МЕНЮ

Чим дивувала Національна опера?

Тетяна ПОЛІЩУК, «День». Фото надані Національною оперою України
3 липня, 2019 - 10:55
6 і 7 липня гранд-концертами завершує 151-й сезон провідний театр нашої країни

Це був сезон відкриттів і зустрічей із високим мистецтвом. Про знакові події, прем’єри та гастролі «Дню» розповіли Анатолій СОЛОВ’ЯНЕНКО, головний режисер Національної опери України та Аніко РЕХВІАШВІЛІ, художній керівник балету.

Нагадаємо, цьогоріч робота оперної трупи театру була позначена низкою цікавих подій. Зокрема, в кінці квітня відбулася резонансна прем’єра комічної опери Джоакінно Россіні «Севільський цирульник» (див. «День», № 76), яка викликала цікавість у глядачів. Режисер Анатолій Солов’яненко відійшов від традиційного класичного підходу, яким славиться в своїх постановках, і з гумором трохи похуліганив та розвеселив публіку. Його «Севільський цирульник» — це дійство поза часом (сценографія Андрія Злобіна, костюми Ганни Іпатьєвої, диригент Микола Дядюра, хормейстер Богдан Пліш).

— У репертуарі театру було поновлено оперу Дж.Пуччіні «Манон Лєско», головну партію в якій двічі, протягом сезону виконала зірка світового масштабу Людмила Монастирська. Загалом у репертуарі театру було представлено 25 різножанрових оперних вистав, — розповідає А. Солов’яненко. Солісти оперної трупи увійшли до низки партій у виставах поточного репертуару, зокрема: Сергій Магера — Рене «Іоланта» Чайковського; Валенин Дитюк — Пінкертон «Мадам Баттерфлай» Дж.Пуччіні; Рікардо «Бал-маскарад» Дж.Верді; Макдуф «Макбет» Дж.Верді; Молодий циган в «Алєко» С.Рахманінова; Дмитро Іванченко — Молодий циган «Алєко» С.Рахманінова, партія тенора «Реквієм» Моцарта; Ісмаель «Набукко» Дж.Верді; Принц «Попелюшка» Дж.Россіні;Сергій Пащук — Де Гріє «Манон Лєско» Дж.Пуччіні; Богдан Тарас — Бетто «Джанні Скіккі» Дж.Пуччіні; Володимир Тишков — Великий інквізитор «Дон Карлос» Дж.Верді; Тимур «Турандот» Дж.Пуччіні; Капітан корабля «Манон Лєско» Дж.Пуччіні; Бертран «Іоланта» П.Чайковського; Самюель «Бал-маскарад» Дж.Верді; Андрій Маслаков — Сальєрі «Моцарт і Сальєрі» С.Рахманінов; Дон Маньїфіко «Попелюшка» Дж.Россіні; Скоморох «Казка про царя Салтана» М.Римський-Корсаков та ін.


5 ЛИПНЯ ГЛЯДАЧІ ПОБАЧАТЬ РЕЗОНАНСНУ ПРЕМ’ЄРУ СЕЗОНУ — КОМІЧНУ ОПЕРУ «СЕВІЛЬСЬКИЙ ЦИРУЛЬНИК». НА ФОТО: АНДРІЙ МАСЛАКОВ (ЛІКАР БАРТОЛО) І СЕРГІЙ МАГЕРА (ДОН БАЗІЛІО, УЧИТЕЛЬ МУЗИКИ)

У виставах театру брали участь запрошені (в межах проєкту «Українські оперні зірки в світі») солісти — Олександр Цимбалюк (Гремін «Євгеній Онєгін»), Олена Бєлкіна (Адальжіза «Норма» Белліні), Ольга Микитенко (Іоланта), Олександр Пушняк (Скарпіа «Флорія Тоска» Дж.Пуччіні), Ірина Житинська (Кармен), Олексій Пальчиков та Тарас Конощенко (Неморіно і Дулькамара «Любовний напій» Доніцетті), Євген Орлов (Філіпп «Дон Карлос» Дж.Верді), Андрій Бондаренко (Євгеній Онєгін) До роботи в трупі театру долучився й тенор Анатолій Погрібний (соліст Національної оперети і капели «Думка»), який дебютував у партії Альмавіви в «Севільському цирульнику». Дирекція театру запросила цього вокаліста бо, по-перше, партію графа він добре знав і вже виконав її в Опереті два роки тому. По-друге, він співає в стилі Россіні. Так, минулого року Погрібний брав участь у Россінівському фестивалі в Пезаро (тоді виконав партію кавалера Бельфіоре в опері «Подорож до Реймса», а цьогоріч Анатолій теж заангажований на фест у Пезаро, де виконуватиме партію Едоардо Мілфорта в опері Россіні «Шлюбний вексель»...

Із виставою «Дон Карлос» Дж.Верді наш театр з успіхом виступив на оперному фестивалі Соломії Крушельницької, що відбувався у Львові.

До речі, театр отримав гранд від посольства Японії на суперсучасні проєктори, які вже використовуються у виставах театру, та дадуть змогу розширити можливості сценографічних рішень майбутніх вистав...

На жаль не обійшлося й без втрат. Пішли з життя видатні українські баритони — Роман Майборода та Іван Пономаренко.

— Цей сезон ми охрестили як «паризький» тому, що успішно представили у Франції балетну трупу Національної опери України. Нагадаю, в Парижі наша трупа гастролювала 30 років тому! У Парижі ми представили 16 вистав «Лускунчика». Це було дуже напружено, тому що одночасно відбувалися гастролі частини артистів у Японії, і трупа розділилася на дві частини. Після цих гастролей у нас зав’язалися нові творчі контакти, маємо пропозиції ще раз приїхати до Парижа й показати «Лебедине озеро». Нас знову чекають у Японії з оновленим гала-концертом і кількома репертуарними постановками. Тому цей сезон ще можна назвати підготовчим для майбутніх великих гастролей, — розповіла Аніко Рехвіашвілі, художній керівник балету Національної опери України. — У Парижі ми познайомилися з відомою балериною, улюбленицею легендарного танцівника і хореографа Сержа Лифаря — Клод Бессі. За деякий час вона приїхала до Києва разом із продюсером Валері Колен. Разом зі своїм колишнім партнером Сирілом Атанасовим мадам Бессі провела майстер-клас для нашої балетної трупи. До того ж уперше майстер-клас проводився в режимі онлайн із трансляцією в «Ютубі» (про це теж писав «День»). Це був дуже цікавий досвід, і ми домовилися про подальші майстер-класи. Нам пропонували провести їх під час майбутніх гастролей у Парижі, проте, я схиляюся до думки, що це має відбуватися саме в Києві. Також у складі французької делегації був кінорежисер Бертран Норман, який зняв відомий документальний фільм «Балерина». У нас він знімав репетиції і, можливо, саме ці кадри ляжуть у основу його нового фільму про балет.

Що стосується нових постановок, то ми трошки «пригальмували» і поступилися місцем Опері в цьому сезоні. Але це не означає, що ми не готуємося, оскільки наші партнери з Афін замовили нам новий балет «Красуня і Чудовисько», над яким уже розпочали працювати разом із диригентом Олексієм Бакланом (художник з костюмів Наталя Кучеря, сценограф — Станіслав Петровський). Це команда, яка ставила «Снігову королеву». Очевидно, саме цей балет справив на греків велике враження, і вони підписали з нами контракт на 2020—2021 роки про те, що ми гарантуємо зробити постановку «Красуні і Чудовиська». Балет буде з елементами 3D-графіки, іншим у естетиці та музичній концепції...