МЕНЮ

Графіка як... двері

Йосип МАРУХНЯК, Львів, фото автора
31 січня, 2019 - 16:37
У музеї етнографії та художнього промислу у Львові триває виставка литовського художника Петраса Ряпшиса

Деякі мистецтвознавці жартома називають цього художника із Вільнюса «людиною Відродження», бо він займається живописом, скульптурою, графікою, мозаїкою, малюванням фресок, модельєрством та ілюструванням книжок.

У творчості Петраса Ряпшиса тісно переплітаються зображення і слово, й саме такий жанр він представив на огляд львів’янам. Коли його запитують про це поєднання, він або ухиляється від відповіді, або ж каже, що це відбувається проти його волі. Якщо в його свідомості немає жодних зображень, то він викликає їх, починаючи описувати те, що може бачити навколо. Текст у його графічних творах — це своєрідна прикраса. Так його сприймають ті, хто не читає литовською мовою чи важко сприймає дзеркальне зображення, яке зустрічається у графіці цього художника. Сам текст, який на перший погляд виглядає дуже чудернацько, — це своєрідний мистецький, суто Ряпшисівський прийом, який увиразнює оригінальність автора, його схильність до іронії. І ця легка іронія додає його творам особливої привабливості.

Написи на його графічних творах не завжди доповнюють розуміння образу, тому що ми можемо не знати місць, людей або імен, згаданих художником, так що графіку П.Ряпшиса варто сприймати, як двері, що ведуть до місць, населених цікавими людьми і заповнених цікавими речами.

ДОВІДКА «Дня»

Петрас Ряпшис — один із найвідоміших митців сучасної Литви. Закінчив Вільнюський художній інститут і розпочав активну творчу та виставкову діяльність. Працював художником театру Caurtyard Вільнюського університету. 1972 року зробив першу пам’ятну медаль до 70-річчя драматурга Юозаса Груаса. У 1973—1989 рр. працював викладачем у Вільнюській дитячій художній школі.