Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Погані новини для жінок

Про важливість для ЗМІ покласти край нав’язливим стереотипам і змінити гендерний наратив
26 квітня, 12:32
НЕНСІ ПЕЛОСІ / ФОТО PROJECT-SYNDICATE.ORG

Ненсі Пелосі — найвисокопосадовіша жінка-політик у історії Сполучених Штатів. Тереза Мей стала другою жінкою прем’єр-міністром Великої Британії. Амаль Клуні — всесвітньо відомий адвокат з прав людини. Серена Вільямс, мабуть, найвизначніша спортсменка всіх часів.

Усі вони досягають успіху за умов, де успішні жінки є радше винятком, ніж правилом. Водночас деякі засоби масової інформації репрезентують їх таким чином, що їхні досягнення і здібності тьмяніють на тлі їхньої зовнішності, віку чи асоціації з іншими людьми, особливо з чоловіками в їхньому житті.

Розгляньмо Пелосі, спікера палати представників США. Того дня, коли її обрали на новий термін, «Нью-Йорк Таймс» опублікувала твіт, що супроводжував її фотографію: «Ненсі Пелосі, вдягнена в яскраво-рожеву сукню, зійшла на мармуровий поміст у центрі залу засідань, аби прийняти дерев’яний молоточок». Пізніше твіт видалили, а «Таймс»  назвала його «погано сформульованим». Проте це красномовно свідчить про сексизм, неявний чи явний, який усе ще існує в серці медіаіндустрії.

Тереза Мей була однією з провідних жінок-політиків Європи впродовж більшої частини минулого десятиліття. Проте британські ЗМІ вже тривалий час захоплюються її любов’ю до моди, присвячуючи цілі шпальти і фотографії її вибору одягу та пристрасті до взуття, замість того, щоб сфокусуватися на її політичних рішеннях. Підсвідомим ефектом від надсилання інформації є применшення ролі Мей як жінки в світі, де домінують чоловіки.

Клуні чудово відомо, як це, коли про тебе судять в асоціації з кимось. У серпні 2015 року, «Асошіейтед Прес» опублікувала твіт, в якому йшлося: «Амаль Клуні, дружина актора, що представляє журналіста «Аль-Джазіра», звинуваченого в Єгипті в зв’язках з екстремістами». Твіт спричинив широку критику, і пізніше АП назвала її адвокатом з прав людини. Але цей епізод наголосив на нав’язливій ідеї «клікбейту» в засобах масової інформації і необхідності, аби більша кількість видань замислилася, перш ніж публікувати фото чи слова, які закріплюють застарілі гендерні стереотипи.

Вільямс виграла 23 рекордні титули Великого шолому в одиночному розряді, але деякі засоби масової інформації увічнили сексизм і расизм, з якими вона зіткнулася в старомодному світі тенісу, де домінують чоловіки. Буря в ЗМІ здійнялася у вересні минулого року після того, як Вільямс програла фінал US Open і звинуватила чиновників з тенісу в тому, що вони ставляться до неї жорсткіше, ніж до чоловіків. Раніше суддя покарав її за те, що вона дістала з трибуни сигнали від тренера, зламала свою ракетку і назвала його «злодієм».

Деякі подальші статті в ЗМІ звели Вільямс до пародійного образу розгніваної темношкірої жінки, а карикатура на спалах її гніву в газеті Herald Sun у Мельбурні, Австралія, спричинила люту реакцію критиків, які визнали її расистською і образливою. Газета захистила карикатуру як сатиру і заявила, що її критики були політкоректними.

Біллі Джин Кінг, яка допомогла першопрохідцям жіночого тенісу, пізніше подякувала Вільямс через Twitter «за виклик цим подвійним стандартам», у рамках яких жінок часто зображаються як «істеричних», тоді як чоловіки, які ведуть себе так само, як «щирих». Продовжуючи використовувати такі терміни, засоби масової інформації підсилюють ідею про те, що жінки й дівчатка не повинні прагнути до лідерських позицій і мають, як і раніше, долати багато бар’єрів, аби реалізувати свій потенціал у світі чоловіків.

Утім, гнітючий образ жінок у засобах масової інформації не викликає подиву з огляду на гендерний дисбаланс у цій галузі. Згідно з Проектом Глобального моніторингу ЗМІ, який кожні п’ять років публікує звіт про гендерну проблематику в новинах, репрезентованість жінок у засобах масової інформації за останні два десятиліття мало змінилася. Жінки, як і раніше, рідко посідають керівні посади в редакціях, а жінки-журналісти, зазвичай висвітлюють менш серйозні теми, ніж їхні колеги-чоловіки. Окрім того, жінки не так часто стають суб’єктами новин, а щодо експертної думки, практично в усіх галузях кількість жінок-експертів значно нижча, ніж їхніх колег-чоловіків.

Але не все так безнадійно. За останні кілька років деякі впливові ЗМІ визнали свої недоліки і спробували усунути системні дисбаланси. Bloomberg і The Wall Street Journal, з-поміж інших, мають твердий намір збільшити кількість жінок на керівних посадах, а також поліпшити умови роботи для жінок-співробітників  і писати про жінок більше статей.

У інших місцях, Women’s Media Center керує SheSource, онлайн-базою даних жінок-експертів для журналістів. NewsMavens, що базується в Польщі, щотижня збирає зведення новин, відібраних жінками, аби врівноважити чоловічу точку зору, що переважає в ЗМІ, тоді як на телеканалі France 24 щотижневе шоу The 51%, практично повнісню присвячене жінкам і тому, як вони змінюють світ.

На жаль, на кожне видання, що працює над зміною гендерного наративу, є й інші, які залишаються страшенно сексистськими. Нам ще належить пройти довгий шлях, перш ніж засоби масової інформації почнуть репрезентувати жінок збалансованим чином і нарешті покладуть край нав’язливим стереотипам.

Засоби масової інформації зобов’язані зображувати суспільство не лише таким, яким воно є, а й таким, яким воно має бути. Це означає, що потрібно більше писати про жінок — особливо в тих галузях, де домінують чоловіки — і змальовувати їх в тому самому світлі, що й чоловіків, яких вони представляють. Інакше ці успішні жінки не сприйматимуться як приклад для наслідування. Врешті-решт, ми не можемо бути тим, чого не бачимо.

Проект Синдикат для «Дня»

Хана СТОРМ, директор Міжнародного інституту безпеки новин, незабаром обійме посаду головного виконавчого директора Мережі етичної журналістики (Ethical Journalism Network).

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати