Піар за наші гроші

У Херсонській ОДА пропонують платити журналістам з обласного бюджету за публікацію «суспільно важливої інформації»

«Ми зупинили цю ганебну практику оплати за публікацію повідомлень на окремих сайтах та інших ЗМІ. Це неприпустимо. Це не є журналістика», — саме так у вересні 2019 року голова Херсонської ОДА Юрій ГУСЄВ відповів на питання кореспондента «Дня» про традицію обласної влади виділяти бюджетні кошти на публікацію компліментарних матеріалів про свою діяльність та на піар очільника області.

У тому ж інтерв’ю Гусєв додав, що «хотів би створити партнерські контакти зі ЗМІ. Щоб журналісти — були журналістами і допомагали мені контролювати певні речі стосовно роботи чиновників, реалізації програм». Однак схоже на те, що «партнерські контакти» з місцевими ЗМІ налагодити не вдалося, і голова ОДА вирішив повернутися до «ганебної практики».

У проєкті програми розвитку інформаційного простору Херсонської області на 2021—2024 рік на «поширення суспільно важливої інформації про соціально-економічний та суспільно-політичний розвиток області та країни у друкованих ЗМІ, теле- та радіоефірах, в інтернет-виданнях» заплановано по 1,3 млн гривень щороку. Ми уважно переглянули проєкт програми та попросили медіаекспертів прокоментувати деякі пункти.

МЕТА І ЗАВДАННЯ

Метою програми, яку розробили в управлінні суспільних комунікацій, вказано «створення інформаційного простору для забезпечення захисту інтересів суспільства, дотримання державної політики в інформаційній та видавничій сферах». Основні завдання: формування регіональної політики у сфері розвитку інформаційного суспільства, популяризація української книги, підтримка місцевих авторів, висвітлення діяльності органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Протягом чотирьох років на виконання всіх заходів передбачено 10 млн 806 тис. гривень. Усі кошти планують виділяти з обласного бюджету.

КОМУ ПЛАТИТИМУТЬ

Першим пунктом програми передбачено саме «поширення суспільно важливої інформації про соціально-економічний та суспільно-політичний розвиток області» у ЗМІ. 1,3 млн гривень передбачено на ці заходи щороку. Цікаво, що в ОДА уже визначили видання, яким збираються платити за публікації, а також кількість матеріалів, які мають поширити в медіа.

Наприклад, у газетах «Гривна», «Новий день» та «Наддніпрянська правда» планують поширити 40 публікацій. Трансляція 150 відеосюжетів запланована у випусках новин на телеканалах «Херсон плюс», «ВТВ плюс», «Твій плюс», «ЯТБ», «КРАТУ». За кошти платників податків ОДА хоче замовити 500 матеріалів на інтернет-сайтах «Херсон онлайн», «Херсонщина за день», «Kherson.net.ua» та інших. За яким критерієм обирали ці медіа — невідомо.

Інформувати жителів тимчасово окупованої території АР Крим про соціально-економічну ситуацію в Херсонській області та в Україні і діяльність влади в ОДА планують через ПП Телерадіоорганізація «Софія».

В описі програми розробник зізнається, що в області досі існують так звані «білі плями» — території, де відсутній цифровий сигнал. Це території 11 районів області, 6 із яких розташовані вздовж узбережжя та межують з АР Крим. Тому в деяких районах Херсонщини продовжує функціонувати аналогове телемовлення. Водночас у цих же районах безперешкодно транслюється теле- і радіомовлення підконтрольних Росії медіа з окупованого Криму.

КОНКУРСИ, «ДЕСАНТ» І СОЦІАЛЬНА РЕКЛАМА

100 тис. гривень щороку обласна влада планує витрачати на проведення конкурсу журналістських робіт з тематики «Впровадження реформи самоврядування та децентралізації влади». Переможців визначатимуть у трьох номінаціях. За 1, 2 і 3 місце автори отримають премії: 15, 10 та 5 тисяч гривень відповідно.

Крім того, програмою передбачено «проведення престурів та журналістських «десантів». По 200 тисяч гривень з обласного бюджету планують витратити на проживання і харчування «десантників», перевезення їх до місць проведення заходів. Ще чверть мільйона в ОДА хочуть витратити на придбання фото- і відеотехніки «для забезпечення роботи медіагрупи з підготовки та випуску відеороликів, макетів друкованої продукції управління суспільних комунікацій».

Окремим пунктом програми передбачено «виготовлення різноманітної рекламної продукції, спрямованої на створення позитивного іміджу та презентацію області на місцевому та міжнародному рівнях щодо туристичних, інвестиційних та інших її можливостей». Ці послуги також планують замовити у місцевих медіа. І в ОДА також знають, хто цим займатиметься: ті самі друковані видання та телеканали. Тут же прописано виготовлення сіті-лайтів, постерів, листівок тощо.

Також в ОДА планують планують проведення обласного конкурсу «Краща книга Херсонщини». «Задля популяризації української книги» щороку планують виділяти по 204 тисяч гривень з обласного бюджету.

Відтак, залишаються неоднозначні враження щодо пропозицій даної програми. З одного боку — підтримка книговидання, місцевих авторів та конкурс для журналістів, а з іншого — «джинса» в місцевих медіа за бюджетні гроші.

КОМЕНТАРІ

«ЧЕСНО БУДЕ РОЗМІЩУВАТИ ТАКІ МАТЕРІАЛИ ЯК РЕКЛАМУ»

Iрина ЗЕМЛЯНА, медіаекспертка Iнституту масової інформації:

— Безумовно, «суспільно-політичний розвиток області та краіїни в цілому, підвищення рівня книговидавничоі? справи в регіоні, популяризація творчості та підтримка місцевих авторів», як про це зазначається в проєкті програми розвитку інформаціийного простору Херсонськоії області на 2021—2024 роки, є важливим і повинен бути в пріоритеті у місцевої влади. Але! Платні публікації в медіа про діяльність ОДА та губернатора не мають нічого спільного з розвитком культури чи популяризації місцевих авторів.

Після роздержавлення медіа місцева влада втратила свої «рупори», через які вони розміщували матеріали про свою діяльність. Тому в ОДА вчергове вдалися до хитрого, на їх думку, плану — платити за публікації про себе в інших, здавалося б, незалежних медіа.

Найчастіше такі матеріали однобокі та компліментарні. Також журналісти не вільні у виборі тем, а змушені висвітлювати те, за що їм заплатили. Це не тільки нечесно перед аудиторією медіа, а ще й влада дурить своїх громадян за їхній же рахунок.

Чесно буде розміщувати такі матеріали як рекламу. Тоді читачі чи глядачі не будуть ошукані. Але ОДА доведеться чесно сказати, що вони планують використати ці гроші на рекламу себе, а не прикриватися якимось там розвитком чи культурою.

В ОДА ВИРІШИЛИ «ПІДГОДОВУВАТИ» ЛІНИВІ ВИДАННЯ

Сергій НIКIТЕНКО, редактор онлайн-видання «МIСТ»:

— Я більш, ніж переконаний, і про це кажуть мої джерела, що це буде особистий піар Юрія Гусєва. Якщо б вони хотіли зробити інакше, можна було започаткувати мікрогранти для місцевих редакцій, які виготовляють авторський контент, щодо висвітлення тем, пов’язаних із соціально-економічним життям громад. Наприклад, як живуть в умовній Іванівці, що відбувається з переформатуванням районів, як формуються їхні бюджети... Тем дуже багато.

За таким принципом працюють неурядові організації, завдяки яким виходять цікаві матеріали. Таким чином влада стимулювала б і підтримувала тих небагатьох журналістів в області, які дійсно пишуть, знімають хороший авторський контент. І редакції мали б певну свободу, необов’язково ж хвалити когось. Однак в ОДА вирішили «підгодовувати» ліниві видання, які просто копіюють інформацію, а не створюють. Це прикро, адже за останні роки кількість авторських матеріалів у місцевих виданнях постійно зменшується. І Гусєв був правий, називаючи це раніше «ганебною практикою».

Ну, і ще питання: хто саме писатиме ці матеріали? Адже зазвичай це роблять працівники пресслужби обласної влади, а сайти просто переставляють їхні новини. Якщо ми подивимось на сайт ОДА, ми не знайдемо там цікавого контенту. Так, ми беремо звідти інформацію, але сказати, що вона дуже цікава і важлива, складно. Якщо колишнього губернатора хвалили 24/7, то зараз просто «засідали, вирішували, ухвалили», брифінг про коронавірус і «велике будівництво та президент».

Щодо відбору видань, з якими працюватиме ОДА, — теж питання. Якщо серед телеканалів і друкованих видань вони обрали майже всіх, то з онлайн-медіа незрозумілі критерії. Якщо за лояльністю — то зрозуміло. Якщо за якістю — ні.

Про журналістські «десанти» — це традиція загравання влади з медіа для піару області. Наскільки це ефективно для регіону — важко виміряти, можливо якийсь ефект є. Але такі матеріали навряд чи будуть об’єктивними.