин надано галереєю