Шантаж «температурними» коефіцієнтами

Як споживачам протистояти свавіллю облгазів?

Епопея з нарахуваннями так званих температурних газових коефіцієнтів отримала новий поворот. Тепер споживачам виставляють сумнівні борги заднім числом — аж із 2015 року. Але дописують їх лише клієнтам, які вирішили змінити постачальника газу.

Нагадаємо, що справа «температурних» коефіцієнтів є топ-темою в житлово-комунальній сфері з 2018 року й уже встигла дійти до Верховного Суду. 22 вересня цього року Велика Палата Верховного Суду розгляне справу, щоб суди України однаково застосовували норми права в справах про газові коефіцієнти.

Почалося все з фізики: залежно від сезону газ змінює об’єм — стискається чи розширюється. Ця фізична особливість врахована незалежним регулятором — Національною комісією, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) у тарифі облгазів. Проте з 2018 року облгази скаржаться, що їх тариф на доставку газу занадто низький і множать показники лічильників українців на «температурні» коефіцієнти.

Проти такої практики виступають і регулятор, і споживачі. «Стискання газу» вже закладено в тариф, тому побутові споживачі мають сплачувати суто по лічильнику. Саме це нині доводять у судах проти облгазів.

А тим часом до інформаційно-консультаційного центру ГазПравда надходить усе більше повідомлень про нарахування «температурних» коефіцієнтів саме під час зміни постачальника.

Показово, що людям виставляють борг заднім числом, з 2015 року, хоча саму кампанію з застосування коефіцієнтів облгази почали лише з осені 2018 року.

У разі зміни постачальника, споживачам намагаються додати ще 3 роки заборгованості, яка не була зазначена в попередніх рахунках. При цьому людям погрожують відключенням газопостачання в разі несплати цього боргу.

Такі випадки частішають, констатують у «Газопостачальній компанії «Нафтогаз України». Клієнти, які перейшли до компанії після старту ринку газу, говорять про справжній шантаж з боку облгазів.

Наприклад, у Полтаві газовики завітали до споживача з несподіваною перевіркою. Пояснили: прийшли, бо клієнт змінив постачальника газу. В підсумку знайшлися «претензії» до лічильника газу, який раніше ставили ці ж самі газовики. Людині поставили ультиматум: або вона повертається назад до їхнього газзбуту, або доведеться вирішувати проблеми з лічильником. Зрештою, прилад забрали.

«Ми вже поінформували НКРЕКП про такі випадки. Сподіваюся, що регулятор оперативно відреагує. Бо такі дії — явно за межами конкуренції, — наголосив директор «Газопостачальної компанії «Нафтогаз України» Максим РАБІНОВИЧ. — Людям фактично намалювали неіснуючі борги».

Регулятор наголошує: споживачі мають бути захищеними. Водночас додають: скарг на дії постачальників вистачає.

«Ми розглядаємо дуже багато скарг і звернень споживачів, які пов’язані з нарахуваннями за спожитий природний газ, зі звіркою показань лічильника, з перевіркою платіжок, які виставляють постачальники — правильно чи неправильно виставили рахунки. Ми, як регулятор, будемо контролювати, і нам також дуже цікаво поспостерігати, як будуть поводитись учасники ринку і постачальники», — заявила членкиня НКРЕКП Оксана Кривенко під час вебінару «Запуск роздрібного ринку газу: чого очікувати споживачам?».

Та випадків шантажу з боку газзбутів і облгазів усе більшає. Щоб захиститися від свавілля, фахівці радять фіксувати порушення та надсилати претензії та скарги до постачальників, уповноважених державних органів та суду.

«Якщо ви отримали фінальний рахунок від попереднього постачальника і побачили там суми, яких не було раніше, негайно зверніться до контакт-центру експостачальника газу телефоном або електронною поштою. Необхідно отримати роз’яснення: за що саме та за який період вам нараховано борг. Сплатіть лише ту суму, з якою погоджуєтеся. Далі треба надіслати до постачальника газу претензію щодо незаконності зазначених нарахувань з вимогою здійснення перерахунку, — рекомендує координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм громадянської мережі «Опора» Тетяна БОЙКО. — Якщо постачальник не вирішить проблему і не здійснить перерахунок, слід надсилати скарги до НКРЕКП та Держпродспоживслужби. Насамкінець, свої права можна захистити в суді».

Зразки відповідних заяв можна знайти на сайті інформаційно-консультаційного центру ГазПравда.

Фахівці наголошують: будь-які перепони при зміні постачальника газу порушують права споживачів. Адже з запуском ринку газу люди мають можливість вільно обирати собі газопостачальну компанію.

«Споживач може змінювати собі постачальника газу так само часто, як він купує хліб у різних магазинах — хоч щодня. Але розрахунковий період — місяць, тому хоч щомісяця змінюйте постачальника, якщо бачите десь вигідніші пропозиції, це нічим не обмежено», — наголошує Оксана Кривенко.

Отже, компанії змушені конкурувати за споживачів ціною та якістю послуг. У цьому           — головна суть реформи. І антиконкурентні дії деяких газзбутів і облгазів її спотворюють.