МЕНЮ

Посткарантин

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
30 червня, 2020 - 19:51
Бізнесмени — про свій досвід прийняття антикризових рішень та прогнози щодо економіки країни на найближчий час

Кількість захворювань на Covid-19 в Україні продовжує рости. На Банковій думають про повернення до карантину суворого режиму. Втім, мерії на місцях проти. Кажуть, змусити людей зачинитися по-домівках практично нереально. Та й не потрібно. Адже в такий спосіб Україна лише відтягне пік захворюваності на вересень — старт нового навчального року. Про це йшлося на селекторній нараді з Президентом, яка відбулася цими вихідними.

Тим часом кінотеатри, ресторани, спортклуби і салони краси поступово повертаються до роботи. Відновлюють роботу в звичному режимі й великі компанії.

68% бізнесу вже повністю або частково повернулися до роботи в офісі. Такими є результати експрес-опитування бізнесу під час зустрічі підприємців Європейської Бізнес Асоціації Business Outlook: Crisis Management Lessons, яка відбулась 25 червня — рівно за 33 дні після того, коли в Україні розпочався другий етап послаблення обмежувальних заходів, введених для протидії поширенню коронавірусу. Під час зустрічі керівники компаній — членів ЕВА розповіли про свій досвід прийняття антикризових рішень та поділилися прогнозами щодо економіки країни на найближчий час.

ТОМАШ ФІАЛА:

«УКРАЇНА ВИЙДЕ З ЦІЄЇ ТУРБУЛЕНТНОЇ СИТУАЦІЇ З МЕНШИМИ ЕКОНОМІЧНИМИ ВТРАТАМИ, АНІЖ ЦЕ БУЛО ПІД ЧАС ПОПЕРЕДНІХ КРИЗ»

Томаш Фіала, генеральний директор Dragon Capital, Президент ЕВА вважає, що завдяки зваженій фіскальній та монетарній політиці Україна вийде з цієї турбулентної ситуації з меншими економічними втратами, аніж це було під час попередніх криз. Так, падіння ВВП у 2020 році очікується близько 7%, у той час як за попередніх двох криз падіння економіки сягало 15—16%. Також наразі спостерігається профіцит поточного рахунку платіжного балансу, адже імпорт скоротився на 30%, а експорт лише на 6% завдяки великій частці сільськогосподарського експорту. Загалом, прогнози компанії щодо економіки України помірно оптимістичні. Очікується, що 2021-го ВВП країни зросте на 4%. Водночас задля збереження позитивної динаміки необхідно підтримувати незалежну політику НБУ, встановити прозорі процедури щодо приватизації державних підприємств та забезпечити політичну стабільність. Водночас задля збереження позитивної динаміки необхідно підтримувати незалежну політику НБУ, встановити прозорі процедури щодо приватизації державних підприємств, забезпечити політичну стабільність та залишитися в програмі МВФ.

ЙОСТА ЛЮНГМАН:

«УКРАЇНА ПОВЕРНЕТЬСЯ ДО ДОКАРАНТИННОГО РІВНЯ РОЗВИТКУ ЛИШЕ У 2024»

Постійний представник України в МВФ Йоста Люнгман зазначив, що наступного року економічна ситуація частково покращиться, однак, навіть наприкінці 2021 року рівень ВВП буде приблизно на 6% нижчим, аніж у 2019. За попередніми оцінками, Україна повернеться до докарантинного рівня розвитку лише у 2024. Також пан Люнгман перелічив головні пріоритети в програмах співпраці України з МВФ. Серед довгострокових цілей — боротьба з корупцією, реформування інституцій органів стягнення — Податкової та Митної служб (зокрема, шляхом створення єдиних юросіб), впровадження судової реформи, сприяння приватизаційному процесу, розвиток фінансового сектору. Важливо поєднати ефективні короткотермінові заходи, спрямовані на швидке відновлення економіки, зі збереженням структурних реформ, що триватимуть протягом тривалішого часу. Також очікується, що Україна відновить податково-бюджетну консолідацію, яка вже найближчим часом дасть можливість упорядкувати державні фінанси після спричиненого кризою шоку.

ОЛЕКСАНДР ПИСАРУК:

«БАНКІВСЬКА СИСТЕМА БУЛА ГОТОВА ДО ЦІЄЇ КРИЗИ КРАЩЕ, НІЖ У МИНУЛІ РОКИ, ЗАВДЯКИ... НБУ»

Олександр Писарук, голова правління «Райффайзен Банк Аваль», погодився, що банківська система була готова до цієї кризи краще, ніж у минулі роки, завдяки політиці НБУ щодо забезпечення фінансової стабільності. Перед кризою всі великі банки активно впроваджували онлайн-канали обслуговування клієнтів, тому, з початком карантину змогли швидко перейти в дистанційний режим роботи. Так, «Райффайзен Банк Аваль» було потрібно лише два тижні, щоб організувати віддалену роботу для 7,5 тисячі працівників. На думку пана Писарука, нова реальність вимагає від компаній ефективного поєднання онлайн— та офлайн-режимів роботи та перегляду моделей дистрибуції. Наразі банк запровадив 4-етапний вихід компанії з карантину. Планується, що не більше ніж 60% працівників повернуться до офісу. Було також зазначено, що серед корпоративних клієнтів банку не очікується суттєвого збільшення кількості банкрутств, однак ситуація може змінитися восени після закінчення термінів кредитних канікул.

АНДРІЙ ГОРОХОВ:

«НА ВСІХ РИНКАХ, ДЕ МИ РЕАЛІЗУЄМО НАШУ ПРОДУКЦІЮ, МИ СПОСТЕРІГАЄМО ЗНИЖЕННЯ ПОПИТУ»

Андрій Горохов, генеральний директор UMG Investments, розповів про ситуацію в різних напрямах діяльності своєї інвесткомпанії, яка представлена 11 компаніями в усіх ключових індустріях та експортує продукцію на понад 40 ринків по світу.  «Так, зменшення прибутків торкнулося всіх галузей, однак аграрний сектор зможе вже цього року відновитися до докризових показників. Індустрія добрив скоротилася на 30—40% у грошовому виразі, металургійна промисловість — на 10%, залізнична логістика — на 50%. Особливе занепокоєння викликає енергетична галузь, адже кризові явища в ній продовжуються після виникнення нової ідеї щодо підвищення тарифів Укренерго в 4 рази, що може негативно вплинути на інші сфери економіки. Iнфраструктурнi проєкти уряду зараз виглядають добре, на 2020 рік на будівництво доріг заплановано понад 3 млрд доларів. Водночас через невизначеність ситуації європейські ринки не готові у великій кількості імпортувати українську продукцію. На всіх ринках, де ми реалізуємо нашу продукцію, ми спостерігаємо зниження попиту. Отже, в нашому портфелі є деякі компанії, які навіть покращують свої показники, але в середньому «падіння» с приблизно 20%. Можу сказати, що  ми очікували гіршого, наразі ситуація контрольована», — зазначив Горохов.

ВАСИЛЬ БОВДІЛОВ:

«КОМПАНІЯ ВИТРАТИЛА НА БЛАГОДІЙНІСТЬ ТРИ МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ»

 За словами Василя Бовділова, генерального директора Unilever Україна, ситуація на ринку побутової хімії теж є неоднозначною. Протягом карантину зріс попит на санітайзери, товари для гігієни рук та прибирання.  Значного удару криза завдала косметичній галузі. Водночас компанія змогла швидко адаптуватися до дистанційного режиму роботи, надаючи активну підтримку своїм працівникам під час кризи. Також Unilever Україна допомагала лікарням та брала участь у великій кількості соціальних ініціатив, зокрема з ЮНІСЕФ та Міністерством освіти. Загалом, компанія витратила на благодійність три мільйони гривень.

ДМИТРО ШОЛОМКО:

«ОБСЯГ ОНЛАЙН-ПРОДАЖІВ ЗРІС НА 270%»

На думку Дмитра Шоломка, генерального директора Google Україна, нинішня криза надала поштовх розвитку електронної комерції в країні. Так, за останні три місяці обсяг онлайн-продажів зріс на 270%. Крім  e-commerce, подальшого розвитку набуде сфера автоматизації та електронних послуг. Водночас споживчі настрої українців протягом карантину активно змінювались і адаптація продовжується.