МЕНЮ

«Метафори в русі»

Аліса АНТОНЕНКО
7 лютого, 2019 - 11:02
13 і 14 лютого в Києві вперше представлять творчість відомого чеського хореографа Іржі Киліана

Міжнародний проект «Шедеври сучасної хореографії» покажуть в МЦКМ («Жовтневий палац»).  Вперше в Україні глядачі побачать найвідоміші постановки Киліана у виконанні трупи Тбіліського театру опери і балету під керівництвом Ніни Ананіашвілі.

У програмі — три одноактні балети з «Чорно-білої програми» Іржі Киліана і монохромний балет молодого хореографа Меді Валерськи.

— Ми назвали цей проект «Шедеври сучасної хореографії» тому, що це справді шедеври і ті балети, які сьогодні вже вважаються класикою сучасного балету, — відзначила Альона МАТВІЄНКО, продюсер. — І хоча ці балети були поставлені три десятиліття тому, але вони досі хвилюють публіку і входять до репертуару провідних театрів світу. Цей вечір стане подарунком для поціновувачів балету.

Іржі Киліан (1942 р. народження) — чеський танцівник і хореограф, який здобув усесвітнє визнання завдяки своїй діяльності в Нідерландському театрі танцю (NDT). «Іржі Киліан перетворює метафори на рухи», — говорив про нього легендарний танцівник Рудольф Нурєєв.

1974 року Киліан був запрошений до Нідерландського театру танцю (NDT). Серед головних постановок того часу — «Симфонієта» (1978), «Повернення до чужої країни» (1974, 1975) та «Німий крик» із  Сабіною Купферберг у головній партії (1986). Для реалізації своїх ідей Киліан створює при театрі хореографічні майстерні, а також активно проводить майстер-класи по всьому світу. Із середини 80-х стиль Киліана тяжіє до абстракції та сюрреалістичних образів. Так з’явилися балети: «Чорне і Біле», «No More Play», «Маленька смерть», «Сарабанда», «Падіння ангелів», «Солодкі сни», «Місцезнаходження невідоме». 1995 року Киліаном був поставлений масштабний спектакль «Арчимбольдо», у якому брали участь усі три трупи театру. Киліан і NDT ініціювали злет танцювальної культури Голландії й визначили її лідерство в жанрі сучасного танцю.

Іржі Киліан унікальний не лише своїм власним хореографічним почерком, а й підходом до роботи. Він вигадав у своєму театрі унікальну систему, розділивши артистів на три трупи: основну, дуже молодих і... пенсіонерів, куди увійшли артисти від 40 років. Таким чином, балетмейстер не лише подовжив вік кожному артистові, а й зміг поставити абсолютно незвичайні вистави...

До речі, трупа Тбіліського театру опери і балету під керівництвом Ніни Ананіашвілі першою на пострадянському просторі отримала право виконувати балети Іржі Киліана.

— 2004-го я стала керівником театру у Грузії й одразу звернулася до Киліана, — цитує Н.Ананіашвілі elle.ua. —  Я попросила, щоб хтось із його команди приїхав до нас, подивився трупу і дав дозвіл танцювати його постановки. Це було дуже нелегко, весь процес зайняв два роки. Асистенти Іржі  приїхали, подивились на рівень  нашої трупи і на готовність артистів не лише виконувати його хореографію, а й здатність її зрозуміти й відчути. До речі, після постановки цих балетів репутація Тбіліського театру стрімко зросла.