МЕНЮ

Не чортова дюжина

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
8 серпня, 2019 - 13:09
Сьогодні Держкіно оголосить остаточне рішення про фінансування проєктів Одинадцятого конкурсу (пітчингу)

На цю подію українська кіноспільнота чекала не один рік. Нарешті влітку Держкіно запустило Одинадцятий конкурс кінопроєктів, що претендують на державне фінансування — те, що у професійному середовищі називають пітчингом.

Вирішальний другий етап пітчингу відбувався в одному з залів кінотеатру «Жовтень». Спочатку оцінки ставила Експертна комісія. Вирішальне слово — за Радою державної підтримки кінематографії.

Конкурс розбитий на категорії: дебюти, національні фільми для широкої авдиторії, авторське кіно, дитячі фільми, копродукції, фільми про захисників України (військова й історична тематика). Всього набралося понад 200 проєктів.

Проаналізувати всі заявки неможливо. Однак деякі тенденції за п’ять днів презентацій все ж проявилися.

Перше: в нас дефіцит режисерів. Регулярно повторювалася ситуація: до експертів виходили продюсер і сценарист, а режисер при цьому був представлений відеозверненням, бо перебував на зйомках. Деякі режисери навіть подавалися з двома проєктами одночасно. Тобто — попит більший за пропозицію, що тішить.

Друге — помітно зросла кількість жінок — режисерок і продюсерок, що ефективно спростовує шаблон кіноіндустрії як суто чоловічого бізнесу.

Третє — війна й революція стали однією з тем. Постійною, але не переважаючою.

Нарешті, четверте: наші режисери неохоче беруться за жанрове, розважальне кіно, хоча держава готова давати на те гроші. Переважають або комедії, або історичні драми/бойовики. Перші приваблюють продюсерів, бо бюджету потребують невеликого, другі — бо патріотизм завжди в моді. Те, що зробити реально смішну комедію чи якісну історичну драму дуже непросто, нікому, здається, на думку спадає. На виході — або дика вульгарщина, або оглушливі комерційні провали. Але то окрема тема.

Нижче — перелік 14 найцікавіших, на мою думку, заявок, які з високою ймовірністю будуть підтримані державою. Проєкти наведені в абетковому порядку. Там, де не позначена країна виробництва — суто українська продукція.

1 «Антропоцен» (Украї на — США). Режисер, сценарій — Мирослав СЛАБОШПИЦЬКИЙ.

Про цей проєкт «День» уже писав (див. учорашній випуск — «Це для мене дуже особиста історія»). За умов вдалої реалізації може стати однією з сенсацій Каннського фестивалю.

2 «Бабин Яр» (Україна —Франція — Литва). Режисер, сценарій — Сергій ЛОЗНИЦЯ.

Сергій Володимирович зауважив, що всі його попередні роботи — підготовка до цієї картини. Тема Бабиного Яру близька режисерові ще й тому, що він виріс у цьому районі в Києві. В Лозниці є чітке бачення фільму. Перші 15 хвилин — хронікальна зйомка, решта — стилізовано під неї — швидкий монтаж, короткі плани. Уже пів року тривають пошуки кіноматеріалів у приватних архівах. Цільного сюжету й одного головного героя, як і в попередньому «Донбасі», не буде. Зйомки розпочнуться в червні наступного року, триватимуть 31 день. У масовках візьмуть участь до 10 тис. акторів. Як зауважив Лозниця: «Епічного кіна на цю тему ще не було. А ми хочемо зробити саме таке. Цей фільм про знищення. Про порятунок євреїв Спілберг уже зробив «Список Шиндлера». Ми повинні це знати, пережити це. Адже хто не знає своєї історії, приречений її повторювати».

Лозниці пропонували знімати англійською, з західними зірками, але він хоче виконати цю роботу тут. Ймовірне продовження проєкту — виставка й книга.

Фільм уже чекають на закордонних ринках, є міжнародний дистриб’ютор.

3 «Відблиск». Режисер, сценарій — Валентин ВАСЯНОВИЧ.

Ідея для фільму виросла з побутового випадку — голуб розбився об шибку. Васянович хоче показати світ дорослих і смерть очима 10-річної дитини. Головні герої — батько й донька, сюжет — розвиток їхніх стосунків після трагічної події в сім’ї. Це, втім, не цілковито інтимна історія — вона включатиме й суспільні реалії. Проєкт узяв участь у пітчингу ОМКФ, де отримав приз.

4 «Ерік Кам’яне Серце» (Естонія — Україна). Режисер — Ільмар РААГ (Естонія), сценарій — Андріс ФЕЛЬДМАНІС і Діон-Лівія УЛЬМАН (Естонія).

Рааг прославився трилером «Клас» про булінг і стрілянину в середній школі (2007). Герой нової картини — 11-річний одинак Ерік, який вважає, що його серце з каменю, й відправляється в фантастичну подорож з дівчиною-одноліткою. Одне з завдань — допомогти глядачам проговорити з дітьми втрату близьких. Обіцяють яскраві спецефекти й багато цікавого для сімейної авдиторії, планують задіяти двох рок-зірок: Дзідзьо з боку України (як актора в тому числі) і Рейнарса КАУПЕРСА (латиська поп-група Brainstorm) для саундтреку. У проєкті вже зібраний увесь бюджет — лишився тільки внесок української сторони.

5 «Зілля». Режисер — Владислав КЛИМЧУК (Влад Дикий), сценарій — Наталія ВОРОЖБИТ за мотивами повісті Ольги Кобилянської «У неділю рано зілля копала».

Обіцяють еротичний трилер з сильними жіночими образами, сценами галюцинацій і залитими неоном Карпатами. Костюми з етнічними мотивами розробляє бренд NAVRO з розрахунком, щоб вони після прем’єри фільму увійшли в побут.

6 «Із зав’язаними очима». Режисер — Тарас ДРОНЬ, сценарій — Тарас Дронь, Якуб ПІРСАК.

Центральний образ  — в українському кіні небачений: молода жінка, атлетка, що займається боями без правил. Події розгортаються в тому омріяному майбутньому, де війна закінчилася перемогою України. Героїні повідомляють, що її коханий загинув на фронті. Вона намагається налагодити життя, але незабаром з’ясовується, що хлопець живий, і йому терміново потрібні гроші на операцію. Тоді вона й виходить на ринг, хоча збиралася кинути бої. Трейлер зачаровує — божевільна динаміка, обдарована й точна актриса. Гроші, по суті, потрібні на доопрацювання фільму. Режисер зазначив:

— Ідея фільму виникла після спілкування з моїм другом, я був вражений його історією. Фільм розповідає про нав’язування ролі жінці та тиску суспільства на сильних жінок. Ми думаємо, що для українського глядача фільм цікавий через національну ідею, а для закордонного — як історія про сильну духом українську дівчину.

7 «Памфір» (Україна — Польща). Режисер, сценарій — Дмитро СУХОЛИТКИЙ-СОБЧУК.

Остання робота Собчука — короткометражка «Штангіст» — здобула масу призів на фестивалях. «Памфір» — його ігровий повнометражний дебют. Жанр — кримінальна драма з елементами вестерну.

Головний герой на прізвисько Памфір — контрабандист від Бога. Мешкає на кордоні з Румунією й хоче покинути незаконні оборудки. Проте, аби повернути борги, змушений знову й знову тягати цигарки через кордон; аби витримати навантаження, вживає стероїди, звіріє. Головних персонажів шість — Памфір і його родина — «однаково дорогих» режисерові. Одним з мотивів фільму буде святкування Красної Маланки — унікального обряду, який зустрічається лише в тому регіоні і про який Дмитро зняв документальний повний метр.

«Памфір» зібрав нагороди вже на етапі сценарію: участь у великому ринку копродукції в Східній Європі Sofia Meetings, у двох впливових сценарних майстернях — TorinoFilmLab (Script & Pitch) та MIDPOINT Intensive, а в травні цього року — запрошення до надпрестижної резиденції для режисерів Cinefondation Residence Каннського фестивалю. Найбільший бонус резиденції Cinefondation для всіх, хто туди потрапляє: завершений фільм першими мають побачити відбірники Канн.

8 «Перше вересня». Режисер — Роман БОНДАРЧУК, сценарій — Ганна ТЮТЮННИК.

Ректор провінційного університету, доктор хімії живе в щоденному побутовому пеклі. Син зневажає його як невдаху й влаштував офіс просто в його квартирі, дружина скандалить, авторитет серед колег теж підтоптаний. 1 вересня протагоніст вирішує розпочати нове життя і знайти жінку, яку покинув колись заради кар’єри.

В чомусь це нагадує попередню картину Бондарчука «Вулкан», де герой теж по суті розпочинав усе спочатку. Над фільмом працюватиме та сама команда: оператор Вадим ІЛЬКОВ, що сам зарекомендував себе як цікавий режисер-документаліст, і композитор Антон БАЙБАКОВ. Зніматимуть восени 2020, традиційно для Бондарчука, в Херсоні.

9 «П’ятниця, 13». Режисер, сценарій — Роман БАЛАЯН.

Ветеран вітчизняної режисури повертається з трагікомедією про експерта-еколога Георгія, від підпису якого залежить здоров’я і життя багатьох людей. Конфлікт починається, коли протагоніста намагається збити зі шляху пара справжніх бісів. На думку Романа Гургеновича,  головну роль міг би зіграти Станіслав БОКЛАН.

10 «Стефа». Режисер — Іван САУТКІН, сценарій — Ярослав ЯРИШ.

Інтерес до історичного бойовика «Стефа» пов’язаний насамперед з іменем режисера. Сауткін збирався зняти історичну казку «Максим Оса», і за опублікованими попередніми матеріалами це могло б бути небачене на українському екрані видовище. Не склалося з вини компанії. Тепер же Іван робить протилежне — чорно-білу драму про український Опір на окупованій Галичині в 1940-х. Хоче зняти все дуже достовірно, щоб глядач відчув дух епохи. Стефа — мати-одиначка, зв’язкова УПА — жертвує власними інтересами, виконуючи дуже небезпечне завдання, щоб захистити своїх односельчан. Стилістика буде наближена до документальної.

11 «Стоп-Земля» (Україна — Литва). Режисерка, сценарій — Катерина ГОРНОСТАЙ.

Проєкт перебуває в розвитку вже два роки. Катерина Горностай — одна з найцікавіших молодих авторок, знімає якраз на найбільш складну — молодіжну тематику. В новому фільмі буде багато матеріалу з життя самої Катерини. Зима, «хрущобний» Київ — декорації, серед яких дорослішають 16-річна Маша та її троє друзів. У когось проблеми з зором, у когось — з наркотиками, хтось — переселенець з Луганська, хтось закоханий без взаємності. Як наголошує режисерка: «У фільмі відбуваються «маленькі» події, але вони для героїв дуже болючі».

Щоб зробити сценарій максимально життєвим, автори провели величезну кількість інтерв’ю з підлітками, а відбираючи акторів, ходили на уроки й спостерігали за учнями. Всього буде відібрано 30 тінейджерів і тінейджерок, і протягом двомісячних інтенсивних репетицій автори перетворять їх на справжній клас.

12 «Ти — космос» (Україна — Франція — Бельгія). Режисер, сценарій — Павло ОСТРІКОВ.

Тут будуть і вибух Землі, і астронавт, який відправляється в політ, щоб знайти іншу людину, що вижила — француженку Катрін. На роль останньої планують або Марійон КОТІЙЯР, або Шарлотту ГЕНСБУР. Знаменитість з’явиться на кілька хвилин у фіналі, решта часу лунатиме лише її голос. Зйомки триватимуть в українських павільйонах, там же побудують корабель, причому до створення макета залучать українських науковців, а графіку намалюють бельгійці. Режисер зауважив: «Так, я раніше не знімав фільми про космос, але знімав трагікомедії. Це буде трагікомедія в космосі».

29-річний Остріков — один з найперспективніших молодих кінематографістів, з масою нагород, зокрема, за короткометражну чорну комедію «Випуск’97» (2017).

«УТОПІЯ» — ЦЕ ФІЛЬМ-КАТАСТРОФА І ПОЕМА

13 «Утопія» (Україна — Австрія — Нідерланди). Режисер, сценарій — Юрій РЕЧИНСЬКИЙ.

Через таємничий інцидент усі мешканці Києва отримують просвітлення на одну ніч, кидають працювати, сваритися і взагалі починають бачити світ, яким бачили його в дитинстві.

Речинський називає «Утопію» водночас і фільмом-катастрофою, і поемою. Головним героєм фактично стане сучасний Київ. Структура сюжету доволі складна — 30 паралельних історій. Загальний хронометраж — 120—140 хвилин. При цьому актори імпровізуватимуть.            

Перша робота Юрія «Хворісукалюди» (2013) — документальна драма про безпритульних наркоманів — отримала нагороди на фестивалях у Канаді, Франції, Англії, Польщі, Австрії, а прем’єра повнометражного ігрового дебюту «Січень-березень» (спільне виробництво України й Австрії) відбулася в 2017 на Ротердамському фестивалі. В останньому випадку українському режисерові істотно допоміг його іменитий колега — австрієць Ульріх ЗАЙДЛЬ, а одну з ролей в «Січні-березні» зіграла зірка фільмів Зайдля, видатна європейська акторка Марія ҐОФШТЕТТЕР.

Вочевидь, нова картина цікава вже тим, що являтиме собою експеримент на межі документалістики й насиченого візуального поля, яке вміє створювати Речинський.

14 «ШТТЛ» (Ізраїль — Франція — Україна). Режисер, сценарій — Адрієн УОЛТЕР (Франція). Один з продюсерів — француз Оліас БАРКО, який уже має досвід роботи в Україні.

Діятиметься в містечку на Тернопольщині, за 24 години до початку винищення місцевої єврейської громади нацистами. Головний герой — хлопець на ім’я Мендель — планує викрасти дочку рабина, яку повинні видати заміж за сина м’ясника. Тривалість фільму — 85 хвилин, знімуть його одним кадром: через побудоване декораторами містечко пройдуть прокладені «вісімкою» рейки, по яких і рухатиметься камера. Завдяки спеціальним об’єктивам створюватиметься ефект старої плівки в м’яких пастельних тонах. Одну з головних ролей може зіграти ізраїльська акторка Шира ХААС, причому українською. Решту акторів збираються шукати в Україні, оператор — Євген ГУБРЕНКО, художник-постановник — Іван ЛЕВЧЕНКО, художник з костюмів — Олена ГРЕСЬ. Світова прем’єра планується на Каннському кінофестивалі.

Остаточне рішення з фінансування проєктів Одинадцятого конкурсу Держкіно оголосить сьогодні.