В Польщі затримали екс-очільника Укравтодору

Славоміру Новаку інкримінують корупцію, управління організованою злочинною групою та відмивання коштів

20 липня у Польщі затримали ексочільника Укравтодору та екс-міністра транспорту Польщі Славоміра Новака.

Речниця окружної прокуратури у Варшаві Мірослава Чир у коментарі польському виданню PAP зазначила, що «колишній міністр транспорту Славомір Новак був затриманий за підозрою в управлінні організованою злочинною групою та відмиванні коштів».

За даними прокуратури, арешт Новака є результатом міжнародного розслідування, проведеного спільною групою прокурорів з Польщі та України.

Усі докази пов’язані з виконанням публічної функції в Україні Славоміром Новаком. — повідомив речник міністра-координатора секретних служб Станіслав Жарин в інтерв’ю TVN24.

Крім Славоміра Новака було заарештовано ще двох осіб — Даріуша З., колишнього командира військової частини «GROM» та гданського бізнесмена Яцека П. Справу довелося вирішувати на міжнародному рівні як польською центральною владою, так і українським НАБУ, — сказав Жарин.

Прес-служба НАБУ повідомляє, що Національне антикорупційне бюро та Спеціалізована антикорупційна прокуратура спільно з антикорупційними органами Польщі проводять обшуки в офісах Укравтодору після того, як з підозрою в корупції затримали колишнього керівника цього підприємства Славоміра Новака.

Обшуки проводять у Києві, Львові, а також на території Польщі в межах спільного розслідування діяльності злочинної організації у сфері дорожнього господарства.

«Слідчі дії здійснюють силами міжнародної слідчої групи в офісах Укравтодору, компаній-учасниць тендерів державної агенції, а також за місцем проживання колишніх посадовців державної агенції та громадян Польщі — ймовірних учасників злочинної організації», — йдеться у повідомленні.

 В Україну Новак потрапив набагато пізніше за інших менеджерів-іноземців, які почали очолювати українські відомства з 2014 року. А після відставки його співвітчизника і колишнього колеги Войцеха Балчуна з посади голови «Укрзалізниці» Новак фактично залишився останнім із так званих «варягів» на чолі українських державних відомств. При цьому, на відміну від того ж Балчуна, робота Новака майже не супроводжувалась скандалами та спротивом з боку українських високопосадовців. Наприклад, коли голові «Укравтодору» дорікнули за 900-відсоткову надбавку до заробітної плати, на захист польського менеджера виступив міністр інфраструктури Володимир Омелян, пояснивши такі витрати «запобіганням корупції».

В часи своєї роботи в Укравтодорі Новак у розмові із DW пояснював своє вдале вживання в український політичний ландшафт розумінням українського менталітету, який, на його думку, є дуже близьким до польського, та вмінням зберігати здорову дистанцію від політиків, співпрацюючи, а не змагаючись із ними. Він визнавав, що не зміг би працювати на своїй посаді без підтримки тодішнього президента Петра Порошенка, прем’єра Володимира Гройсмана та міністра інфраструктури Володимира Омеляна, але наголошував на тому, що попри це залишив за собою право сказати політикам «ні», коли це є необхідним. «Якщо в мене такої можливості не буде, я буду змушений піти», — сказав в інтерв’ю  Новак.