МЕНЮ

Заблокувати агресію

Оксана МИКОЛЮК, «День»
7 серпня, 2019 - 13:02
В Україні створять мобільний додаток, який допоможе підліткам захиститися від кібербулінгу

Як стверджують експерти, якщо в молодших класах цькування дітей дітьми — явище рідкісне, то в середніх і старших класах від нього страждає кожен четвертий-п’ятий учень. При цьому 21% підлітків, за даними досліджень Українського інституту соціальних досліджень імені О. Яременка, страждає саме від кібербулінгу — цькування та агресії в соцмережах. Віртуальні нападники публікують інформацію, яка принижує жертву, відправляють їй повідомлення з погрозами, викладають фотографії і відео зі знущаннями.

Аби протистояти цьому, за підтримки гарячої лінії «Ла Страда-Україна» був запущений соціальний проєкт із протидії кібербулінгу «ДоброPhone: STOP кібербулінг». Суть безоплатного мобільного додатку —  надавати підліткам та їхнім батькам практичні рекомендації як правильно діяти, коли став жертвою цькування в соцмережах.

 «Хоча цькування та знущання були завжди, все ж зараз із комп’ютеризацією вони набувають ширших масштабів та стають усе невловимішими. Основним маркером булінгу є нерівність: за якихось обставин людина має нерівні сили з кривдником, який піддає жертву фізичному чи психологічному насиллю, — каже  Дарина АІТОВА, психологиня, тренерка бізнес-школи для підлітків, аспірантка Національного педагогічного університету імені М. Драгоманова. — І якщо фізичне насилля навряд чи може лишитися непоміченим дорослими, то психологічне не так очевидне і може пройти повз увагу батьків через звичну для підлітків закритість та небалакучість. Сором  і думки «зі мною щось не так», «я сам винен у тому, що відбулося» не дають сил повідомити про це. Адже інші подумають, що я слабкий і сам не можу за себе постояти. Тому так важливе відкрите спілкування з батьками та дорослими із близького оточення, яке формує безпеку і внутрішнє розуміння, що дитина нормальна та має право бути прийнятою. Надважливо розвіювати ілюзію, що той, кого принижують, обов’язково має вади. Треба чітко розуміти, що в іншій групі стосунки можуть скластися інакше, існують також випадки, коли тій самій групі жертва булінгу перестає нею бути через зміну обставин, підлітків, учителів.

За статистикою, на жаль, кожна четверта жертва булінгу за деякий час сама стає кривдником. Адже в ситуації, коли сили були нерівні, підліток може поставити за мету зростити свою силу та так її згодом демонструвати, як колись демонстрували на ньому. Тому важливо вчити дітей навичкам самоаналізу, емоційному інтелекту та емпатії, щоб психіка підлітка могла правильним чином обробити випадок булінгу та в майбутньому не виміщувати  стриману агресію на слабших.

Багатьох жахає, що, крім кривдника, який відрізняється жорстокістю, є свідки, які не протидіють у цій ситуації, а інколи й фільмують це на телефон. У свідків своя історія та наслідки, це так само не проходить непоміченим для психіки такого підлітка.

І хоча одразу взяти і викорінити булінг не вдасться, та мистецтво маленьких кроків буде в нагоді: потрібно йти шляхом просвіти — говорити з дітьми, батьками, педагогами.  Але так, щоб це викликало в підлітків інтерес.  Тому мобільний додаток протидії булінгу може бути корисним інструментом, якщо буде нести просвітницьку функцію: пояснювати, що робити в незрозумілих ситуаціях, коли діяти треба швидко і правильно».