П’ять антикризових інструментів

Які запровадили у Вінниці для підтримки малого та середнього бізнесу в період карантину

У кожному місті по-різному борються із коронавірусом, новими викликами і наслідками пандемії. Більшість «перекривають дірки» точково: виникла проблема — ліквідували. Вінниця вирішила підійти до карантинної кризи комплексно і розробила програму «Вінничани важливі», яку ухвалили ще у травні. Вона передбачає низку заходів з підтримки містян одразу за трьома напрямками: охорона здоров’я, соціальний захист та економіка. Завдяки програмі 9,3 тисячі малозабезпечених вінничан отримують щомісячну муніципальну доплату в розмірі 300 гривень, лікарні мають фінансову «подушку» в підготовці до другої хвилі поширення коронавірусної інфекції, а підприємці — одержали люфт для виходу із кризи у вигляді пільг та компенсацій. Такий комплексний підхід уже отримав схвальний відгук від вітчизняних експертів, відзначає в.о. директора департаменту економіки та інвестицій Вінницької міської ради Максим МАРТЬЯНОВ. Каже, що наразі антикризову програму напрацювали і реалізовують лише у Вінниці та Львові. І запевняє, що такий системний підхід уже приніс перші економічні результати — попри втрати в міському бюджеті, вдалось вчасно відреагувати на кризові тенденції в економіці та підтримати ринок праці. Далі пряма мова.

ІНСТРУМЕНТ ПЕРШИЙ: НУЛЬОВА СТАВКА З ЄДИНОГО ПОДАТКУ

— Перший економічний блок складається із системи пільг та компенсацій підприємців, які постраждали від коронавірусу, а саме запровадження нульової ставки для першої та другої групи платників єдиного податку на два місяці          — квітень-травень, — розповідає Максим Мартьянов. — Цю пільгу податкова надає автоматично. Якщо підприємець вже здійснив оплату цього податку, то йому ці кошти будуть зараховані за наступний період. Враховуючи те, що на території Вінницької ОТГ платниками єдиного податку є 2553 підприємці І групи і 7550 — ІІ групи, тобто 10 тисяч ФОПів, то загальна сума наданих пільг становить 16 млн грн.

Однак варто зізнатися, що наразі ми отримуємо звернення від підприємців, які пов’язані з тим, що податкова адмініструє податки і збори в автоматичному режимі. Через використання специфічного програмного забезпечення, до якого на момент запровадження антикризової програми не були внесені зміни, маємо певні затримки із перерахуванням платежів по єдиному податку. Ці недоліки виправляються у, так би мовити, ручному режимі. І відшкодування приходять, перекриваючи податок на наступні місяці.

ІНСТРУМЕНТ ДРУГИЙ: БЕЗ ПЛАТИ ЗА ЗЕМЛЮ ТА ПОДАТКУ НА НЕРУХОМІСТЬ

— У рамках програми підприємці отримали звільнення від плати за землю на 1 місяць, а саме за березень, коли бізнесу було найважче. Цією пільгою скористалися 2082 землекористувачі чи землевласники і заощадили свої кошти. Розмір пільги становив 21 млн грн, які не надійшли до міського бюджету внаслідок нульової ставки за оренду землі. Також підприємці були звільнені від сплати податку на нерухоме майно. Його не сплатили більше тисячі підприємців і загальна сума пільги становила 4,3 млн грн.

ІНСТРУМЕНТ ТРЕТІЙ: БЕЗКОШТОВНА ОРЕНДА КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА

— Оскільки в березні ми зняли оподаткування за землю і нерухомість, то очевидно, що треба було запроваджувати пільги і для тих підприємців, які користуються комунальним майном. Щоправда, за іншими правилами. Щоб отримати звільнення від сплати оренди за майно, яке перебуває в комунальній власності міської ради, чи плати за землю на умовах земельного сервітуту, підприємці мали зібрати і подати до міської ради пакет документів. Вони підтверджують, що протягом активної фази карантину з об’єктивних причин не мали змоги працювати. Ці документи розглядала тимчасова комісія з числа представників профільних департаментів міськради. У разі погодження підприємець отримував звільнення від сплати за відповідними платежами.

Упродовж карантинного періоду на розгляд комісією погоджено 35 заяв. Загальна сума пільги на сьогодні вже склала 980 тисяч грн. Її отримали передусім власники закладів сфери послуг та громадського харчування. Щодо звільнення від сплати за договорами про земельний сервітут, то позитивну відповідь отримали 33 підприємці. Сума пільги становила понад 160 тисяч грн. Три заявники отримали відмову. На наступну сесію міськради підготували рішення, відповідно до якого ще 34 підприємці отримають звільнення від сплати за договорами про встановлення земельного сервітуту на загальну суму майже 100 тисяч грн. Відповідно діє аналогічний принцип: якщо орендар вже здійснив оплату за квітень-травень, але отримав погодження комісії на пільгу, то ці кошти будуть зараховані на наступний період.

ІНСТРУМЕНТ ЧЕТВЕРТИЙ: КОМПЕНСАЦІЯ ЗА ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

— Крім цього, ми запровадили абсолютно новий механізм, який не має аналогів в Україні, це компенсація роботодавцям за створення нових робочих місць. Станом на 31 березня ми провели аудит і зафіксували кількість зайнятих вінничан на підприємствах міста. Якщо організація має бажання взяти участь у процедурі, вона звертається у міську раду із заявою. Ми формуємо запит на податкову, щоб підтвердити факт створення робочих місць на цьому підприємстві. Якщо кількість новостворених робочих місць підтверджується, то підприємство отримує компенсацію.

Важливі дві умови: новий працівник повинен мати офіційне працевлаштування і отримувати зарплату не нижче мінімального рівня. Тоді його роботодавець отримає 1073 грн за кожного працевлаштованого. Це можуть бути і сезонні, і постійні працівники, для нас головне, щоб вони були прийняті в штат відповідно до розпорядку підприємства і українського законодавства. На сьогодні звернення на отримання цієї пільги подали вже 11 підприємств, вони створили 25 робочих місць. Хоча статистика свідчить, що насправді за карантин у Вінниці було працевлаштовано більша кількість осіб. З певних причин не всі підприємства подать завдяки на цю пільги. Але час ще є і подавати документи на отримання пільги за працевлаштування можна до кінця року. Саме на стільки розрахована програма, хоча, можливо, ми будемо вносити пропозиції на її пролонгацію на 2021 рік.

ІНСТРУМЕНТ П’ЯТИЙ: ВІДШКОДУВАННЯ ВІДСОТКОВОЇ СТАВКИ ПО КРЕДИТУ

— Важливим антикризовим інструментом стали зміни до порядку компенсації відсотків за кредитами. Якщо раніше підприємці мали можливість отримати компенсацію відсоткової ставки з міського бюджету відповідно до величини приросту податкових платежів у визначеному кварталі порівняно з аналогічним кварталом минулого року, то через карантин ми внесли зміни у ці умови. Адже зрозуміло, що через кризу приросту податкових надходжень не буде. Відтак запропонували тимчасовий механізм. Він передбачає, що тепер компенсації залежать не від приросту надходжень, а від фактичного обсягу надходжень податків з цього підприємства у поточному році. Обсяг компенсації складає 50% від податкових надходжень, але не більше фактичного обсягу сплачених відсотків за користування кредитом у звітному кварталі. Іншими словами, підприємство подає бізнес-план нашим банкам-партнерам, де фіксує, який напрямок бізнесу хоче розвивати. Якщо банк узгоджує кредитування, він передає документи у міську раду, і ми здійснюємо компенсацію. За деякими кредитними договорами відсоток компенсації може складати до 100%. Тобто деякі підприємства можуть отримати безвідсотковий кредит, виплачують лише тіло кредиту.

«УСІ ІНСТРУМЕНТИ ДІЄВІ, ЯКЩО ЇХ ЗАСТОСОВУВАТИ У КОМПЛЕКСІ»

— Багато міст у період карантинних обмежень запроваджували пільги для суб’єктів господарювання, саме у частині сплати єдиного податку. Також підтримували місцевих виробників через промоцію, організацію заходів. Ми зміксували досвід інших і наклали його на власну проблематику. Таким чином отримали власну антикризову програму. Адже усі ці інструменти дієві, якщо їх застосовувати у комплексі. Це помітили. Так, нещодавно у нас був онлайн семінар за програмою USAID і під час дискусії експерти відзначили, що лише у Вінниці та Львові є затверджені антикризові програмі, як такі. У інших містах наявні лише окремі інструменти підтримки бізнесу, тобто точкові, які працюють на вирішення конкретної проблеми, а не системного подолання кризи. А бізнес, особливо малий, потребує зараз суттєвої підтримки. Ми не помічаємо відкату назад, радше — затишшя, вичікування. Підприємці не до кінця розуміють, якою буде ситуація до кінця року, чи буде нова хвиля обмежень у вересні та жовтні.

Великий бізнес був змушений затягнути паски. Йому вже довелося скоротити частину робітників. За статистикою, на кінець першого кварталу 2020 року на 1700 осіб зменшилася середня облікова чисельність штатних працівників. Певна частина пішла на те, щоб заморозили заробітну плату на рівні кінця 2019 року, оптимізувати виробництво, відмовитися від нових інвестицій. Тобто є певне вичікування і наше завдання створити для бізнесу надійне плече, що дозволить йому перечекати і знову стати на ноги.