Два переможці одного тендера

Минулого понеділка ввечері в Національному агентстві України з реконструкції та розвитку комітет із проведення закритого тендеру на модернізацію парку літаків компанії "Авіалінії України" врешті прийняв рішення. Вважай, за даних обставин - соломонове: придбати два далекомагістральних літака Boeing-767-200ER та три середньомагістральних літака Airbus-320-200.

Таким чином здійснено спробу знайти компроміс між інтересами, які мають в Україні світові аерокосмічні гіганти - американський концерн "Boeing" та європейський консорціум "Airbus Industrie": якщо перший отримав "гран-прі", то й другий - непоганий "заохочувальний приз".

Звичайно, для авіапарку України така кількість сучасних комфортабельних машин - мізерія, але, як то мовиться, аби пташці кігтик зав'яз: і цей початковий крок потребує створення сервісних центрів, налагодження поставок запчастин, навчання персоналу, врешті - поповнення авіапарку новими "одиницями".

Власне, Україна, за висновками експертів, мало не втратила пріоритети щодо авіаперевезень на власних міжнародних лініях, ледве не поступившись іноземним перевізникам. Адже ця послуга має жорсткі стандарти якості.

За перебирачку Бог дає болячку: ще 5 років тому Україна почала вибирати найліпшого постачальника літаків, причому шальки терезів не раз коливалися: від "Boeing" у 1992-93 рр. - до "Airbus Industrie" у листопаді 1996 р. Саме тоді експерти Мінтрансу у своїх висновках віддали перевагу європейським авіабудівникам завдяки вигіднішим фінансовим умовам їхніх пропозицій. Є підстави вважати, що "незбігання" намірів закупівлі "Ербасів" із позицією оточення Президента України стало однією з причин незабарної відставки тодішнього президента "Авіаліній України" В'ячеслава Ілліна.

Тим часом боротьба за українське небо ставала все драматичнішою. Під час офіційного візиту в Київ канцлера Німеччини Гельмута Коля на DM400 млн. було підписано економічних угод між концерном "Deimler Benz" (головним учасником "Airbus") та українськими партнерами, що мало б стимулювати "правильність вибору". В активі "DB" - реконструкція аеропорту "Бориспіль", одеського морського порту та аеропорту Одеси. Але й "Boeing" не заощаджував на "пряниках": саме завдяки його зусиллям у Південному машинобудівному заводі був запущений цех утилізації ракетного палива, а дніпропетровські ракетобудівники були залучені до участі в проекті "Морський старт", який має забезпечити принаймні збереження української ракетної галузі як такої.

Можливо, вибір між конкурентами не було б здійснено й досі (тендер оголошено 20 січня ц.р.), якби не зростаюча напруга на інвестиційному фронті. Вірогідно, саме нещодавні "розборки" з кількома американськими компаніями (зокрема, з "Моторолою"), котрі не отримали тут тих умов діяльності, на які розраховували, не надто приємні зустрічі членів нашого уряду з послом США в Україні Вільямом Грін Міллером та спеціальним радником президента США Річардом Морнінгстаром плюс злива критичних публікацій у західній пресі на адресу наших владних структур стали тим "батогом", який підстьогнув у прийнятті рішення. І саме тому - переважно на користь американців.