«Щоби він став до нас ближчим»

У Львові триває проєкт із присвятою Модесту Сосенку(1875—1920)

Проєкт «Пізнай Зрозумій Збережи» відбувається за підтримки Українського культурного фонду. Куратор — кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник відділу українського мистецтва XIX — початку XX століття й автор монографії про Сосенка Олеся Семчишин-Гузнер.

Проєкт має кілька складових. Перший — це фахова фотофіксація збережених позамузейних творів художника, а саме — розписів та іконостасів.

Роботи відбуваються в Онуфріївській церкві у Львові, також — у церкві Архістратига Михаїла в с. Підберізці Пустомитівського району Львівської області, у  Катедральному соборі Пресвятої Трійці в Дрогобичі, у церкві Святого Миколая у Золочеві та у храмі Воскресіння Господнього в с. Поляни, що на Золочівщині.

— Праця складна, але ж і цікава, — каже Олеся СЕМЧИШИН-ГУЗНЕР. — Можливість зблизька придивитися до авторської манери митця, дрібних деталей, оцінити масштабність його образів, дружньо, невимушено і зі взаємною користю поспілкуватися з парохами, членами церковної громади — це ті моменти, які додають впевненості, скеровують й стимулюють до подальших дій.

ХРИСТОС БЛАГОСЛОВЛЯE ДIТЕЙ. ВIТРАЖ, ВИКОНАНИЙ ЗА ПРОEКТОМ М.СОСЕНКА В ЦЕРКВI АРХ. МИХАIЛА У С. ПIДБЕРIЗЦI БIЛЯ ЛЬВОВА / ФОТО РОМАНА ЗIЛIНКА

Куратор проєкту підкреслює про те, що фотофіксація — це великий архів добрих цифрових фотографій розписів, які згодом будуть використані частково в монографічному виданні, частково — у підготовці виставки, яка відбудеться наприкінці року у Національному музеї у Львові ім. Андрея Шептицького вже за межами проєкту, що його фінансує УКФ.

Крім того, проєкт  передбачає створення сайта-візитівки, і це буде ресурс з інформацією про художника  і світлинами по монументальних об’єктах. Все — в загальному доступі.

НА РИШТУВАННЯХ У ЦЕРКВI ВОСКРЕСIННЯ ГОСПОДНЄГО В С. ПОЛЯНИ  / ФОТО РОМАНА ГУКА

Друга частина — видання монументального дослідження про художника авторства Олесі Семчишин-Гузнер, яка працює над монографією понад десять років. Також буде видано каталог творів Модеста Сосенка, що зберігаються у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького. 

Варто додати, що до цього часу не вийшло жодного ґрунтовного видання, в якому було б розглянуто музейний і позамузейний доробок Сосенка!

Олеся Семчишин-Гузнер розповідає, що про потребу монографії про Сосенка ішлося давно: «Про це говорив Іларіон Свєнціцький. Планував писати про Сосенка й Микола Федюк, але книжка так і не з’явилася. В радянський час, близько 1960-го , в нашому музеї знов актуалізувалася постать Сосенка, але представлялася вона досить обділено, тому що не йшлося про його релігійні твори. Власне, отак, обділено, ввійшов Сосенко і в Історію українського мистецтва (відому, шеститомну) — з уникненням опису його праці в ділянці релігійного малярства. Акцентувалося на його розписах світського характеру у Музінституті імені Лисенка у Львові, наголошувалося на роботах в портретному жанрі, в жанрі краєвиду. І вже у 1990-х роках Віолетта Радомська знову підняла історію цієї постаті, почала їздити по церквах. То ми тоді зрозуміли, що позамузейна спадщина, храмові його розписи і іконостаси слабо збережені — до наших днів дійшли тільки кілька пам’яток. Але це теж тоді були початки. Громади повертали собі храми. Відповідно, працювали над тим, щоб ті храми достойно відкрити, зробити ремонт. І ті фрагменти, які можна було врятувати, на той час теж вже були втрачені. Напевно, все це й стримувало дослідників в тому, щоби надати монографію, бо щось не обстежено, щось не збережено. Також потрібно було час, щоби вивчити релігійне малярство Сосенка, назбирати і проаналізувати матеріал. От так воно все й відтягувалося. Хоча і Люба Волошин багато працювала, досліджуючи творчість Сосенка. Але так уся ця робота і не отримала логічного завершення у вигляді видання». 

Проєкт «Пізнай Зрозумій Збережи» має бути реалізований до кінця жовтня. Вже зроблені чорнові верстки монографії і каталогу. Частково матеріал даний на коректуру. Також ведуться переговори щодо створення сайта.

Монографія, і це — поза 400 сторінок, вийде накладом 500 примірників. Каталогу видрукують 300 примірників.

— Працюємо на повну. Часу мало. Але знаємо, що це треба зробити, і докладаємо всі зусилля, — говорить куратор проєкту. — Сосенко вартує того, щоби ми більше звернули на нього увагу і дали достойну оцінку його творчості і творчому доробку. Мені хочеться, щоби він став до нас ближчим. Щоби не був художником, прихованим за крилатими висловами, гарними фразами, а щоби ми побачили його митцем, людиною, яка жила у свій час, мала свої якісь свої переживання, цілі і завдання... Він їх виповнив, як на мене, вповні. Я хочу, щоби всі це зрозуміли. Й належно оцінили все, що він зробив.