«Кращої нагоди не буде»

Україна — за крок до старту ринку газу для населення

У серпні Україна може нарешті запровадити повноцінний ринок газу для населення — із вільним вибором постачальників та конкурентним ціноутворенням. Дотепер спроби запровадити реформу постійно відтерміновували. За останні 3 роки — аж 4 рази!

Однак із 1 серпня держава обіцяє покласти край приватній монополії на газовому ринку і нарешті запровадити конкуренцію.

Вагомий крок на цьому шляху днями зробив уряд, затвердивши результати конкурсу на постачальника «останньої надії» (ПОН). Це компанія, яка постачатиме паливо тим споживачам, які з тих чи інших причин лишилися без постачальника.

«Постачальник «останньої надії» — це страховий механізм, — пояснює заступник начальника департаменту енергоефективності НАК «Нафтогаз України» Олексій Хабатюк. — І він працюватиме лише тоді, коли споживач залишиться без постачальника з вини самого постачальника. Наприклад, через втрату ліцензії, банкрутство, невиконання обов’язків перед Оператором ГТС тощо».

Постачальником «останньої надії» стала Газопостачальна компанія «Нафтогаз України». Вона виграла конкурс, запропонувавши продавати газ узагалі без націнки. Тобто паливо для клієнтів постачальника «останньої надії» не буде дорожчати.

«Ціна постачальника «останньої надії» буде абсолютно ринковою. Ми вважаємо, що клієнт не має страждати, якщо його попередній постачальник став банкротом», — пояснює директор «Газопостачальної компанії «Нафтогаз України» Максим Рабінович.

Затвердження урядом ПОНу — це ключова частина реформи ринку газу, нагадують фахівці.

«Це один із останніх кроків на шляху до відкриття повноцінного ринку газу для населення. Із першого серпня споживачі будуть гарантовано забезпечені газом — у разі проблем у того чи іншого комерційного постачальника паливом людей забезпечить постачальник «останньої надії», — наголошує Максим Рабінович.

Після цього в споживача буде до 60 днів на пошуки нового, постійного постачальника газу на ринкових умовах.

«Двох місяців має бути цілком достатньо, аби споживач міг знайти собі постійного постачальника й перейти до нього», — вважає директор «Газопостачальної компанії «Нафтогаз України».

Тепер для старту ринку лишилося тільки скасувати режим покладання спеціальних обов’язків (ПСО) на Нафтогаз України. Це дозволить компаніям нарешті конкурувати за клієнтів ціною. Постачальники будуть намагатися запропонувати споживачам якомога вигіднішу пропозицію. Тож фахівці сподіваються, що населення від цього тільки виграє. Але важливо не втратити чудову нагоду для запуску ринку.

«Відкладати немає куди. Тим паче зараз — низька ціна на газ. Це дозволить перейти до ринкових цін безболісно. Якщо порівнювати з попередніми роками, коли ціни були в рази вищі, тепер ринкові зміни будуть значно простішими», — заявив під час виступу на Ukrainian Gas Open президент Асоціації «Газові трейдери України» Андрій Мизовець.

Саме тому, за словами Мизовця, зволікати з запровадженням ринку не варто. Натомість державному регулюванню цін і монополії регіональних постачальників має настати кінець. У споживача має бути вибір. «Ринок все розставить на свої місця. Головне — не заважати», — упевнений фахівець.

«Саме споживач має отримати користь від запуску ринку. ПСО неодмінно потрібно скасовувати», — додає й голова правління ETG.UA Володимир Шведкий.

Із тим, що епоха ПСО вже вичерпала себе, згоден і голова Біржового комітету Української енергетичної біржі Олексій Дубовський.

«Відміна ПСО на ринку газу — нагальніша, аніж на ринку електроенергії. Нині — справді вдалий момент. Краще ринок відкривати в сезон з низькими цінами, коли буде час усе протестувати, — наголошує Олексій Дубовський. — Що стосується Української енергетичної біржі, то технологічно ми вже до цього готові».

А поки ПСО ще в силі, газопостачальні компанії намагаються заманити клієнтів сервісом. Володимир Шведкий констатує, що спрощення процедури зміни постачальника поступово дає свої плоди.

«Із 1 липня кількість заявок зросла в рази. Отримуємо по 70—100 заявок на день від фізосіб», — повідомив голова правління ETG.UA.

Щоправда, чинні газзбути, аби не втратити клієнтів, почали хитрувати: ЕІС-коди, потрібні для ідентифікації клієнта, раптово зникли з платіжок. А саме ці коди потрібні для переходу до нового постачальника. Відповідно, щоб змінити компанію, споживач має додатково попрацювати: знайти цей код у старих платіжках чи в особистому електронному кабінеті.

Та навіть такі незручності не стануть на шляху конкуренції, сподіваються експерти. Щойно газопостачальні компанії зможуть змагатися ціною, споживач отримає чудовий вибір акційних пропозицій і бонусів.

«Маємо перейти в конкурентний ринок, щоб кожен постачальник пропонував свої пропозиції. Хто запропонує кращі — той і виграє. Ринок розставить все по місцях», — підсумовує Олексій Хабатюк.