МЕНЮ

«МАСАНДРА»: поворот в Азію. І в азіатчину

Микола СЕМЕНА
20 травня, 2020 - 10:46
Як елітний виробник винопродукції в Україні перетворився на пересічне підприємство, яке випускає «спеціальне вино» в окупованому Криму

Днями пресслужба кримського ПАО «Масандра» (окупаційна назва ГУП ПАО «Массандра») повідомила, що за підсумками минулого року випущено 20 мільйонів пляшок вина. Підприємство також пишається своїм експортом. За минулий рік експортовано рекордні 650 тисяч пляшок, а за перший квартал цього року 170 тисяч. «Масандра», крім забезпечення регіонів Росії, експортує вина в Білорусь, Казахстан, у так звані ЛНР і ДНР, але левова частка вина йде в Китай. Наприклад, через пандемію коронавірусу постачання вина туди були зупинені, але зараз вони знову відновлені. Гендиректор «Масандри» Яніна Павленко врдночас бідкається, що в нинішньому році через пандемію буде зірвано програму винного туризму. Щорічно виноробні підприємства Криму приймали до 115 тисяч мандрівників, а цього року з березня прийом їх припинено...

ШЛЯХ ЯНІНИ ПАВЛЕНКО

Нинішній гендиректор «Масандри» Яніна Павленко народилася в місті Вижниця Чернівецької області. Закінчила Херсонський державний технічний університет, а також Національну академію державного управління в Україні. В 2014 році вона очолювала ЗШВ «Новий світ» під Судаком, була одним із прогресивних керівників промисловості, депутатом Верховної Ради АРК, членом постійної комісії з економічної, бюджетно-фінансової та інвестиційної політики.

У лютому 2014 року якраз перед силовим захопленням органів влади російським спецназом Яніна Павленко, як депутат, опублікувала відкритий лист до спікера парламенту Владіміра Константінова, в якому переконувала його не приймати рішення про призначення «референдуму» і не розколювати кримське суспільство. Але коли анексія відбулася, Яніна Павленко раптом стала патріотом Росії, хоч справи підприємства були гірше нікуди. Продажі вин «Новий світ» впали на 90%, і навіть сувенірний винний набір «Крим — Росія» ніхто не купував. Але директор швидко зрадила і свій колектив, покинула кризове підприємство і прийняла «приз» за політичну переорієнтацію. Кримська влада порушила кримінальну справу проти керівництва держпідприємства «Масандра», примусила директора Миколу Бойка покинути і посаду, і Крим, а Яніну Павленко призначила гендиректором найбільшого виноробного підприємства в Криму. Глава Криму Сергій Аксьонов призначив її своїм радником.

При цьому на заводі «Новий світ» Яніна Павленко залишила недобру пам’ять. До її приходу на пост директора завод випускав продукцію виключно за розробленою ще князем Голіциним класичною технологією та з тих же сортів винограду, які росли винятково в Криму, чим завод пишався, і ставалося, що певні партії цієї продукції можна було експортувати навітьу Німеччину. Це була унікальна, а не масова продукція. Яніна Павленко ж зробила ставку на збільшення випуску продукції та розширення асортименту. Виноматеріали стали закупляти не тільки в Криму, привозили і виноград з Миколаївської області, а пізніше з Темрюкського району Краснодарського краю. Крім традиційного шампанського, витриманого 4 роки, на заводі стали виробляти вино «Новосветское» з витримкою всього дев’ять місяців. Зрозуміло, що попитом таке «фейкове шампанське» не користувалося. Це пошкодило іміджу заводу як виробника високоякісної продукції.

І тут у кримському виноробстві почалася справжня азіатчина. Шлях кримським винам у Європу виявися закритим, почасти через невідповідність їх стандартам, почасти через відверто низьку якість при бравурній рекламі, почасти через ігнорування Кримом авторських прав на продукцію виноробства. Але з іншого боку і Росія, незважаючи на свій безмежний алкогольний ринок, стала брати кримське вино не як вино, а як «винні напої», що знижувало їх ціну.

Треба було переорієнтувати все кримське виноробство на нові умови. Доводити російським владцям якість кримського вина Яніна Павленко бралася різними способами. Створили і презентували «Кримське бюро винограду і вина», в якому сконцентрували понад 30 виноробних господарств різного штибу. Сувенірний набір вина, оформлений у кольорах російського прапора відправили всім російським можновладцям, у тому числі в Кремль, Володимиру Путіну. 

Дійшло до того, що заради реклами та отримання поступок від російських чиновників Яніна Павленко під час відвідин Криму «пригостила» Володимира Путіна і Сільвіо Берлусконі пляшкою хересу вартістю 2 мільйони гривень (6 мільйонів рублів) з історичної колекції «Масандри».

«СПЕЦІАЛЬНЕ ВИНО»

З червня 2019 року Євросоюз в спеціальному комюніке заявив, що на його територію буде дозволено доступ лише тим товарам, які отримають сертифікати від України. Але Яніна Павленко почала рекламну кампанію «Росію чекає виноробний бум», при якому заявила, що головним ринком для кримських вин є Росія.  А депутат Держдуми Ігор Зотов звернувся до «глави Криму» Сергія Аксьонова з проханням створити в уряді держкомітет з виноградарства і виноробства і призначити його керівником... Жерара Депардьє, «символа широты русской души». Незадовго перед цим йому видали російський паспорт і надали квартиру десь на виселках, куди кіношний француз не поїхав. Не з’явився він і в Криму, бо місцеві чиновники, мабуть, оцінили фантастичність такого проєкту і ніякого департаменту не створили. Таким чином кримські вина від цієї метушні не стали ні якіснішими, ні законнішими. Ї їх не побільшало, бо без російських сертифікатів їх не брали і в Росії.

А річ у тім, що навіть в Росії в процесі кріплення до вина додавали виноградний спирт, а в Криму для цього використовували етиловий. І щоб кримське вино стало відповідати російським стандартам, Держдума навіть внесла поправки в закон про вино. Після цього, щоб не порушувати міжнародних стандартів, у Росії все ж пішли Криму на поступки і вино, закріплене не виноградним, а етиловим спиртом, віднині називають не  «винними напоями», а «спеціальне вино».

Зіткнулися також із відсутністю пляшок, адже досі Крим використовував склотару, яка виготовлялась в Україні. З’явились кілька прожектів будівництва в Криму склотарного заводу, але вони так і не реалізовані. А потужностей склотарного заводу в Абрау-Дюрсо не вистачає для самих росіян.

Крім всього російська держава, не як Україна, звикла наживатись на п’яницях, тому акцизний збір в Україні ствновив 0,03 рублі за літр спирту, а в Росії — 8 рублів, а в окремих випадках 8,58 рублів за літр безводного етилового спирту, що значно підвищувало ціну на вина і робило їх неконкурентоспроможними. Російський ринок  переповнений низькопробними підробками і сурогатом вина. І це не дивно. В Україні давно вже діяв закон про вино, а в Росії його на той час не було, і вся галузь перебувала під ручним керуванням.

ПЕРІОДИЧНІ СКАНДАЛИ

Далі Яніна Павленко показала, що вона турбується зовсім не про російських споживачів, а про свою кишеню. Вона розпочала не активну конкуренцію з іноземними виноробами і імпортною продукцією, а заявила про необхідність законодавчого витіснення імпортерів з російського ринку.  Якщо до того в рік Росія продавала 980 мільйонів пляшок вина, і 450 мільйонів з них були імпортного виробництва, то Яніна Павленко розцінила це як «забагато». Відтепер, якщо хтось з росіян надавав перевагу грузинським, французьким, італійським, німецьким чи іспанським винам, то тепер їх у нього забрали, а примусили пити кримське вино, хай навіть і не досконале, хай навіть воно і не вино, а тільки «спеціальне вино». 

Тим більше, що періодично колективи «Масандри» стикалися з скандалами. Так, в 2017 році, коли стало відомо, що управління справами Президента Росії, якому підпорядкована «Масандра», має намір приєднати до нього ще й Севастопольський винзавод, це викликало незадоволення в трудових колективах. Працівники філії з Алушти написали колективного листа на ім’я начальника управління, де вказувалося на несправедливість в зарплатах, коли виноградарі отримують по 5-6 тисяч рублів в місяць, робітники цехів до 10 тисяч в місяць, а керівний персонал об’єднання до 200 тисяч. Перевірка, як писав тоді сайт «Примечания», показала, що в об’єднанні недосконала агротехніка, низька механізація праці, незадовільна її оплата через що відбуваються масові звільнення спеціалістів,  недостатні темпи росту виробництва і продажів готової продукції. 

Виявилось, що традиційні десертні і міцні вина «Масандри» не користуються популярністю на ринку, бо там панує попит на сухі та напівсолодкі вина. В той же час сухі вина «Масандра» випускати не може, бо кліматичні умови Криму не дають для цього можливості, сорти винограду для них виходять у Криму маловрожайними і нерентабельними.

Зрозумівши невдоволення начальства своєю роботою, Яніна Павленко зробила вигляд, що подає у відставку. Кілька днів просиділа на лікарняному, але, очевидно, кримські покровителі замовили за неї слово, пам’ятаючи віддану службу, і вона забрала заяву.

Разом з тим, виявляється, що продавати вино Китаю — це не таке вже й велике досягнення. Так, за інформацією голови Асоціації «Кубаньвиноградалко» Наталки Чібінєвої, в Китай давно вже продають свою продукцію такі російські підприємства, як «Абрау-Дюрсо»,  «Кубань-Вино», «Фанагорія». А це значить, що кримська «Масандра» під управлянням Яніни Павленко фактично не досягла ніяких успіхів, крім того, що замість елітного виробника винопродукції в Україні, перетворилася на пересічне підприємство, яке випускає або «винні напої», або ж «спеціальне вино» .