Лише третина дітей-інвалідів України має можливість навчатися в спеціалізованих закладах

Діти України... 1,2 млн. з них постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 80 відсотків, вступаючи до школи, мають ті чи інші відхилення в стані здоров'я, 10 відсотків - затримку психічного розвитку. Кількість дітей, що не встигають у початкових класах, коливається від 7 до 12 відсотків. Серед причин невстигання - недосконалість педагогічного процесу, байдужість матеріально і морально незацікавлених педагогів і, звичайно, загальна економічно-соціально-екологічна ситуація. Як наслідок - різноманітні порушення психічного і фізичного розвитку дітей. Лише останніми роками кількість захворювань, що призводять до інвалідності, зросла серед українських дітей на 19 відсотків. Сьогодні в Україні налічується близько 140 тис. дітей-інвалідів, які не в змозі засвоїти програму масових загальноосвітніх шкіл. Лише третина їх має можливість навчатися в спеціалізованих навчальних закладах. (В Україні - 142 спеціальні дошкільні заклади, в яких утримується 12 тис. дітей і 386 спеціальних шкіл-інтернатів з 60 тисячами учнів.) Відставання від однокласників, неспроможність засвоїти програмний матеріал примножує і без цього такі поширені в нашому суспільстві явища, як агресивність, бродяжництво, злочинність. Нерідко причиною цього є чи то амбіції батьків, чи їх необізнаність стосовно існування спеціальних закладів. На жаль, не мають чіткого уявлення про спеціальні (допоміжні) школи і частина вчителів масових шкіл. Досить поширеною є думка про спеціальні заклади як відстійники, куди направляються "важкі", недисципліновані діти.

На прохання кореспондента "Дня" ситуацію коментує завідуючий Київською міською психолого-медико-педагогічною консультацією (ПМПК) в системі соціально-педагогічної допомоги дітям із вадами психічного і фізичного розвитку Віктор Миргородський:

- Навчання дітей із стійкими патологічними відхиленнями в розвитку - самостійна галузь лікувальної педагогіки, яка дає змогу з урахуванням можливостей кожної дитини розробити програму корекційно-компенсаторського диференційованого навчання і виховання. У Києві створено мережу спеціальних навчально-виховних закладів, це заклади для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, із порушенням інтелекту, з психоневрологічними захворюваннями, з важкими вадами мови, для сліпих, глухих дітей. Для виявлення, обліку дітей та підлітків з відхиленнями в розвитку і створена ПМПК. Остаточний діагноз встановлюється лише після перебування в спеціальному закладі протягом року. Дітей з порушеннями інтелекту, які не можуть засвоїти елементарної програми, відправляють у спеціальні дитячі будинки по догляду. Таких у Києві два - для дівчаток на Червоному Хуторі, для хлопчиків - у Святошині. Після досягнення 18 років їх переводять у відповідні будинки для інвалідів.

На запитання кореспондента, чи бувають такі випадки, коли батьки бажають "підкинути" дітей у спеціальні заклади на повне державне утримання, Віктор Миргородський відповів, що, на жаль, так. 1986 р. до ПМПК звернулися батьки 156 дітей, яким після обстеження було рекомендовано навчання в масових школах.