МЕНЮ

Сповідь художниці

Надія ПАВЛІЧЕНКО, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
13 березня, 2019 - 11:06
У Музеї історії Києва Наталія Петренко-Літвінова представила свої знакові роботи з живопису, графіки та дизайну

Якщо хочете відчути, що весна нарешті насправді не лише на календарі, а й у серці — завітайте до Музею історії Києва, де упродовж березня відбуватиметься виставка відомої художниці та дизайнерки Наталії Петренко-Літвінової. Для випадкового відвідувача експозиція може видатись несподівано строкатою, немов представлено роботи кількох майстрів, і це справді так. «Крізь прозоре полотно» — своєрідний звіт чи інтимна сповідь мисткині про плідне творче життя, що розпочалось ще з 1990-х. За цей час Наталія Петренко-Літвінова спробувала себе в багатьох стилях і жанрах. «Це те, чим я жила і за що боролась у своєму живописі і у своєму мистецтві», — каже художниця.

Відкриває історію її творчих експериментів та пошуків дипломна робота — серія ілюстрацій до сонетів Франческо Петрарки, виконана в охристих тонах умбри. Тут глибоко філософське осмислення вічних тем поєднується з ліричними переживаннями самої авторки. Таку тенденцію спостерігаємо і в подальшій її творчості, особливо в портретах і пейзажах різних періодів.

Надзвичайно по-французьки відчуваються кілька невеликих за форматом полотен, головним героєм яких є весняні квіти — півники. Дуже символічно, що над роботами із серії «Божественні квіти» майстриня працювала в саду в Живерні, поблизу садиби-музею Клода Моне. Це чергова зміна у творчості художниці: більш вільний мазок, тонше звучання кольорів. Мистецтвознавець Дмитро Корсунь відзначив: «Це справжній живопис, який цінував і культивував Федір Кричевський. Я бачу тут величезний талант бачення, енергію втілення і прочитання образу».

Окрема частина експозиції присвячена особливому проекту, доволі несподіваному, але знаковому для творчості майстрині. Це ескізи вітражів, виконаних для новітнього храму п’яти найчисленніших конфесій світу — церкви Према у місті Веді-Хоф, Австрія. Проект Наталії Петренко-Літвінової переміг у міжнародному конкурсі й витримав серйозну конкуренцію, перш ніж втілитись у вишуканих вітражах. Образи християнства, ісламу, іудаїзму, буддизму та індуїзму художниця творчо втілила і через традиційні коди-символи, як-от зірка Давида чи «ом», і через символіку рослин та кольорів. Для авторки цей храм — втілення любові. Що можемо сказати і про її творчість загалом.

Виставка. «Крізь прозоре полотно» триватиме до 20 березня.