МЕНЮ

Слухайте українське!

Оксана ЗАХАРЧУК
29 серпня, 2016 - 16:40
У США Соломія Івахів і Ангеліна Ґаделія записали альбом «Шлях до Свободи — 100 років української нової класичної музики для скрипки і фортепіано»

Ім’я Соломії Івахів як концертуючої української скрипальки добре відоме у США. Вона є концертмейстером симфонічного оркестру Музичного інституту ім. Куртіс у Філадельфії.

Соломія — перша українка, випускниця цього елітарного музичного закладу, яка за 90-річну історію інституту обійняла таку посаду. Впродовж останніх років Івахів очолює Музичну серію (Musik at the Institute = MATI) Українського інституту Америки в Нью-Йорку, музичним директором якого вона є. Скрипалька займається також педагогічною діяльністю — має звання професора скрипки та альта і завідує струнним відділом в Університеті Коннектікут. Соломія активно гастролює в країнах Європи, в Китаї, Канаді, а також в Україні. Цьогоріч їй випала велика честь відкривати XXXV Міжнародний фестиваль музичного мистецтва «Віртуози» в рідному місті Львові.  Симфонічним оркестром Львівської філармонії керував американський диригент українського походження Теодор Кучар. До речі, всі кошти від українських гастролей Івахів передає на потреби АТО.

У творчому тандемі з українською піаністкою Ангеліною Ґаделією Соломія записала альбом під назвою «Шлях до Свободи — 100 років української нової класичної музики для скрипки і фортепіано».

Дует Івахів — Ґаделія, створений 2006 року, завоював широке визнання слухацької аудиторії як серед української діаспори, так і серед представників інших народів.

Альбом «Шлях до Свободи» складається з двох дисків. Він випущений престижними американськими фірмами звукозапису Labor Records і NAXOS. Запис у славетній Академії мистецтв і літератури в Нью-Йорку здійснила популярний продюсер, чотириразова володарка премії Греммі Джуді Шерман. NAXOS розповсюдила диск серед 9000 бібліотек світу. До речі, на iTunes «Шлях до Свободи» посів четверте місце серед нових альбомів класичної музики.

В одному зі своїх інтерв’ю Соломія зазначила, що зараз у світі існує підвищений інтерес до України й української культури. Власне, метою диска є продемонструвати світові більш витончений, інтелектуальний і різноманітний пласт української культури: найкращі зразки неоромантичної, експресіоністично-модерної, неофольклористичної та постмодерної течій музичного мистецтва. Це твори восьми композиторів: Віктора Косенка, Мирослава Скорика, Івана Карабиця, Бориса Лятошинського, Олександра Щетинського, Валентина Сильвестрова, Євгена Станковича і Богдана Кривопуста. Ці композитори всупереч тиску тоталітарної системи радянської держави, вказівкам творити за шаблонами знайшли свій голос, оригінальну творчу манеру. 

Твори для диску підібрано не випадково. Всі ці композиції є певними етапами творчої біографії скрипальки. Так, «Алегрето» і «Танець» із «Гуцульського триптиха» Скорика (1964) є для Соломії особливо важливими, бо цей метр, як і вона, — зі Львова, й їхні родини знайомі роками. «Дотик янгола» Станковича (2013) написаний спеціально для Івахів. Твір був замовлений Українським інститутом Америки з нагоди святкування 25-річчя Музичної серії MATI. Композитор пояснював, що в цій п’єсі він втілив свої спогади про неспокійне дитинство, переживання, пов’язані з Другою світовою війною. Прем’єрне виконання твору відбулось 2013 року в Карнегі-Холі. «Мрії» Косенка (1919) були першою п’єсою, яку Соломія заграла на сцені у восьмирічному віці. Включена у диск Соната Лятошинського (1926) дуже імпонує скрипальці своєю витонченістю, а точніше — європейськістю.

Музика «Капричіо» Кривопуста (2014) — колеги і музичного менеджера Соломії — дуже точно відтворює події, які відбувалися на Майдані. Твір присвячений Івахів, і Соломія першою виконала його у червні 2014 року в Києві з оркестром «Київська камерата» під батутою Валерія Матюхіна. Версію «Капричіо» для скрипки і фортепіано композитор створив 2015 року.

Фантазія Щетинського «Епізод із життя поета» (2014) привабила скрипальку медитативним характером музики в модерній техніці мінімалізму із співвідношенням різних градацій звучання і тиші, неголосною динамікою, незначними інтонаційними коливаннями та ритмічними і тембровими змінами. Як зазначає сам композитор, в основі цього твору лежить музика його опери «Перерване послання», головним героєм якої є геніальний український поет і художник Тарас Шевченко. Американська публіка вперше ознайомилася з Фантазією на ювілейному концерті — святкуванні 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка в нью-йоркському Меркін-залі Кауфман-центру в грудні 2014 року.

Соната Post-scriptum (1990) Сильвестрова написана в стилі постмодернізму і становить неабияку складність для виконання. Особливо це стосується надзвичайно мінливої шкали динамічних відтінків. На думку самого композитора, цю трудність в його творах можна подолати, бо він її дає на тлі простих метроритмічних структур. Окрім цього, композитор особисто дав дуже цінні поради після прослуховування Сонати по скайпу.

Задум компакт-диска полягає в цілісному охопленні та поєднанні характерних особливостей культури різних регіонів України. Щетинський — із Харкова, Карабиць — із Донбасу, Кривопуст — із Запоріжжя, Лятошинський і Сильвестров — кияни, Косенко — з Житомира, Скорик — зі Львова, а Станкович представляє Закарпаття. Цей компакт-диск репрезентує всю Україну в майже столітньому часовому проміжку — з 1919 по 2014 роки. Саме тому він і названий «Шлях до свободи — 100 років української нової класичної музики для скрипки і фортепіано».

В оформленні диска брали участь українці з різних куточків світу. Анотації написав Вірко Балей — композитор, який пропагував українську музику за часів «залізної завіси» в Америці, а також приїжджав у СРСР і особисто контактував з українськими музикантами. На обкладинці відтворено картину «Політ» художниці Соломії Когут зі Львова. На ній зображено двох птахів, які хочуть піднятися вгору на волю. Лев Раковський, американець українського походження, оформив дизайн, у якому використав орнаментику різних регіонів України, повторюючи ідею музичного наповнення диска.