МЕНЮ

Що нам робити з «Легендарною тачанкою»?

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
17 січня, 2020 - 10:57
Нині в соцмережах розгорнулася дискусія навколо монументу в Каховці

Нагадаємо, цей пам’ятник був споруджено на честь 50-річчя Жовтневого перевороту, і  присвячений боям на Каховське плацдармі 1920 року. Автори монумента — скульптори Ю. Лоховінін, Л. Міхайльонок, Л. Радіонов, архітектор Є. Полторацький. Скульптура виконана із бронзи і має висоту 8 метрів. 1983 року «Легендарна тачанка» була оголошена пам’ятником історії місцевого значення.

Саме з херсонських і миколаївських степів розгорнулася наступальна операція Червоної армії, спрямована на Крим, який тоді був бастіоном білогвардійських військ. У 1920 році поряд із нинішнім місцем пам’ятника розташовувався командний пункт комдива Василя Блюхера.

20 вересня 1920 р., за рішенням партії більшовиків, був сформований Південний фронт, увага якого була націлена на розгром Врангеля. Командувачем Південного фронту був призначений М.  Фрунзе.

Під час боїв під Каховкою, 14-16 жовтня, червоноармійцями була відбита найбільша танкова атака за роки Першої світової та громадянської воєн, коли одночасно йшли 12 танків та 16 бронемашин.

Знищивши 20-тисячне континентальне військо російського монархіста Врангеля, більшовики захопили Крим, де вбили близько 50 тисяч осіб, переважно представників опозиційно налаштованої інтелігенції, які не встигли разом із залишками врангелівської армії виїхати на кораблях до Туреччини....

Із розпадом Радянського Союзу пам’ятник втратив свою колишню славу і привабливість в очах туристів. Його не раз грабували, вирізали частини металевих конструкцій. Він похилився і заіржавів. 2006 року тачанку частково відновили.

15 січня 2019 року мер Каховки Андрій Дяченко заявив, що Інститут національної пам’яті вимагає демонтувати «Легендарну тачанку» як символ комунізму, але мер заявив про початок кампанії з захисту пам’ятника. А голова Херсонської ОДА Юрій Гусєв виступив з пропозицією облаштувати біля пам’ятника червоноармійській тачанці Музей монументальної тоталітарної скульптури...

— Оскільки в історії нашого народу є дуже багато травм, складних і болючих подій, які ми не можемо пережити вже багато поколінь, мені здається, що зараз до цього пам’ятника треба інакше поставитись, — вважає Наталія КОНДЕЛЬ-ПЕРМІНОВА, кандидат архітектури, завідувачка відділу дизайну й архітектури Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України. — З одного боку, це дійсно високохудожній монумент, який зроблений фахово, а з другого, — ми знаємо з якої події його було встановлено. Урочисто його відкрили у 1967 році...

На мою думку цей пам’ятник варто залишити, але зробити навколо нього редизайн, а з цією метою оголосити конкурс про зміну оформлення навколо «Легендарної тачанки», і щось зробити додаткове, щоб пояснювати історію цієї скульптури, нагадати чому вона з’явилася і саме на цьому місці — у Каховці (тут відбувалися важкі події 1920 року). І це є одна з наших травм, коли через більшовицький переворот в Україні розпочалася Громадянська війна. А тому цей пам’ятник, як знак болючої події в історії нашої країни, залишити треба, але по-іншому, потужно, переконливо, ґрунтовно (через редизайн) розказувати і пояснювати про страшні події ХХ століття. Монумент представляє собою бойову кулеметну тачанку, яка мчить в упряжці четвірки коней... Це у Громадянську війну було потужною зброєю, яка вбила і покалічила тисячі людей... І це наша загальна травма. Думаю. що треба цей знак представити в іншому контексті, як знак біди й пам’яті. Так це кровопролиття було, ми про ці страшні події пам’ятаємо, але робимо все, щоб цього більше ніколи не повторилося на нашій землі! Хоча, на жаль, через анексію Криму і російсько-українську війну на сході, яка шостий рік триває, питання, на жаль, й досі є дуже актуальним...

ГОЛОСИ З FACEBOOK

Сергій ДАЦЮК:

«Тачанка в Каховці це символ анархізму, мобільної війни, осередкового опору громад та їхньої мережевої самоорганізації. В момент свого створення Тачанка аж ніяк не була комуністичним винаходом. А те, що анархізм був проти комуністичного етатизму і проти націоналістичного етатизму, то це вже така його природа. Комуністична пропаганда намагалася присвоїти собі цей символ. Росіяни хотіли етнізувати цей символ, навіть пісню брехливу склали (правильно «тачанка тавричанка», а не «тачанка ростовчанка»). Інститут Національної пам’яті, шукайте собі комуністичні символи деінде. Змініть на пам’ятнику табличку і перестаньте займатися дурницями. Геть свої націоналістичні руки від нашої анархічної тачанки!»

Роман КУЛИК:

«Зараз відбувається навмисно розігріта і пуста за змістом дискусія навколо монумента «Легендарна тачанка» в Каховці... Тачанка — не лише символ чи засоби, які використовував лише Махно, їх активно пускали в хід й червоні. Тому всі ці алюзії до «українських анархістів» (які, як на мене, так само шкідливі й дивні) не маю підґрунтя. Врешті під тачанкою надпис «Сини трудового народу ви себе віддали революції! Хай же символом вашого безсмертя буде священна земля з братських могил, що зберігається тут», — усе максимально зрозуміло.

Власне достатньо кількох хвилин в гуглі, щоби це з’ясувати, не треба бути всратим ТОП-експертом.... «Тачанка» зараз не являє собою нічого іншого, як пам’ятник окупації та символ комуністичного тоталітарного режиму».