МЕНЮ

Слуга громади

Олена БЕРЕЖНЮК, фото надані Коломацькою ОТГ
2 жовтня, 2019 - 10:25
Чи потрібне ОТГ власне комунальне підприємство і як зробити його ефективним?

Власна сільськогосподарська техніка, новий водогін та навіть рейсовий автобус. Це те, про що ще донедавна селищні ради часто могли лише мріяти. Завдяки децентралізації територіальні громади отримали фінансовий ресурс та можливість розпоряджатися ним на свій розсуд. Щоб зробити життя комфортнішим, хтось вирішив замовляти послуги в приватних підприємств, а хтось захотів створити власне комунальне підприємство.

Звісно, для невеликих територіальних громад це видається ризикованим, адже є ймовірність, що структура не окупиться і лише буде «харчуватися» дотаціями з місцевого бюджету. Ризики завжди існують, та якщо підійти до справи серйозно й усе прорахувати, їх можна уникнути. На прикладі однієї з громад Полтавщини ми розбиралися, як саме функціонує комунальне підприємство в ОТГ та в чому запорука його успішної роботи.

ГРОШІ — В ГРОМАДІ

Комунальне підприємство дає змогу громаді стати більш самостійною та ефективною. Головна його перевага над можливістю купувати послуги в приватних компаній — усі гроші залишаються всередині громади. Голова Коломацької об’єднаної територіальної громади Євген ПОЧЕКУН каже: «Успіх комунального підприємства залежить від багатьох чинників. Головним замовником робіт є виконавчий комітет. У нас це більше 60%. Якщо в сільської ради є кошти на роботи — комунальне підприємство буде працювати. Звісно, ми можемо замовити послугу якомусь ФОПу, наприклад, з Полтави. Але навіщо нам це, якщо і податок він теж заплатить у бюджет Полтави? Якщо ми робимо замовлення нашому КП, вони не лише надають нам послугу, а й утримують себе, платять заробітну плату, а податок іде в наш бюджет».

До Коломацької ОТГ входять п’ять сіл, разом вони налічують понад дві тисячи мешканців. Створили громаду в квітні 2018-го, а вже в серпні заснували КП «Коломак». «Ми надаємо послуги різноробочих, — розповідає директор комунального підприємства Степан ЗАПЕКА. — В наших селах є самотні старші люди, які не мають дітей чи онуків. Їм також потрібно щось покосити, підпиляти чи загребти, тому вони користуються нашими послугами. Підприємство оснащене бензокосами та бензопилами. Надаємо також послуги електрика: він замінює пробки, розетки, навіть робить підключення до опори. Є в нас і трактор для культивації, пахання землі, перевезення вантажу, навантажування. До слова, нині, в період збору врожаю, він найбільш затребуваний. Також трапляється, що прорвало кран, треба щось замінити, підключитися до водогону — для цього в нас є сантехніки. До речі, в нас зараз споруджують нові водогони, які будуть належати до нашого КП».

Одна з найбільших проблем для сіл — вивіз сміття. Довгий час його утилізацією були зайняті самі селяни: хто спалював, хто вивозив на імпровізовані звалища, а хто й ще гірше — залишав у лісі чи скидав у річку. Але зі створенням ОТГ проблему перестали ігнорувати і почали організовувати вивіз відходів. Такі послуги в Коломацькій ОТГ поки замовляють, розповідає Євген Почекун, але планують уже наступного року придбати сміттєвози, щоб працювати повністю автономно. Чоловік зізнається, що роздумують навіть про сортування сміття.

ПРОЩАННЯ З ПЕРЕВІЗНИКАМИ

Ще одна важлива зміна в житті громади — власний автобус, яким можна дістатися до обласного центру. «В усіх регіонах є проблеми з пасажирськими перевезеннями, — каже Євген Почекун. — У нашому випадку було проблемним сполучення з Полтавою. Селяни постійно скаржилися на перевізників, тому ми вирішили купити автобус для комунального підприємства. Зупинили свій вибір на ЗАЗ «Іван». Обійшовся він у 1,4 млн грн. Ми його пофарбували та подали на конкурс перевезень. Звісно, що такий автобус виграв без проблем, адже він новий і сучасний, на відміну від «газелей» та «рут», які їздять на маршрутах. Колишні перевізники, зрозуміло, не задоволені, але, коли в нас були скарги на їхню роботу, вони на них ніяк не реагували. Тому наше рішення цілком закономірне».

Завдяки власному транспорту розв’язали проблему і з пільговими перевезеннями, розповідає Євген. Раніше кошти за перевезення пільговиків селищна рада нараховувала приватному перевізнику, але керівники сіл отримували скарги на те, що пільговий проїзд дістається не усім. Нині ж із власним перевізником ситуацію контролюють.

Днями придбали і новий мікроавтобус, який матиме одразу кілька функцій, розповідає Євген Почекун. «По-перше, він дозволить підстрахувати рейсовий автобус у разі планового чи позапланового техогляду. Також плануємо використовувати його, щоб возити дітей на спортивні змагання та екскурсії. Його тільки зареєстрували, а вже замовлення розписані на тиждень уперед».

Щоправда, в КП зізнаються, що запроваджувати такі ініціативи не просто. «Державна машина дуже затягує час, — скаржиться директор КП «Коломак» Степан Запека. — Наприклад, ми довго робили дозвіл на перевезення, буквально оббігали всі інстанції, і всюди нас годували обіцянками. Ніби і реформи проходять, але робота державних органів залишає бажати кращого. Якщо ти хочеш робити все чесно і прозоро — доводиться постійно чекати, щоб іти до своєї мети».

«НЕ ПРОЇДАЄ БЮДЖЕТ»

У колективі комунального підприємства нині 16 працівників. У КП кажуть, що намагалися не роздувати штат, а брати на роботу лише тих, без кого справді не обійтися. За словами Євгена Почекуна, підприємство достатньо заробляє, щоб самостійно забезпечувати себе заробітними платами та розхідними матеріалами. Щоб розвивати послуги, з бюджету селищної ради все ж доводиться купувати нову техніку, адже настільки великих коштів у комунального підприємства, що обслуговує дві тисячі людей, бути не може.

Хоча замовником послуг будь-якого комунального підприємства в громаді переважно є виконавчий комітет селищної ради, але це далеко не єдине джерело фінансування. Частину коштів КП отримує від мешканців сіл, які користуються послугами різноробочих, техніки або перевезеннями. Водночас частину грошей отримують і від інших приватних підприємців, що працюють у громаді, розповідає селищний голова:

«Є інші юридичні і фізичні особи, які є поза громадою, але використовують послуги нашого комунального підприємства. До прикладу, в нас роблять ремонти шкіл. Пройшли тендери, їх виграли якісь компанії-підрядники. В підрядника є будівельники, майстри, але для того, щоб вивезти будівельне сміття, йому потрібно наймати техніку. Звісно, фірми можуть знайти необхідне і в іншому місці, але працювати з нашим КП їм зручніше, адже техніка вже під боком. І нам це вигідно. Тому комунальне підприємство не проїдає наш бюджет, а навпаки — підтримує».

Отже, створити ефективне комунальне підприємство — це цілком реально. Воно не лише дає можливість зберегти зароблені гроші в межах громади, контролювати якість наданих послуг, а саме вкладає свої «цеглини» в спільний бюджет, надаючи послуги іншим приватним компаніям.