МЕНЮ

Бото-апокаліпсис

Наталя ІЩЕНКО
16 липня, 2020 - 20:26
та політичні технології

Жодна виборча кампанія нині не може обходитися без оцифровування даних про свій електорат та автоматизацію роботи із ключовими аудиторіями. На практиці це все частіше означає системні маніпуляції та навалу ботів.

Фейсбук намагається боротися із маніпуляційними політичними технологіями. Але чи буде це вдасться таким чином зупинити промивання мізків електорату?

***

8 липня Фейсбук видалив чотири мережі акаунтів за порушення політики щодо іноземного втручання та Скоординованої штучної (неавтентичної) поведінки (Coordinated Inauthentic Behavior, CIB). Як зазначено в офіційному повідомленні компанії, йдеться про мережі з Канади та Еквадора, Бразилії, США та Україні.

Підставою для санкцій, наголошує Натаніель Глейхер, керівник політики безпеки Фейсбука, стала саме неприпустима активність учасників мереж, а не зміст постів, тобто про цензуру не йдеться. «Коли ми досліджуємо та видаляємо ці операції, ми зосереджуємось на поведінці, а не на вмісті, незалежно від того, хто стоїть за ними, що вони публікують, чи є вони іноземними чи внутрішніми», — зазначив представник ФБ.

Головними претензіями з боку Фейсбуку стали координація дій різних акаунтів, використання для скоординованих дій фейкових акаунтів та проведення цільоспрямованих та керованих маніпуляційних кампаній.

***

Через недопустиму активність, зосереджену на аудиторії Сальвадора, Аргентини, Уругваю, Венесуели, Еквадора та Чилі, було видалено 41 акаунтів Фейсбук, 77 сторінок та 56 акаунтів Instagram. Координувалася ця діяльність з Еквадора та Канади —  політиками, політичними консультантами та канадською піар-компанію Estraterra.

Аудиторія створеної мережі складала  приблизно 350000 користувачів. Бюджет, витрачений на рекламу у Фейсбук, становив майже 1,38 мільйона доларів США.

***

35 облікових записів Facebook, 14 сторінок, 1 групу та 38 акаунтів Instagram було видалено за Скоординовану штучну поведінку в Бразилії. Ця мережа була зосереджена на вітчизняній аудиторії.

В даному випадку йшлося про створення вигаданих персон, що виступали в ролі «журналістів», а зміст сторінок маскувався під випуск новин. Публікувалася інформація про місцеві події — критикували політичних опонентів, медіа, а останнім часом писали і про пандемію коронавірусу. Частина контенту була видалена за порушення правил Фейсбуку, зокрема, через використання мови ненависті.

Викрита мережа була пов’язана із однією з бразильських партій.

Загальна аудиторія проекту склала 1 млн 800 тис користувачів, бюджет, витрачений на рекламу у Фейсбук — всього 1500 доларів.

***

«Неприродня» активність була виявлена і в американському сегменті Фейсбук. ФБ видалив 54 акаунта у Фейбуці, 50 сторінок та 4 акаунти Instagram з США. Діяльність, яку у ФБ оцінили як скоординовану та штучну, була зосереджена на американській аудиторії, із фокусом на Флориді.

Фейсбук знайшов зв’язки цієї мережі із колишнім радником Дональда Трампа Роджером Стоуном. Останній, як відомо, був одним з фігурантів розслідування американського спецпрокурора Роберта Мюллера, яке виявило спроби російської влади втрутитися в президентські вибори в США 2016 року, але не змогло довести змову передвиборчого штабу Трампа з РФ.

«Флоридської» мережі вдалося залучити близько 300 тис. користувачів, і стільки ж — понад $300 тис. — було витрачено на рекламу.

***

В Україні, через неприпустиму діяльність (CIB) у Фейсбуці було видалено 72 Фейсбук-акаунта, 35 сторінок та 13 акаунтів в Instagram.

Ця мережа працювала із фокусом на вітчизняну аудиторію. Люди, що стояли за цією діяльністю, використовували підроблені акаунти для створення вигаданих персонажів, публікацій у групах та на сторінках, коментування. Деякі облікові записи цієї мережі було вилучено за розпалювання ворожнечі. А деякі з «мережевих» акаунтів згодом змінили імена.

Викрита Фейсбуком мережа була особливо активною під час президентських і парламентських виборів 2019 року. В рамках цієї діяльності на ФБ та в Instagram розміщувалися політичні меми, сатиричні дописи та інший вміст, зокрема про Крим, НАТО, економіку та політику, пости за чи проти різних кандидатів, зокрема Володимира Зеленського, Юлії Тимошенко та Петра Порошенка.

Аудиторія, яку вдалося зібрати таким чином, склала близько 770 тис.

Розслідування Фейсбук виявило, що за цією мережею стояла рекламна агенція Postmen Digital Agency з Києва.

Як повідомляє «Українська правда» Digital-агентство Postmen під час виборів президента у 2019 році працювало на Петра Порошенка. Під час парламентських виборів його засновник та керівник — Ярослав Ведмідь — очолив діджитал-напрямок у партії Святослава Вакарчука «Голос». Серед видалених Фейсбуком облікових записів виявилась також особиста сторінка Ярослава.

Згідно зі звітами Громадянської мережі ОПОРА, з виборчого фонду Петра Порошенка агенції Postman було перераховано три платежі загальною сумою 4 141 818 гривень. Партія «Голос» — яка стала лідером за витратами на рекламу у соціальній мережі Facebook — витратила на цей напрямок 7,7 млн гривень.

За даними Фейсбуку, рекламний бюджет мережі, що координувалася агенцією Postmen — близько 1,93 мільйона доларів США.

***

Які висновки можна зробити із викриття та блокування Фейсбуком мереж із «скоординованою штучною поведінкою»?

Перший блок — технологічний. Тут висновки можуть бути такі:

1. Ера розквіту ботоферм вже минула. Фейсбук декларує подальшу боротьбу із Coordinated Inauthentic Behavior, і викриттів, подібних до того, що було зроблено 8 липня, треба чекати і надалі. В таких умовах витрачання грошей на розвиток мереж, які можуть «прихлопнути» одним кліком в офісі ФБ, виглядає недоцільним та не виправданим.

2. Виходом можуть бути ботоферми-одноденки — створили фейкові акаунти, швиденько запостили-лайкнули-прокоментували, і видалилися.

3. Ну і ніхто не заважає робити все теж саме, але із залученням реальних людей. Такі «ферми» будуть не такими чисельними, утримувати їх буде дорожче — але може комусь і стане в нагоді.

***

Другий блок висновків стосується загальних підходів до організації комунікацій під час виборчої кампанії — що на сьогодні є прийнятним і де є межи дозволеного.

Як оголосив керівник політики безпеки Фейсбука, компанія продовжуватиме «знаходити, видаляти та викривати» «узгоджені маніпуляційні кампанії», але , як він наголосив, «ці загрози поширюються за межі нашої платформи, і жодна організація не може вирішити їх поодинці». Треба вести більш широку дискусію про те, що є прийнятною політичною пропагандистською діяльністю, та про вжиття заходів для стримування людей від виходу за рамки, зазначає Натаніель Глейхер.

Іншими словами — якщо Coordinated Inauthentic Behavior є прийнятною методологію ведення виборчої кампанії в принципі, то її поява у соціальних мережах є цілком закономірною і навіть виправданою з точки зору політтехнологій. Саме так і є в Україні.

Навіть якщо прибрати всіх ботів і всі фейкові сторинки з усіх соціальних мереж, замість фейкових акаунтів під час виборів нас будуть агітувати фейкові «журналісти», які під псевдонимами будуть друкувати «джинсу» в медіа; замасковані під ЗМІ сайти-зливні бачки будуть виливати купу помиїв на опонентів свого замовника; запускати фейки «гуляти» просторами соціальних мереж будуть відомі «живі» блогери...

Може, Фейсбуку і вдасться «почистити» свою мережу від ботів та зменшити кількість маніпуляційних політичних кампаній саме на ФБ. Але не більше — на роботу вітчизняних політтехнологів та на зміст виборчих комунікацій «санкційна» політика Фейсбуку принципово не вплине.